جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ 0 708

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم اسفند 1400

رکوردهای خرید از بورس کالا شکست؛ بازار آزاد بی رونق شد

رکوردهای خرید از بورس کالا شکست؛ بازار آزاد بی رونق شد
در هفته ای که نفت به 132 دلار رسید و با رفت و آمد باقری کنی به وین، دلار روی مرز 26 هزار تومان بندبازی می کرد، رکوردهای جدیدی در بورس کالا شکست. اما چرا رونق در بورس کالا در بازار آزاد دیده نمی شود؟ این پست به بررسی بازار محصولات پتروشیمی در هفته سوم اسفند می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، در این هفته چند رکورد بورس کالا شکست. ارزش معاملات از 3 هزار میلیارد تومان عبور کرد، عرضه ها با 11 هزار و 319 تن افزایش به 103 هزار تن رسید و به جایگاه سوم بیشترین عرضه های امسال دست پیدا کرد و معاملات با عبور از 92 هزار تن، رکورد دوم بیشترین معاملات امسال را شکست.

اما در بازار چه می گذرد که معاملات به 92 هزار تن رسیده؟ بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه، قیمت نفت و گاز و کامودیتی ها با افزایش سرسام آوری روبرو شد. نفت که در محدوده 90 دلار بود در عرض مدت کوتاهی به 132 دلار رسید که بالاترین قیمت از سال 2008 است.

نگرانی از افزایش قیمت نفت و مواجه شدن با قیمت های پایه بسیار بالاتر، در هفته های پایانی سال، خریداران را به افزایش خرید از بورس کالا ترغیب کرد. افزایش خریدها از بورس کالا، موجودی انبارها را به حدی افزایش داده که تقاضای موجود در بازار، پایین تر از پیشنهادات شده است.

افزایش موجودی انبارها از یک سو و دوخته شدن نگاه ها به نتایج مذاکرات وین، قیمت ها را در بازار سرکوب کرده و هر چه معاملات در بورس کالا پرشور و هیجان دنبال می شود، تأمین کنندگان مواد اولیه در بازار آزاد با کاهش خرید و تقاضا مواجه شده اند.

دلار در هفته ای که گذشت بارها بین کانال 25 و 26 هزار تومان رفت و آمد داشت. با بازگشت باقری کنی از وین، دلار به بالای 26 هزار تومان رفت، با عزیمت مجدد وی به وین، مجددا دلار به کانال 25 هزار تومان عقب نشینی کرد. قیمت دلار تا زمان دستیابی به توافق نهایی و امضای طرفین، در همین بلاتکلیفی به سر می برد و با مطرح شدن درخواست تضمین های روسیه از آمریکا برای حفظ روابط تجاری با ایران، نتیجه مذاکرات، پیچیده تر از گذشته شد.

اولین ترکش های افزایش قیمت نفت، در قیمت های پایه 15 اسفند خودنمایی کرد. در حالی که دلار نیمایی 104 تومان افزایش داشت، موج اول افزایش قیمت نفت باعث شد همه قیمت های پایه، با افزایش مواجه شوند. اما نکته جالب در بورس کالای این هفته، افزایش عرضه ها بود که باعث شد رقابت ها نسبت به هفته گذشته، کاهش قابل توجهی پیدا کند.

دلار نیمایی کاهشی است
دلار نیمایی که 104 تومان در فاصله یکشنبه 8 تا 15 اسفند افزایش یافته بود تا چهارشنبه 18 اسفند همچنان روند افزایشی داشت ولی با تغییر مسیر میانگین روزانه به 23,600 از امروز (پنجشنبه 19 اسفند) وارد فاز کاهشی شد و انتظار می رود تا یکشنبه 22 اسفند که آخرین قیمت های پایه امسال اعلام می شود، کاهش بیشتری را تجربه کند.

افزایش 11 هزار تنی عرضه ها باعث شد در گروه های جذابی مانند پ پ های نساجی و شیمیایی و PVC، رقابت ها کاهشی شوند به حدی که همه کالاهای پ پ نساجی، این هفته با قیمت پایه معامله شدند.

قیمت های بازار افزایشی شد
جدول مقایسه ای قیمت های بازار نشان می دهد به جز PVC، پ پ های نساجی و سنگین تزریقی، سایر گروه ها این هفته افزایشی بودند. سبک فیلم 020 با 2300 تومان در صدر افزایشی های این هفته قرار گرفت. سنگین اکستروژن EX3 هم با 2 هزار تومان و سنگین بادی 0025 با 1400 تومان، رتبه های دوم و سوم بیشترین افزایش این هفته را به خود اختصاص دادند.

پلی استایرن مقاوم 7240 با 800، سبک خطی 209 امیرکبیر و پ پ شیمیایی 548R هر دو با 700 و سنگین فیلم F7000 مهر با 500 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته ایستادند.

قیمت های جهانی همچنان افزاشی
این هفته هم باید منتظر اثرات صعود قیمت های جهانی در قیمت های پایه بود. روند افزایشی قیمت نفت همچنان در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی اثر داشته و اولین قیمت ها از نشریات جهانی نشان می دهد موج بدی افزایش در قیمت های هفته پایانی سال 1400 در راه است.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم اسفند 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته جاری: 92,015 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟