شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ 0 635

گزارش بازار محصولات پتروشیمی هفته سوم بهمن ماه 1400

صف آرایی کاهش دلار نیمایی در برابر قیمت های جهانی

صف آرایی کاهش دلار نیمایی در برابر قیمت های جهانی
سیگنال های کاهشی دلار نیمایی، معاملات این هفته را 9 هزار تن کاهش داد. به رغم افزایش حدود هزار تُنی عرضه ها، معاملات 9 هزار تن کاهش یافت و به 63 هزار تن، عقب نشینی کرد. در این پست به بررسی علل کاهش معاملات می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، قیمت های پایه، این هفته با دلار نیمایی 24,042 تومان و 440 تومان کاهش نسبت هفته قبل محاسبه شدند. همین کاهش 440 تومانی باعث شد قیمت های پایه، یکپارچه کاهشی شوند. پس از انتشار قیمت های پایه، دلار نیمایی دست از کاهش نکشید و تا امروز (پنجشنبه 21 بهمن 1400) 195 تومان اُفت داشته است.

نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات وین و تقویت امیدها برای احیای برجام، دلار را وارد فاز نزولی کرده است. دلار آزاد در نیمه آذرماه تا 31 هزار تومان هم پیش رفته بود و اختلاف بالاترین نرخ دلار (نیمه آذرماه امسال) تا روز گذشته (چهارشنبه 20 بهمن، 4500 تومان کاهش است. دلار بهمن ماه را با 28 هزار تومان شروع کرد و نرخ 26 هزار و 500 تومان روز چهارشنبه 20 بهمن نشان می دهد دلار آزاد 1500 تومان کاهش قیمت داشته و این روند نزولی تا حصول نتیجه در مذاکرات وین، ادامه دارد.

دلار صرافی ملی هم در کانال 24 هزار تومان، موقعیت خود را حفظ کرده و آخرین قیمت دلار نیمایی در روز گذشته (24,719 تومان) نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، 531 تومان کاهش دارد. مجموع روندهای نزولی دلار آزاد و دلار صرافی، میانگین های روزانه و هفتگی نیما را نیز کاهشی کرده و به احتمال زیاد، در قیمت های هفته پایانی بهمن نیز، شاهد کاهش دلار نیمایی در قیمت های پایه خواهیم بود.

عرضه ها افزایش پیدا نمی کند
شاید باور کردن حجم عرضه های پی وی سی در این هفته کمی سخت باشد ولی جمع عرضه های گروه PVC در این هفته، 4,500 تن بود. پ پ های نساجی هم با 500 تن کاهش، کمتر از 9,500 تن عرضه داشتند. غایب مهم دیگر این هفته، 209 امیرکبیر بود و غیبت این گرید مهم، حجم عرضه های گروه سبک خطی را 4,777 تن، کاهش داد.

کاهش عرضه ها، رقابت برای خرید را افزایش می دهد از همین رو، رقابت در گروه های پ پ نساجی و پی وی سی ها، افزایشی بود. البته علی رغم رقابت در گروه هایی که با عرضه کم مواجه هستند، دلایل دیگری همچون چشم انداز کاهشی دلار نیمایی، شروع بارگیری کالاهای خریداری شده در هفته های قبل و جو روانی موجود در بازار که منتظر قیمت های پایین تر است، مانع از افزایش قیمت ها شده است. شروع عرضه کالای پلی استایرن معمولی 1540 در هفته جاری هم، اثر مهمی بر کاهش قیمت و همین طور رقابت خریداران کالاهای این گروه شد. قیمت پلی استایرن معمولی در بازار، 8 هزار تومان نسبت به هفته قبل، کاهش یافته است.

کمترین های این هفته!
عرضه ها در این هفته با 961 تن افزایش به 86 هزار 288 تن رسید و معاملات هم با 12.5 درصد کاهش نسبت به هفته دوم بهمن، 63 هزار 373 تن شد که کمترین حجم معاملات در 4 هفته گذشته است. از مجموع عرضه های این هفته، تنها 73,4 درصد عرضه ها معامله شد که کمترین نسبت معاملات به عرضه در 21 هفته گذشته است. با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تولید، نه حجم عرضه ها و نه حجم معاملات، شباهتی با موقعیت های مشابه سال های گذشته ندارد و در حالی که انتظار، افزایش خریدها بود اما دلایل زیادی از جمله کاهش نرخ دلار و بلاتکلیفی، مانع از افزایش معاملات شده است.

تلاش های نفت برای صعود
هر چند بسیاری کارشناسان، صعود نفت به مرز 100 دلار را پیش بینی کرده اند اما بازارهای جهانی، این هفته را با کاهش آغاز کردند. معاملات با 93 دلار، یعنی آخرین قیمت هفته قبل آغاز شد اما تا 90 دلار نیز عقب نشینی کرد. آخرین قیمت نفت تا لحظه تنظیم این گزارش، 91 دلار است. بر اساس گزارش tradingeconomics در حالی که سرمایه گذاران کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را در مقابل نشانه هایی از پیشرفت در احیای توافق هسته ای ایران ارزیابی می کردند، قیمت های آتی نفت برنت در حدود 91.5 دلار در هر بشکه ثابت شد.

نفت اخیراً به دلیل بهبود تقاضا همراه با کاهش ذخایر و اختلالات عرضه برای بالا بردن قیمت ها، به بالاترین حد خود در سال 2014 رسیده است. محدودیت‌های ظرفیت در میان اعضای اوپک و تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی نیز به افزایش قیمت انرژی کمک کرده است. چشم انداز توافق هسته ای با ایران پس از از سرگیری مذاکرات در وین محتمل تر شده است و تحلیلگران پیشنهاد کردند در صورت دستیابی به توافقی که اجازه لغو تحریم ها را بدهد، ایران می تواند تا 1.5 میلیون بشکه در روز به نفت اضافه کند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم بهمن 1400

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته جاری: 63,373 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟