سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۶ مرداد ۱۴۰۱ 0 981

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول مردادماه 1401

تنفس مصنوعی به معاملات با شارژ اول ماه

تنفس مصنوعی به معاملات با شارژ اول ماه
حتی در هفته ای که سهمیه های ماهانه شارژ شد و عرضه ها به نزدیکی 100 هزار تن نزدیک شد، معاملات به 80 هزار تن نرسید. کاهش مداوم قیمت های جهانی بازار را به رکود کشانده و از نشانه ها پیداست این کاهش کماکان ادامه دارد. در این پست، مهمترین اتفاقات بازار محصولات پلیمری در هفته اول مرداد را مرور می کنیم.

به گزارش ویکی پلاست، کاهش قیمت های محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، بدون توقف ادامه دارد. این اُفت مداوم قیمت ها، اثر کاهشی روی قیمت های پایه دارد و نتیجتا، ایجاد انتظارات کاهشی بیشتر، خریدها را تا زمان رسیدن قیمت ها به کف، به تعویق می‌اندازد.

بازار در شرایطی به مرحله ای از رکود وارد شده که دلار پشت مرز 32 هزار تومان در انجماد قیمتی به سر می برد و خبر روشنی از نتیجه برجام، شنیده نمی شود. سه شنبه شب (4 مرداد) بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "بعد از ۱۵ ماه مذاکره و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده و وقت به نتیجه رساندن مذاکرات برجام است."

آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام است. این متن در اختیار ایران نیز گذاشته شده و پیش نویس جدید مشابه پیش نویسی است که در اسفند ماه، پیش از توقف مذاکرات تهیه شده‌ بود، اما با اندکی تغییر. با این خبرها، به نظر می رسد که پنجره مذاکرات در حال بسته شدن است.

ریزش گروهی قیمت های پایه
پانزدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که ریزش قیمت های جهانی باعث اُفت همه پایه ها شد. میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت های 2 مرداد، تنها 43 تومان افزایش داشت و بازیگر اصلی تغییرات، قیمت های جهانی بود. پت های بطری با 8.7 تا 9.1 درصد، بین 3,390 تا 3,420 تومان کاهش، در صدر جدول کاهشی های این هفته ایستادند. پ پ های نساجی با 7.2 درصد، 2,452 تومان و پ پ شیمیایی MR230 نیز با نزدیک 6 درصد افت، 2,258 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش قیمت پیدا کردند. این افت قیمت ها اثر مهمی بر کاهش قیمت در بازار داشت که در ادامه می خوانید.

افزایش 7 هزار تنی معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته اول مرداد ماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها 4 هزار و 380 تن و هم معاملات 7 هزار و 157 تن بیشتر از هفته قبل شد. همان طور که گفته شد، شروع هفته ماه جدید و شارژ سهمیه ها را دلیل مهم افزایش معاملات می توان دانست.
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 76 هزار و 746 تن بود.
- معاملات، 10.3 درصد از هفته‌ی چهارم تیر بیشتر شد.
- 78.5 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- و رقابت خریداران به علت رکود بازار و حجم قابل قبول عرضه ها، نسبت به هفته قبل، عموما بدون تغییر و در برخی کالاهای محدود، افزایشی بود.



ترین های معاملات

بیشترین افزایش در معاملات این هفته به پت های نساجی با 2,966 تن اختصاص دارد و پس از آن، سبک خطی با 2,372 تن، بیشترین افزایش را به نام خود ثبت کرد.
بیشترین کاهش هم به پ پ گرید فیلم مربوط می شود که در غیاب 1104K تا 1,151 تن نسبت به هفته قبل، کاهش داشت. سبک فیلم هم با 1,036 تن، رتبه دوم بیشترین کاهش این هفته را ثبت کرد.

صعود نیما به 26 هزار و 400 تومان
نیما تا یکشنبه 2 مرداد، 43 تومان افزایش داشت اما بعد از انتشار قیمت های پایه، مانند هفته های قبل، صعود آرام میانگین روزانه ادامه یافت و حتی روز چهارشنبه، نیما قله 26,500 تومان را نیز فتح کرد. اما امروز (پنجشنبه 6 مرداد) میانگین روزانه به 26,400 تومان عقب نشینی کرده و افزایش میانگین هفتگی هم به 146 تومان رسیده است. میانگین هفتگی امروز 26,340 تومان است و در صورت ثبات میانگین روزانه، هنوز هم میانگین هفتگی توان افزایش بیشتر را دارد.

نوسان محدود دلار پشت مرز 32 هزار
تلاش های دلار برای صعود به 32 هزار تومان در این هفته ناکام ماند. شنبه اول مرداد، دلار با 32,100 تومان بازار را آغاز کرد ولی در همان روز، کانال 32 هزار تومان را از دست داد و تا چهارشنبه، پشت مرز 32 هزار تومان به سر برد.

ریزش سنگین قیمت ها در بازار
عجیب ترین کاهش قیمت در بازار این هفته را باید به نام 548R و ریزش 19 هزار تومانی آن ثبت کرد. پس از 548R در گروه سنگین فیلم، F7000 تا 3,100 تومان کاهش داشت و سنگین اکستروژن EX3 هم 3 هزار تومان کاهش را تجربه کرد. پی وی سی ها 2,100 تومان، پ پ نساجی Z30s تا 1700 تومان، سبک فیلم 020 تا 1,500 تومان و سبک خطی، 800 تومان کاهش را رقم زدند. پلی استایرن معمولی 700 تومان، سنگین تزریقی 52518 تا 500 و بادی تا 300 تومان افت قیمت داشتند. تنها کالاهای افزایشی این هفته، ABS ها بودند در غیاب عرضه 150 تبریز، 2,600 تومان رشد قیمت پیدا کردند و پت های بطری هم به رغم ثبت بیشترین کاهش در پایه های ین هفتهف نسبت به هفته قبل 1,100 تومان افزایش قیمت داشتند.

خیزهای کم رمق نفت برای صعود
برنت این هفته را با 102 دلار آغاز کرد و حتی در مقاطعی از بازار این هفته تا 108 دلار نیز پیش رفت. اما همچنان صعودها برای قیمت های بالاتر ناکام است و برنت در آخرین معاملات برای سپتامبر، 107 دلار معامله شده است. نفت آمریکا هم کماکان زیر مرز 100 دلار و آخرین قیمت آن، 98 دلار بوده است.

تداوم کاهش قیمت جهانی
اولین نشانه ها از قیمت های جهانی جدید، نشان می دهد هفته آینده نیز احتمال کاهش در پایه ها قوی است و سنگین فیلم ها، پ پ های نساجی و شیمیایی و سبک فیلم ها، بیشترین ریزش ها را می توانند تجربه کنند. البته ممکن است قیمت های آیسیس، تغییرات جدیدی را در پایه ها، رقم بزنند.

بازار هفته دوم مرداد چگونه آغاز می شود
نیما تا حداکثر 200 یا 250 تومان امکان رشد قیمت دارد ولی همچنان، اهرم اصلی تغییرات پایه ها، در دست قیمت های جهانی است. تداوم کاهش قیمت های جهانی و پایه ها، می تواند روی حجم معاملات اثر بگذارد. شاید افزایش میزان خرید از بهین یاب بتواند به عنوان ابزاری برای بالا بردن حجم معاملات در هفته های آتی که جهانی ها کاهشی ست، مؤثر باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟