شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ 0 558

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم اسفند 1400

خداحافظی خریداران از بازار/ کاهش 31 هزار تُنی معاملات

خداحافظی خریداران از بازار/ کاهش 31 هزار تُنی معاملات
با رسیدن به روزهای واپسین سال 1400، خریداران هم این هفته با خداحافظی از بازار، کمترین آمار معاملات 9 ماه گذشته را ثبت کردند و تنها 60 هزار تن کالا، معامله شد. آنطور که از شواهد برمی‌آید، به زودی مذاکرات وین هم به نتیجه می رسد و برجام از سر گرفته می شود و کاهش قیمت جهانی نفت هم، امیدها برای برقراری آتش بس و صلح موقت در اوکراین را افزایش داده است.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته چهارم اسفند، موج دوم افزایش قیمت های جهانی به پایه ها رسید و روز یکشنبه، به جز چند کالای معدود، قیمت عمده کالاها، افزایشی اعلام شد. اما همان طور که انتظار می رفت، عرضه ها به علت هفته پایانی سال، نزدیک 18 هزار تن کاهش یافت و خریداران هم با کم شدن تقاضا، میل زیادی برای رقابت در کالاهای جذاب، از خود نشان ندادند. 

معاملات با پایه
در گروه پ پ نساجی، همه کالاها به جز سه گرید، با قیمت پایه معامله شدند. پی وی سی ها نیز، همگی با قیمت پایه معامله شدند. حتی در کالاهای پت بطری که همیشه با رقابت بالایی مواجه می شدند، رقابت ها بین 1 تا حداکثر 13 درصد انجام شد. این بی میلی به خرید باعث شد حجم معاملات در آخرین هفته کاری سال به 60 هزار و 615 تن برسد که کمترین آمار در 9 ماه گذشته است. در هفته جاری 71 درصد عرضه ها معامله شد و مقایسه معاملات این هفته با هفته قبل، نشان می دهد 34 درصد کاهش اتفاق افتاده است.

نیما در حال کاهش است
یکشنبه 22 اسفندماه که آخرین قیمت های پایه سال 1400 اعلام شد، نیما 160 تومان کاهش یافت. ریزش دلار نیمایی بعد از انتشار قیمت های پایه نیز ادامه داشت و تا امروز (پنجشنبه 26 اسفند) میزان اُفت میانگین هفتگی به 123 تومان رسید. آخرین قیمت میانگین هفتگی، 23,860 تومان است و تداوم کاهش میانگین روزانه نشان می دهد در نخستین قیمت های پایه سال 1401، دلار نیمایی، کاهشی خواهد بود.

قیمت دلار نیمایی روز چهارشنبه 25 اسفند، نسبت به اولین قیمت نیما در سال 1400، 859 تومان افزایش را نشان می دهد. دلار نیمایی در بالاترین قیمت امسال تا 24,760 تومان در 19 دی ماه پیش رفت و پایین ترین قیمت نیما هم 20,326 تومان در تاریخ 23 خرداد امسال بود.

دلار آزاد این هفته افزایشی بود
دلار آزاد هفته سوم اسفند را با 25,830 تومان به پایان برد ولی این هفته تا 26,650 تومان نیز پیش رفت. آخرین قیمت دلار آزاد در روز چهارشنبه 26,200 تومان بود که 370 تومان بالاتر از قیمت هفته گذشته است. البته چنانچه مذاکرات وین به نتیجه برسد، باید منتظر کاهش دلار آزاد در روزهای پایان سال بود. آخرین قیمت دلار صرافی در روز چهارشنبه 25 اسفند، 156 تومان نسبت به هفته گذشته افزایش دارد. دلار صرافی ملی در روز چهارشنبه 24,584 تومان قیمت گذاری شد.

قیمت نفت نزولی است
بعد از حمله روسیه به اوکراین و التهاب در بازارهای جهانی، نفت تا 132 دلار نیز پیش رفت اما از هفته گذشته و شروع مذاکرات بین روسیه و اوکراین از یک سو و احتمال توافق در مذاکرات وین و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت نزولی شد. برنت هفته گذشته را با 112 دلار به پایان رسانده بود و معاملات این هفته را، روز دوشنبه با 110 دلار آغاز کرد ولی در ادامه کاهشی شد و کانال 100 دلار را از دست داد. آخرین قیمت نفت امروز (پنجشنبه 17 مارس) 99 دلار است که 13 دلار پایین تر از قیمت پایانی نفت در هفته گذشته است.

اثرات سقوط قیمت نفت بر قیمت های جهانی
قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی، طی دو هفته گذشته، متأثر از صعود قیمت نفت، در بسیاری از گروه ها افزایشی بوده و همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت های پایه در بازار ایران شد. با نزولی شدن قیمت نفت از یک سو و همچنین روند کاهشی دلار نیمایی که به علت نزدیک شدن به توافق در مذاکرات وین، در فاز نزولی است، احتمال می رود قیمت های پایه، سال 1401 را با کاهش آغاز کنند.

پایان معاملات در بازار آزاد
عموما در هفته پایانی سال، تأمین کنندگان مواد اولیه به علت رسیدگی به حساب ها، معاملات را به حداقل می رسانند و حجم معاملات در بازار، کاهش پیدا می کند. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست و از روی آخرین قیمت های مواد اولیه و معاملات انجام شده، کالاهای گروه ABS با 2800 تومان، این هفته بیشترین افزایش را تجربه کردند. سنگین بادی 0035 با 1100 تومان، سنگین فیلم F7000 مهر با 700 تومان و 209 امیرکبیر با 500 تومان، رتبه های بعدی افزایش های این هفته را به خود اختصاص دادند.

در مقابل پ پ های نساجی کاهشی بودند و Z30s مارون با 1200 تومان، بیشترین کاهش این هفته را داشت. سبک فیلم 020 هم با 900 تومان رتبه دوم بیشترین کاهش را به خود اختصاص داد و پی وی سی S65 نیز با 350 تومان، در رتبه سوم بیشترین کاهش این هفته قرار گرفت.

قیمت های پایه در سال 1400
بنا بر اطلاعات ویکی پلاست، اولین قیمت های پایه در سال 1401، روز یکشنبه 7 فروردین با قیمت های جهانی و دلار نیمایی و دومین قیمت پایه در 14 فروردین، صرفا با دلار نیمایی محاسبه خواهد شد. همان طور که گفته شد، روند نزولی دلار این احتمال را تقویت می کند که سال 1401 با قیمت های پایه کاهشی، آغاز شود.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟