جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۵ اسفند ۱۴۰۰ 0 773

گزارش بازار محصولات پتروشیمی هفته اول اسفند 1400

دوراهی بازار بین مذاکرات وین و طغیان قیمت نفت

دوراهی بازار بین مذاکرات وین و طغیان قیمت نفت
از یک سو با نزدیک شدن روزهای پایانی مذاکرات و دسترسی به توافق، قیمت دلار با احتمال کاهش مواجه است و از سوی دیگر به دنبال حمله روسیه به اوکراین و عبور قیمت نفت از مرز 100 دلار، احتمال افزایش قیمت های جهانی، تقویت شده است. این پست به بررسی بازار هفته ای که گذشت و اتفاقات پیش رو در هفته بعد می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، هر چند با وجود نشانه های مثبت مخابره شده از سوی طرف های مذاکره کننده در وین، دستیابی به توافق، بسیار نزدیک است اما همچنان ابعاد و چارچوب توافق و زمان انجام آن، روشن نیست. از همین رو دلار آزاد با وجود عقب نشینی به کانال 25 هزار تومان، به کانال 26 هزار تومان بازگشت و این هفته را در میانه این کانال سپری کرد.

قیمت های پایه
یکشنبه‌ اول اسفندماه، با افزایش 216 تومانی دلار نیمایی، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی که قیمت جهانی محصولات، تغییر زیادی نداشت، همگی صعودی شدند. البته این افزایش با توجه به چشم انداز دلار، چندان پایدار به نظر نمی رسید و تحولات اوکراین خودنمایی نکرده بود.

نتیجه بازار این هفته
شروع اسفند و شارژ سهمیه بهین یاب کالاهای با سقف یک ماهه باعث شد روز دوشنبه، معاملات کالاهای پ پ و پی وی سی ها، همچون ماه گذشته پرشور و پر رقابت انجام شود اما در مقابل، روز سه شنبه، معاملات 5 هزار تن کاهش یافت.

برآیند تصمیمات این هفته خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا این بود که با وجود افزایش 640 تنی عرضه ها، معاملات، 5 هزار و 505 تن (6.4 درصد) نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کند. نکته مهم بورس کالای هفته اول اسفند، حجم عرضه ها بود. عرضه ها با 97 هزار تن، بالاترین میزان در 6 ماه گذشته بود. معاملات هم هر چند 5 هزار و 505 تن کاهش داشت اما در بالای مرز 80 هزار تن (80,888 تن) باقی ماند.

دلار نیمایی
دلار نیمایی بعد از ریزش قیمت دلار آزاد و صرافی، با تغییر مسیر، روند نزولی گرفت و از دیروز، چهارشنبه 3 اسفند، کاهشی شد. میانگین روزانه به کانال 23,800 تومان عقب نشینی کرده و میانگین هفتگی تا امروز (پنجشنبه 5 اسفند 140) 28 تومان کاهش داشته است. میانگین هفتگی دلار نیمایی، امروز 24,024 تومان است و با توجه به پایین بودن میانگین روزانه، احتمال ریزش بیشتر میانگین هفتگی تا یکشنبه 8 اسفند، دور از انتظار نیست.

طغیان نفت به بالای مرز 100 دلار
صبح امروز، با دستور پوتین، عملیات ویژه روسیه در خاک اوکراین شروع شد و لحظاتی بعد از این حمله، قیمت نفت که دیروز به 96 دلار رسیده بود با 5.3 درصد افزایش به 102 دلار رسید که بالاترین قیمت در 8 سال گذشته است. قیمت سایر کامودیتی ها هم بعد از این اتفاق رشد زیادی پیدا کرد و احتمال می رود قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی هم با افزایش قابل توجهی در هفته های پیش رو، مواجه شوند.

دو راهی بازار
با افزایش قیمت نفت به بالای مرز 100 دلار، بازار در سر دوراهی کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت نفت قرار گرفته است. از یک سو حمله روسیه به اوکراین و صعود قیمت نفت، افزایش قیمت های جهانی را به دنبال دارد و از سوی دیگر، توافق قریب الوقوع در مذاکرات وین، تأثیر مهمی بر قیمت دلار خواهد داشت.

قیمت ها در بازار آزاد نزولی شد/ تأثیر یک کلاهبرداری
با وجود افزایش تولید در روزهای پایانی سال اما خبر یک کلاهبرداری در بازار آزاد، معاملات این هفته را به حداقل رساند. از سوی دیگر، انتظارات کاهشی برای پایین تر آمدن قیمت های پایه در هفته های آینده، برخی خریدها را هم به هفته های بعد موکول کرد.

قیمت ها این هفته در بازار آزاد کاهشی بود. کالای 548R با 6600 تومان کاهش، بیشترین کاهش این هفته را داشت. ABS با 3500 تومان رتبه دوم و پ پ نساجی Z30s هم با 3400 تومان، رتبه سوم بیشترین کاهش این هفته را داشت. 209 امیرکبیر با 2700 و پلی استایرن معمولی 1540 با 2200 تومان، رتبه های چهارم و پنجم بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند.

سنگین اکستروژن با 1000 تومان، پی وی سی S65 اروند با 700 و پلی استایرن مقاوم هم با 400 تومان، کالاهای افزایشی این هفته بودند.

تغییر برنامه معاملات در هفته دوم اسفند
به علت تعطیلی سه شنبه 10 اسفند (مبعت حضرت رسول اکرم) معاملات گریدهای آف پی وی سی و پ پ در روز دوشنبه، یعنی روز معاملات آن‌گریدها و سایر معاملات پلیمری بهین یابی که روز سه شنبه انجام می شدند، همراه با کالاهای آف آن ها، در روز چهارشنبه 11 اسفند انجام خواهد شد.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول اسفند 1400

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته جاری: 80,888 تن

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری

نمودار دلار صرافی

مقایسه نمودار دلار نیمایی و صرافی

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟