سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 0 754

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم فروردین 1401

عرضه های نامنظم بازار را به التهاب کشید/ انتظار برای دو اتفاق مهم

عرضه های نامنظم بازار را به التهاب کشید/ انتظار برای دو اتفاق مهم
اورهال های اعلام نشده و کاهش عرضه در گروه سنگین اکستروژن، PVC و پ پ ها، رقابت ها را چنان افزایش داد که بین 4 تا 7 هزار تومان افزایش در قیمت گریدهای این گروه ها، ثبت شود. عرضه ها 3 هزار و 283 تن و معاملات 8 هزار و 519 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و در مقابل، رقابت در گروه های پ پ شیمیایی، سنگین اکستروژن، PVC و پت ها سر به صعود گذاشت.

به گزارش ویکی پلاست، دفتر توسعه صنایع پایین دستی، نه اورهال پتروشیمی اروند و نه اورهال امیرکبیر را اطلاع رسانی نکرد و تولیدکننده زمانی متوجه این اخبار می شود که عرضه ها کاهش یافته است. حتی پس از کاهش عرضه ها هم دفتر توسعه صنایع پایین دستی، تلاشی برای اطلاع دادن به تولیدکنندگان از زمان بازگشت پتروشیمی و تغییرات عرضه های آن ها در هفته های آینده نمی کند و این کم اطلاع نگه داشتن ذینفعان، بر التهاب بازار، دامن می زند.

در گزارش بازار و پست های زیادی، قبلا اشاره کرده ایم که لازم است تقویم اورهال پتروشیمی ها یا اورهال های پیش بینی نشده و اضطراری، پیش از همه، توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی اطلاع رسانی شود و به سنت سال های قبل از 1400، تقویم (حتی تقریبی) اورهال پتروشیمی ها به صورت شفاف اطلاع رسانی شود. اما متأسفانه این مطالبه، همیشه بدون پاسخ مانده و ابهام و آگاهی کم بازار، صرفا به سود کسانی است که زودتر از دیگران، به اطلاعات تعمیرات اساسی پتروشیمی ها، دسترسی پیدا می کنند.

بازار در آخرین هفته فروردین، دو چهره متفاوت داشت. در گروه های با کسری عرضه، رقابت ها افزایش چشمگیری داشت و در مقابل، در گروه های با عرضه مناسب، معاملات با روال همیشگی، پی گرفته شد. معاملاتِ این هفته، 10.5 درصد کمتر از هفته‌ی چهارم فروردین ماه بود و 87.6 درصدِ عرضه ها، معامله شد. همان طور که گفته شد، عرضه ها 3 هزار و 283 تن و معاملات 8 هزار و 519 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

اوج گیری رقابت ها
غیبت EX3 در عرضه ها باعث شد رقابت در گروه کالاهای سنگین اکستروژن به شدت افزایش پیدا کند. همچنین اورهال پتروشیمی اروند و عدم عرضه PVC S65 این مجتمع، رقابت خریداران پودر را به 19 تا 21 درصد رساند و در نتیجه قیمت S65 در بازار تا 53 هزار تومان پیش رفت. در گروه پ پ های شیمیایی هم، کاهش عرضه MR230 باعث شد کالاهای مشابه 34 تا 42 درصد رقابت شوند که همین موضوع باعث افزایش 7 هزار تومانی گریدهای این گروه در بازار شد.


تغییرات کم در قیمت های پایه

یکشنبه 28 فروردین، چهارمین اعلام قیمت در سال 1401 انجام شد. دلار نیمایی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 24,561 تومان بود که نسبت به هفته قبل، 169 تومان افزایش داشت. بیشترین افزایش 2.1 درصد و بیشترین کاهش 1.7 درصد بود. تغییرات عمده کالاها بین 100 تا 300 تومان بود و قیمت های پایه این هفته، تأثیر مهمی بر بازار نگذاشت.

نوسان محدود دلار نیمایی
میانگین هفتگی دلار نیمایی بعد از اعلام قیمت روز یکشنبه، نوسان بسیار محدودی داشت. از یکشنبه 28 فروردین تا امروز (پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401) میانگین هفتگی دلار نیمایی 5 تومان کاهش داشته و به نظر می آید با توجه به اینکه در هفته اول اردیبهشت، قیمت ها صرفا با دلار نیمایی، محاسبه خواهند شد، تغییرات زیادی در قیمت های پایه شاهد نباشیم.

توقف دلار آزاد
این هفته، دلار در بازار آزاد نوسان زیادی نداشت و قیمت پایانی روز چهارشنبه 31 فروردین، نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته (پنجشنبه 25 فروردین) 100 تومان کاهش داشت. دلار آزاد هفته گذشته تا 28,200 تومان هم پیش روی کرده بود و در مقاطعی از بازار یکشنبه این هفته نیز تا 28 هرار تومان پیش رفت ولی نتوانست از مرز 28 هزار تومان عبور کند و هفته را بین 27,600 تا 27,800 تومان سپری کرد.

نفت کاهشی است
نفت که معاملات هفته گذشته را با 111 دلار به پایان رسانده بود، هفته جدید را با 112 دلار آغاز کرد و حتی تا 113 دلار نیز پیش رفت ولی از سه شنبه شب کاهشی شد و تا 107 دلار عقب نشینی کرد. معاملات برنت تا امروز (پنجشنبه 1 اردیبهشت) در محدوده قیمتی 107 دلار انجام می شود که 4 دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، کاهش دارد.

اولین نشانه ها از قیمت های جهانی
آنچه از اولین قیمت های جهانی برمی آید، عمده کالاها نسبت به هفته قبل، بدون تغییر و حتی کاهشی هستند. تنها گروه کالایی که در قیمت های جهانی، افزایشی است، پت ها هستند. هر چند قیمت های جهانی در پنجمین اعلام قیمت پایه هفته بعد، تأثیری ندارند اما تغییرات آن ها در 11 اردیبهشت، مهم خواهد بود.

بازار منتظر دو اتفاق مهم است
در هفته ای که گذشت، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی که با کسری عرضه مواجه هستند اعلام شد. بنا بر این تصمیم، کالاهای پتروشیمی با کسری عرضه، مشمول عوارض صادراتی پلکانی می شوند و وزارت صمت، صادرات آن ها را سخت تر می کند.

تصمیم دوم، عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی در بورس کالاست. منظور از عرضه تلفیقی، واردات مواد اولیه ای که در عرضه ها کسری دارد و وزارت صمت با دادن مجوز واردات و عرضه کالاهای وارداتی در کنار تولیدات پتروشیمی های داخلی، تلاش دارد قیمت ها را متعادل کرده و به نیاز بازار پاسخ دهد.

جدول زیر نشان دهنده برآورد نیاز ماهانه کشور به مواد اولیه پتروشیمی است و قرار است کسری عرضه ها، از طریق واردات تأمین شود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته پنجم فروردین 1401

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

مقایسه معاملات کالاهای هفته چهارم و هفته پنجم فروردین


میزان معاملات هفته جاری: 76,029 تن


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟