سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 0 2763

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اردیبهشت 1401

پَرسه‌زنی علائم کاهش در بازار/ یک اتفاق کم سابقه

پَرسه‌زنی علائم کاهش در بازار/ یک اتفاق کم سابقه
پایین آمدن قیمت جهانی نفت، کاهشی شدن قیمت های پایه، خبرهای عرضه تلفیقی و نزدیک شدن تعطیلات عید فطر، انگیزه ای برای صعود معاملات نگذاشت و با وجود افزایش 3 هزار و 46 تنی عرضه ها و عبور دلار آزاد از مرز 28 هزار تومان، معاملات هزار و 658 تن کمتر از هفته قبل شد. در این پست به بررسی اتفاقات مهم بازار در هفته اول اردیبهشت می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، نفت برنت، هفته گذشته را با 106 دلار به پایان برد و در معاملات این هفته نیز تا 101 دلار کاهش یافت. هر چند با تصمیم روسیه برای توقف فروش گاز به بلغارستان و لهستان، قیمت نفت تا 104 دلار افزایش پیدا کرد ولی معاملات امروز برنت (پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401) روی مرز 103 دلار است و علائم افزایش قیمت، چندان قوی نیستند.

پایین آمدن قیمت نفت، باعث شد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در کالاهای زیادی کاهشی یا بدون تغییر شوند. یکشنبه 4 اردیبهشت، قیمت های پایه در حالی اعلام شد که جدول مقایسه ای قیمت ها به علت نزولی شدن قمیت های جهانی از یک سو و ثبات نسبی دلار نیمایی نسبت به هفته قبل (14 تومان کاهش) عمدتا کاهشی باشند. اما در قیمت های 4 اردیبهشت، یک اتفاق کم سابقه هم رقم خورد!

دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، بنا بر یک تصمیم داخلی، در هفته هایی که شنبه، تعطیل باشد، قیمت های پایه را بدون قیمت های جهانی محاسبه و منتشر می کند، اما در هفته جاری به رغم تعطیلی شنبه (شهادت حضرت علی علیه السلام)، دفتر توسعه، قیمت های جهانی را با تغییرات قیمت های جهانی منتشر کرد. از همین رو قیمت های پایه، با واقعیت های بازار منطبق ماند.

شاید دلیل این تغییر رویکرد، تعطیلات پیش رو در هفته آینده باشد. به علت تعطیلات عید فطر (دوشنبه 12 و سه شنبه 13 اردیبهشت) دفتر توسعه، اعلام قیمت نخواهد داشت و احتمال می رود به علت ثبات نسبی این روزهای نیما، دفتر توسعه برای پیشگیری از انفعال قیمت ها، اسثتنائا در هفته جاری، قیمت های جهانی را اعمال کرده باشد. هر چند اتفاق هفته اخیر نشان داد، دفتر توسعه می تواند قاعده خودساخته را کنار گذاشته و در هفته هایی که شنبه یا یکشنبه تعطیل باشد هم، قیمت های پایه را با روش همیشگی، منتشر کند.

همان طور که گفته شد، عرضه ها در هفته جاری، 3 هزار و 46 تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت و معاملات، هزار و 658 تن، کاهش یافت. معاملاتِ این هفته، 2.2 درصد کمتر از هفته‌ی پایانی فروردین ماه بود و جمعا 82.7 درصدِ عرضه ها، معامله شد.



بیشترین کاهش در معاملات این هفته، به گروه سبک خطی اختصاص داشت که 3 هزار تن کمتر از هفته قبل معامله شد و بیشترین افزایش هم به پلی پروپیلن گرید فیلم با 2,821 و پی وی سی ها با 1,632 تن اختصاص داشت. غیبت گرید مهم EX3 در هفته گذشته و هفته جاری باعث شد تا پتروشیمی جم عرضه CRP100 نچرال را افزایش دهد تا کمی از التهاب ایجاد شده در این گروه، کاسته شود.



تحرک نسبی نیما
میانگین هفتگی دلار نیمایی که این هفته قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 24,547 تومان بود و بعد از یکشنبه هم، نیما تغییر زیادی پیدا نکرد اما از چهارشنبه و صعود میانگین روزانه به 24,700، رفته رفته نیما قدم های بلندتری برای صعود برداشت و میزان افزایش آن امروز (پنجشنبه 8 اردیبهشت) به 117 تومان رسید. میانگین روزانه به 24,900 تومان صعود کرده و می توان انتظار داشت در روزهای پیش رو میانگین هفتگی افزایش بیشتری را تجربه کند.

دلار از 28 هزار تومان گذشت
دلار که بعد از توقف مذاکرات وین، پشت مرز 28 هزار تومان انتظار صعود را می کشید و چند بار در پایان فروردین و اوایل اردیبهشت به بالای مرز 28 هزار تومان رفت و برگشت داشت، این هفته، باز هم از مرز 28 هزار تومان گذشت و خود را به 28 هزار و 80 تومان رسید. دلار صرافی نیز که مدت هاست از تعقیب دلار آزاد دست کشیده، در محدوده 25,300 تومان نوسان کمی دارد و بانک مرکزی این قیمت را چند هفته ای است که برای دلار صرافی ملی، اعمال می کند.

به رغم صعودی شدن قیمت دلار در هفته جاری، به علت نشانه های پر رنگ کاهش در بازارهای جهانی و همچنین تعطیلات هفته آینده، معاملات رمق زیادی نداشت، رقابت ها عموما کمتر از هفته قبل بود و روند قیمت ها در بازار آزاد نیز، کاهشی شد.

به جز EX3 و ABS که ترتیب 2600 و 1500 تومان نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند، سایر کالاها روندی کاهشی پیدا کردند. پ پ شیمیایی 548R با 2,300 تومان در صدر کاهشی های این هفته بود. پی وی سی ها هم بعد از کاهش در قیمت های پایه، در بازار آزاد هم نزولی شدند و S65 نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 1000 تومان کاهش یافت. سبک فیلم 020 و پ پ نساجی Z30s هم با 500 تومان کاهش در رتبه های بعدی دیده می شوند. سنگین فیلم F7000 و سنگین بادی 0035 هم به ترتیب با 350 و 300 تومان کاهش، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند.

عرضه های تلفیقی بالاخره می آیند یا خیر؟
همچنان خبرهای جدیدی از تیم اقتصادی دولت به گوش می رسد. عوارض صادراتی هنوز نیامده، به علت کم شدن قیمت های جهانی، بلاتکلیف است و به رغم اینکه قرار بود از هفته اول اردیبهشت، عرضه های تلفیقی راهی بازار شوند، هنوز خبری از ورود این کالاها نیست. وزارت صمت با همکاری انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، تلاش دارد تا در گروه های پلیمری که با کسری عرضه مواجه هستند، با واردات و عرضه همزمان کالاها با مواد اولیه پتروشیمی های داخلی، کسری عرضه ها را جبران کند و به التهاب گروه های با کسری عرضه مثل پ پ ها، پی وی سی و پت، پایان دهد.

هزینه خدمات در حال افزایش
کرایه حمل بار 35 درصد افزایش پیدا کرد. 4 اردیبهشت بود که رییس سازمان حمایت و معاون وزیر راه، در تفاهم نامه ای میزان افزایش حمل نقل کالا و مسافر را امضا کردند و بر اساس آن، میزان حمل کرایه بار، 35 درصد نسبت به سال 1400 افزایش یافت. در هفته های آغازین امسال بسیاری از کامیون ها به علت پایین بودن کرایه از قبول بار خودداری می کردند و حداقل می توان انتظار داشت این افزایش، باعث بازگشت بارگیری ها به روال معمول شود. همه افزایش قیمت ها در حقوق و دستمزد، برق و انرژی و خدماتی مثل حمل کالا، در قیمت نهایی کالا موثر است و در کنار تورم، باعث افزایش قیمت تمام شده محصول برای تولیدکنندگان می شود.

 

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول اردیبهشت 1401



مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


مقایسه معاملات کالاهای هفته پنجم فروردین و هفته اول اردیبهشت


میزان معاملات هفته جاری: 74,371 تن


برنامه عرضه ها در هفته منتهی به تعطیلات عید فطر

بورس کالا در اطلاعیه ای، برنامه عرضه ها در هفته دوم اردیبهشت ماه که مقارن با تعطیلات عید فطر است را اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه بورس کالا، عرضه محصولات غیربهین یابی، شنبه 10 اردیبهشت، پ پ ها و PVC و DOP در روز یکشنبه 11 اردیبهشت و عرضه سایر کالاهای بهین یابی به چهارشنبه 14 اردیبهشت، منتقل شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟