شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ 0 714

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم اسفند 1400

هجوم خرید از بورس کالا/ 98 درصد عرضه ها معامله شد!

هجوم خرید از بورس کالا/ 98 درصد عرضه ها معامله شد!
حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت را ساعت به ساعت بالا می برد. قیمت های کنونی نفت (116 دلار) بالاترین قیمت ها از 9 سال پیش (2013) است. قیمت نفتا، فقط ظرف دو روز، 180 دلار افزایش پیدا کرد و از هزار دلار گذشت که بالاترین قیمت در 10 سال گذشته است. تأثیر افزایش قیمت های جهانی بر بورس کالای محصولات پتروشیمی چه بود؟ این پست به جزئیات بازار در هفته دوم اسفند می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، آمار کم سابقه ای از معاملات محصولات پتروشیمی در هفته های پایانی سال 1400 ثبت شد. 98,1 درصد عرضه ها، این هفته معامله شد. این بالاترین نسبت معاملات به عرضه در سال 1400 است. حجم معاملات به 90,320 تن رسید؛ آمار معاملات این هفته هم، رتبه سوم بیشترین معاملات سال 1400 است و در مقایسه با هفته گذشته، معاملات 11.7 درصد افزایش داشت.

مذاکرات وین به دقایق پایانی خود نزدیک شده و دلار در بازار، کاهشی است، البته تغییرات قیمت دلار، محتاطانه است و محدوده نوسان، بسیار جزئی است. یکشنبه، 8 اسفندماه، چهل و هفتمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حال اعلام شد که میانگین هفتگی دلار نیمایی، 34 تومان کاهش داشت و تغییرات قیمت های پایه، بیشتر از ناحیه قیمت های جهانی بود تا دلار نیمایی. البته هنوز موج افزایشی نفت به قیمت های جهانی نرسیده و بیشترین افزایش، تنها 39 دلار بود.

دلار نیمایی که قیمت های پایه‌ی این هفته با آن محاسبه شد، 24,045 تومان بود. بعد از یکشنبه نیز دلار نیمایی به کاهش ادامه داد و تا امروز (پنجشنبه 12 اسفند 1400) 28 تومان افت را تجربه کرده است. میانگین روزانه دلار نیمایی روی مرز 24 هزار تومان است که نشان می دهد تغییرات میانگین هفتگی، چندان جدی نیست.

انتظارات افزایشی قریب الوقوع از ناحیه رشد قیمت نفت و نفتا را می توان دلیل رشد معاملات در هفته‌ی اخیر دانست. حجم تقریبا مناسب عرضه ها (92,098 تن) نیز، فضا را برای خریداران فراهم کرد تا 98,1 درصد عرضه های این هفته به فروش برسد. برای 92 هزار تن عرضه‌ی این هفته، نزدیک 129 هزار تن تقاضا ثبت شد که 11 هزار تن، از تقاضای هفته گذشته، بیشتر است.

همان طور که گفته شد، نوسان قیمت دلار محدود است و همه چشم‌ها، خیره به نتایج مذاکرات وین است. دلار آزاد در پایین کانال 26 هزار تومان، دلار صرافی ملی در میانه کانال 24 هزار تومان و دلار نیمایی روز مرز 24 هزار تومان، نوسان محدودی دارند. گویی دلار منتظر قطعیت توافق وین است تا جایگاه بعدی خود را انتخاب کند. از همین رو، قیمت دلار تأثیر مهم و چندانی روی تقاضای بازار نداشت.

با وجود اینکه سه شنبه این هفته (به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم) تعطیل بود و در هفته های همراه با تعطیلی، معمولا حجم معاملات کاهش محسوسی پیدا می کند، ولی تعطیلی این هفته، تأثیری بر معاملات نداشت و موقعیت خریداران را تغییر نداد.

قیمت ها در بازار آزاد افزایشی شد
مقایسه آخرین قیمت ها در پایان هفته گذشته با قیمت های روز چهارشنبه 22 اسفند نشان می دهد، بازار آزاد به استقبال افزایش قیمت ها رفته است. سنگین اکستروژن و سنگین تزریقی با 1200 تومان افزایش، در صدر هستند. سبک خطی با 1100 و سنگین فیلم با 700 تومان، رتبه های بعدی را دارند و سبک فیلم با 500 و سنگین بادی با 300 تومان، افزایشی های بعدی این هفته بودند. در سمت مقابل، کالاهای پ پ شیمایی در گروه 548R با 1100 تومان، بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کرده اند و پ پ های نساجی پت با 500 تومان و پی وی سی با 400 تومان، رتبه های بعدی کاهش قیمت را دارند.

مقایسه جدول معاملات این هفته نیز نشان می دهد کالاهای سنگین فیلم با 4,352 تن، بیشترین افزایش معاملات هفته را داشتند، سبک فیلم با 2,814 و سنگین بادی با 2,486 تن، رتبه های بعدی بیشترین افزایش معاملات هفته را داشتند.

هفته سوم اسفند چگونه آغاز می شود؟
سومین هفته بازار محصولات پلیمری در حالی آغاز می شود که دلار نیمایی تأثیر زیادی بر قیمت های پایه، نخواهد داشت. قیمت های جهانی، اولین تأثیرات از افزایش قیمت نفت را در هفته آینده نشان می دهند. دلار منتظر نتایج مذاکرات وین است و پتروشیمی ها نیز اطلاعیه های آخرین عرضه های تحویل امسال خود را منتشر می کنند. این هفته، پتروشیمی آریاساسول اعلام کرد عرضه های 11 اسفند، آخرین عرضه های تحویل امسال این پتروشیمی خواهد بود و عرضه های بعدی، با تاریخ تحویل سال آینده هستند.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟