شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۸ فروردین ۱۴۰۱ 0 517

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم فروردین 1401

بازگشت خریداران به زمین معاملات/ افزایش 5 هزار تنی معاملات

بازگشت خریداران به زمین معاملات/ افزایش 5 هزار تنی معاملات
با وجود اینکه عرضه ها 4 هزار و 963 تنی عرضه ها کاهش داشت اما معاملات 5 هزار و 233 تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت و از 70 هزار تن گذشت. نفت نزولی شده و دلار نیمایی؛ صعودی. این پست به مهمترین رخدادهای بازار در هفته سوم فروردین ماه می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، بعد از افزایش 4,700 تنی معاملات در هفته گذشته که اولین هفته کاری بورس کالا بود، با پایان گرفتن تعطیلات نوروزی، معاملات این هفته هم 5 هزار و 200 تن افزایش یافت تا حجم معاملات از مرز 70 هزار تن بگذرد.

البته عرضه ها که هفته قبل به نزدیکی 90 هزار تن رسیده بود، این هفته 5 هزار تن کاهش یافت و 85 هزار تن شد. با همه‌ی آنچه گفته شد، معاملات با بازگشت همه بازیگران به بازار، 8 درصد بیشتر از هفته قبل بود و نزدیک 84 درصد عرضه ها، معامله شد.

بخش قابل توجهی از افزایش در خرید را می توان به تکمیل موجودی انبارها مرتبط دانست. با پایان گرفتن سال گذشته، موجودی انبار برخی تولیدکنندگان کاهش یافت و شروع سال جدید، فرصت خرید و افزایش ظرفیت موجودی انبارهاست.

نیما افزایشی شد
دلیل دیگر افزایش خریدها را باید در تغییرات نرخ ارز جستجو کرد. به دنبال توقف مذاکرات وین، قیمت دلار رو به افزایش گذاشت و در مقاطعی از بازار این هفته تا 27,650 تومان هم رسید. دلار نیمایی هم با توجه نوسانات ارز، این هفته صعودی شد.

یکشنبه 14 فروردین، دومین قیمت های پایه در حالی منتشر شد که به علت تعطیلی شنبه (13 فروردین) قیمت های پایه صرفا با دلار نیمایی محاسبه شد و قیمت های جهانی در دومین قیمت های پایه امسال، نقشی نداشتند. 23,930 تومان، میانگی هفتگی دلار نیمایی بود که قیمت های پایه با آن محاسبه شد و این نرخ نسبت به هفته قبل، 74 تومان افزایش (31 صدم درصد) داشت.

از دوشنبه، افزایش قیمت دلار نیمایی شدت گرفت و تا امروز (پنجشنبه 18 فروردین 1401) میانگین هفتگی دلار نیمایی با عبور از مرز 24 هزار تومان به 24,213 تومان رسیده که نسبت به یکشنبه 14 فروردین، 283 تومان افزایش دارد. صعود میانگین روزانه به 24,500 تومان نشان می دهد تا یکشنبه 21 فروردین، میانگین هفتگی افزایش بیشتری خواهد داشت و هفته آینده باید منتظر اثر قوی دلار نیمایی روی قیمت های پایه باشیم.

احتمال می رود سومین قیمت های پایه در سال 1401، صحنه رویارویی افزایش دلار نیمایی با کاهش قیمت های جهانی باشد. هم قیمت نفت و هم قیمت نفتا در این هفته نزولی بود. البته این کاهش از هفته قبل آغاز شد. نفت معاملات این هفته را با 107 دلار آغاز کرد و امروز به 102 دلار رسید. نفتا هم کانال 900 دلار را از دست داد و جمعا با 56 دلار کاهش در طی این هفته، به 875 دلار عقب نشینی کرده است.

از همین رو، ممکن است دلار نیمایی تا یکشنبه 21 فروردین، به رغم جهت گیری افزایشی قابل توجه، به علت تغییرات قیمت های جهانی، موفق به اثرگذاری جدی روی قیمت های پایه نباشد.

پرواز قیمت دلار
همان طور که گفته شد، توقف مذاکرات وین و ابهام در نتیجه، بازار ارز را نسبت به حصول توافق بدبین کرد و قیمت ارز صعودی شد. آخرین قیمت دلار در پایان هفته دوم فروردین 27,050 تومان بود ولی روز سه شنبه، دلار آزاد تا 27,650 تومان نیز پیش رفت و در روز چهارشنبه، دخالت سیاسی بانک مرکزی مانع از افزایش بیشتر دلار شد و بازار با 27,400 تومان خاتمه یافت.

"بلینکن: درباره به سرانجام رسیدن مذاکرات وین چندان خوش‌بین نیستم
بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در جواب سوالی که آیا سپاه همچنان «سازمان تروریستی» باقی خواهد ماند یا خیر. گفت: درباره اینکه در مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزئیات نمی‌شوم. فقط این را می‌گویم که من به طور کلی درباره احتمال به سرانجام رسیدن توافق چندان خوش‌بین نیستم‌‌." دور شدن طرفین مذاکرات و ترک میز مذاکره و ارسال سیگنال های منفی، می تواند همچنان عامل افزایشی روی نرخ دلار باشد.

آغاز به کار بازار آزاد
بالاخره از یکشنبه 14 فروردین، بازار آزاد فعالیت خود را آغاز کرد و نیاز واحدهای کوچک و بزرگ به مواد اولیه با پایان تعطیلات و شروع رسمی کار، حجم معاملات را بالا برد. قیمت های پایه یکشنبه به علت تغییرات محدود، اثر چندانی بر قیمت های بازار نداشت و مهمترین متغیر جدی در بازار، معاملات بورس کالا و قیمت ارز بود. کم بودن برخی کالاها در بازار مانند سنگین بادی یا برخی گریدهای سبک خطی و سنگین تزریقی، باعث شد قیمت این کالاها صعودی شود.

آمار معاملات
بیشترین افزایش در معاملات این هفته مربوط به گروه سنگین فیلم بود که 3,140 تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت. سنگین تزریقی هم با 1,925 تن رتبه دوم و سبک فیلم با 1,394 تن رتبه سوم بیشترین افزایش معاملات هفته را داشتند. در سوی مقابل، پت های بطری با 1,518 تن و پت های نساجی با 1,222 تن، به ترتیب بیشترین کاهش در معاملات این هفته را تجربه کردند.


نکته مهمی که در معاملات هفته سوم فروردین، کاهش عرضه ها بود. پت های بطری و نساجی هر کدام 1500 و پلی استایرن مقاوم 1,036 تن نسبت به هفته قبل کاهش داشتند. گروه سنگین بادی هم با 550 تن کاهش در رتبه بعدی قرار داشت. کم شدن عرضه ها باعث به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، بالا رفتن رقابت و در نتیجه بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای تولیدکننده خواهد شد. رعایت کف عرضه ها توسط پتروشیمی ها و نظارت بورس کالا و دفتر توسعه بر این موضوع باعث می شود، از رقابت های بی جا در معاملات، جلوگیری شود.



مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم فروردین 1401

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته جاری: 70,523 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟