چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳۰ تير ۱۴۰۱ 1 772

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم تیرماه 1401

ترمز کاهش معاملات کشیده می شود؟

ترمز کاهش معاملات کشیده می شود؟
در هفته پُر ترافیک سیاسی تهران و جلسه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، دلار پشت مرز 32 هزار تومان متوقف شد. قیمت های پایه، بازتاب دو هفته کاهش قیمت های جهانی بود و عرضه ها 4,365 و معاملات 2,417 تن نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد. در این پست، رویدادهای مهم بازار محصولات پلیمری در هفته چهارم تیرماه را بررسی می کنیم.

به گزارش ویکی پلاست، چهارمین هفته تیرماه هم مثل هفته قبل، با یک روز تعطیلی (عید فطر) همراه بود. معاملات یک روز عقب افتاد و پ پ و PVC ها سه‌شنبه و پلی اتیلن ها و سایر کالاهای پلیمری، روز چهارشنبه 29 تیرماه، معامله شدند. عرضه ها در این هفته با 4,365 تن کاهش به 93,390 و معاملات با 2,417 تن کاهش به 69,589 تن رسید. نسبت معاملات به عرضه 74.5 درصد بود که باز هم یکی از پایین ترین نسبت های سال 1401 است.

پایه ها؛ بازیگردان اصلی
قیمت های پایه، بازیگردان اصلی بازار این هفته بود. چهاردهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی که نیما 627 تومان افزایش داشت، با کاهش یکپارچه اعلام شد. بعد از یک هفته غیبت، قیمت های پایه، متأثر از اُفت قیمت های جهانی با چهره ای کاهشی منتشر شد. کالاهای گروه PVC با 8.3 درصد، در جایگاه نخست بیشترین کاهش این هفته ایستادند و بین 2,591 تا 2,954 تومان نسبت به دو هفته قبل، پایین تر قیمت‌گذاری شدند.

نیما رکورد جدید زد
رکورد مهمی که این هفته ثبت شد، بالاترین قیمت نیما از سال 97 بود. قیمت های پایه این هفته با دلار نیمایی 26,150 تومان محاسبه شد که بالاترین نرخ دلار نیمایی از سال 97 است. ولی حتی این افزایش هم نتوانست مقابل موج کاهشی قیمت های جهانی را بگیرد.

میانگین روزانه‌ی دلار نیمایی بعد از یکشنبه، کاهشی شد اما این شاخص مهم، امروز (پنجشنبه 30 تیرماه) باز هم به روند صعودی برگشت و به 26,199 تومان رسید. میانگین هفتگی از یکشنبه 26 تیر تا امروز، 21 تومان افزایش داشته و در صورت حفظ روندی صعودی میانگین روزانه، تا یکشنبه 2 مرداد، افزایش بیشتری خواهد داشت. البته انتظار نمی رود میزان صعود نیما در 2 مرداد، به اندازه 26 تیر باشد.

عامل دیگر کاهش معاملات
از دیگر عوامل تداوم روند کاهشی معاملات، انجام معاملات در آخرین هفته ماه بود. به اتمام رسیدن سهمیه های یک ماهه خرید از بهین یاب برای کالاهایی که میزان خرید از بهین یاب آن ها یک ماهه است، در هفته های پایانی ماه، روی حجم معاملات اثر مهمی دارد.

انتظارات کاهشی پایان یافت؟
در دو هفته گذشته، کاهش قیمت نفت همانند مانعی سر راه معاملات عمل کرد. عقب نشینی برنت به مرز 100 دلار از یک سو و شیوع سویه جدیدی از کرونا در برخی کشورها، نگرانی هایی در بازارهای جهانی ایجاد کرد که به کاهش تقاضا منتشر شد. انتظار تأثیر کاهش قیمت های جهانی بر بازار داخل نیز، مانعی برای خرید در بازار داخلی بود. شروع هفته جدید با صعود برنت به 105 دلار و تداوم معاملات نفت در بالای این مرز، می تواند پایان دهنده انتظارات کاهشی در بازار و شروع مرداد، احتمالا زمان بازگشت بازار به شرایط نرمال باشد.

دلار پشت مرز 32 هزار تومان ماند
دلار آزاد این هفته را با 32,300 تومان آغاز کرد اما از یکشنبه وارد فاز نزولی شد و به کانال 31 هزار تومان عقب نشینی کرد. این هفته، سقف فروش ارز مسافرتی به یک‌چهارم کاهش یافت. بانک مرکزی سقف فروش ارز مسافرتی را از ۲ هزار یورو به ۵۰۰ یورو کاهش داد. دلار صرافی ملی هم کماکان بی توجه به قیمت های بازار، در محدوده 27,800 تومان قیمت گذاری می شود. نگاهی به آخرین نرخ های دلار نشان می دهد میانگین روزانه دلار نیمایی 26,200، دلار صرافی ملی 27,800 و دلار آزاد 31,750 تومان است.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از فعالان بازار، در زمان نشست‌های حساس سیاسی احتمال انتشار اخبار جریان‌ساز و جهت‌ده افزایش می‌یابد و به همین دلیل فعالان بازار در راستای جلوگیری از ضرر و زیان از انجام معاملات در حجم‌های بالا دست می‌کشند. از سوی دیگر با حضور نرخ‌های توافقی فروش دلار در محدوده کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی، با کاهش حجم معاملات بازار غیررسمی و انتقال تقاضا‌ها به سمت معاملات توافقی، نرخ آزاد ارز دچار تحرکات کاهشی می‌شود.

وضعیت سفید در گروه سنگین فیلم
بعد از چند هفته نابسامانی در عرضه گروه سنگین فیلم که از پرمصرف‌ترین گروه های پلیمری، این هفته بالاخره عرضه ها 3 هزار تن افزایش یافت و با رسیدن حجم عرضه ها به بالای مرز 8,600 تن، از رقابت خریداران کاسته و قیمت های بازار این گروه نیز با ریزش همراه شد.

وضعیت قیمت ها در بازار
این هفته و بعد از انتشار قیمت های پایه، قیمت کالاها در بازار تغییر اساسی کرد. PVC که در قیمت های پایه تا 2600 تومان کاهش یافته بود تا 3900 تومان کاهش قیمت پیدا کرد. سنگین اکستروژن هم با 2,200 تومان بعد از S65، بیشترین کاهش را تجربه کرد. ABS تا 2000 تومان، سنگین فیلم 1700 و سبک فیلم، 1300 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش قیمت داشتند.

در سمت مقابل در گروه افزایشی ها، 548R نسبت به هفته قبل 1000 تومان افزایش داشت. البته انتظار می رود به دنبال عرضه های این هفته پ پ های شیمیایی، قیمت 548R در هفته بعد به قیمت های پایین تر برسد. پلی استایرن معمولی با 800 و پلی استایرن مقاوم با 400 تومان، از دیگر کالاهای افزایشی این هفته بودند. سبک خطی 209 امیر و سنگین تزریقی 52518 هم 200 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش داشتند. در مجموع، چهره کاهشی بازار این هفته نسبت به افزایشی ها غالب بود.

ترین های معاملات این هفته
بیشترین افزایش در معاملات این هفته به سنگین فیلم اختصاص داشت که با 3,020 تن افزایش به 8,620 تن رسید. بیشترین کاهش در حجم معاملات هم به پت نساجی اختصاص یافت که 2,249 تن نسبت به هفته قبل، کمتر معامله شد. این هفته، سنگین تزریقی 3840 تبریز که طی دو هفته قبل، هر هفته 2,002 تن عرضه شده بود، عرضه نشد و معاملات این گروه، 1860 تن کاهش یافت.

چهره بازار در شروع مرداد ماه
بازار محصولات پلیمری در هفته اول مرداد، در حالی آغاز می شود که نفت در محدوده 106 دلار است و نسبت به هفته قبل 6 دلار افزایش داشته، نیما هر چند افزایشی است اما اثر مهمی در قیمت های 2 مرداد نخواهد داشت. بعد از دو هفته انتظار کاهشی برای پایه، احتمال می رود هفته اول مرداد به علت شارژ شدن سهمیه کالاهایی که میزان خرید از بهین یاب آن ها یک ماهه است، با افزایش معاملات مواجه شویم و بازار به رونق باز گردد.

  مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم تیر 1401

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


میزان معاملات هفته جاری: 69,589 تن

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محمدجواد محمدزاده شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱
عید غدیر ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟