جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ 0 682

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم بهمن 1400

مانع افزایش معاملات چیست؟

مانع افزایش معاملات چیست؟
معاملات توان تکرار آمار هفته قبل را نداشت. عرضه ها 2,409 و معاملات 6,686 تن نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد. هر چند هفته قبل به علت شروع ماه و همچنین افزایش عرضه ها، معاملات به نزدیکی 80 هزار تن رسید، ولی در هفته دوم بهمن، معاملات به 72 هزار تن عقب نشینی کرد. در این پست به بررسی بازار محصولات پلیمری در هفته دوم بهمن می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، این هفته در حالی آغاز شد که قیمت های جهانی، تغییرات محدودی را تجربه کردند و دلار نیمایی هم 117 تومان کاهش داشت.

با نزولی شدن قیمت دلار صرافی و رسیدن آن به پایین کانال 25 هزار تومان، دلار نیمایی هم تغییر مسیر داد و در حال زیاد کردن فاصله با دلار صرافی است. میانگین هفتگی دلار نیمایی که این هفته، قیمت های پایه با آن اعلام شد، 24,482 تومان بود و پس از انتشار قیمت های پایه هم، عقب نشینی نیما متوقف نشد.

دلار نیمایی از یکشنبه 10 بهمن که قیمت های پایه اعلام شد، تا امروز (پنجشنبه 14 بهمن) 239 تومان دیگر کاهش یافت و به 24,243 تومان رسیده است. همین شدت گرفتن کاهش دلار نیمایی را یکی از عوامل افت معاملات می توان به شمار آورد. انتظار کاهش بیشتر قیمت های پایه و عقب انداختن خریدها به زمانی که قیمت های پایه، کاهش بیشتری داشته باشند، همیشه از عوامل کاهش معاملات بوده است.

دلار آزاد هم این هفته را نزولی به پایان رساند. افزایش امیدواری به نتیجه بخش بودن مذاکرات وین و سیگنال های مثبت توافق، دلار آزاد را به کانال 27 هزار تومان عقب کشید و روز چهارشنبه، دلار آزاد به 27.500 تومان رسید. این در حالی بود که شنبه و در اولین روز هفته جاری، دلار آزاد تا 28.500 تومان نیز پیش رفته بود. آخرین قیمت دلار آزاد 27.550 تومان است و نسبت به بالاترین قیمت هفته جاری، 950 تومان کاهش دارد.

دلار صرافی هم این هفته را روی مرز 25 هزار تومان سپری کرد. دلار صرافی ملی در مقاطعی از بازار هفته جاری، تا 24,931 تومان هم عقب نشینی کرد اما چهارشنبه به 25,183 تومان صعود کرد.

 



جزئیات معاملات
بیشترین کاهش در معاملات این هفته در گروه سبک خطی دیده می شود. 2.165 تن کاهش در معاملات این گروه ثبت شد. سنگین تزریقی با 1,652 و سنگین بادی با 1,144 تن و پی وی سی ها با 1,131 تن در رتبه های بعدی بیشترین کاهش معاملات این هفته قرار گرفتند.

نفت در مسیر 100 دلار
به گزارش ایسنا، تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت را در کنترل دارند، با درخواست کشورهای مصرف کننده بزرگ نظیر آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و حمایت از احیای اقتصادی از پاندمی روبرو شده اند. اما این گروه سیاست افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را حفظ کرده و کوتاهی کشورهای مصرف کننده برای تضمین سرمایه گذاری کافی در سوختهای فسیلی همزمان با گذار به سوی انرژی پاک را عامل بالا رفتن قیمتها خوانده است.  

چندین منبع آگاه در اوپک پلاس همچنین اظهار کردند: قیمتها تحت تاثیر تنش‌ها میان روسیه و آمریکا افزایش پیدا کرده اند. واشنگتن مسکو را متهم کرده است قصد حمله به اوکراین را دارد در حالی که روسیه منکر این اتهامات شده است.

دو چهره متفاوت بازار آزاد محصولات پتروشیمی
این هفته، قیمت های محصولات پتروشیمی در بازار آزاد، دو چهره متفاوت داشت. پلی استایرن معمولی با غیبت 1540 در عرضه ها با 2900 تومان، بیشترین افزایش هفته را داشت و پت های بطری هم بعد از رقابت های سه شنبه، 1400 تومان افزایش یافتند. پلی استایرن مقاوم 700 تومان و ABS با 300 و پلی پروپیلن نساجی با 200 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته دیده می شود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته دوم بهمن 1400

در مقابل پ پ شیمیایی 548 نسبت به هفته قبل 2 هزار تومان کاهش پیدا کرد. پی وی سی ها هم 700 تومان و سبک خطی 600  و سنگین تزریقی 500 تومان نسبت به هفته پیش کاهش قیمت پیدا کردند. با کاهشی شدن قیمت کالاهای پرمصرف نایلون و نایلکس در بازار، حجم معاملات به حداقل رسیدن و بر اساس اظهارات فعالان بازار، به دنبال شدت گرفتن کاهش دلار نیمایی، خریدهای زیادی از میانه هفته به بعد انجام نگرفت.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

با آغاز سال نو چینی، بازارها در هفته های پیش رو احتمالا با افت تقاضا مواجه خواهند شد. نشریه پلتس، این هفته به علت تعطیلات سال نو میلادی چینی ها منتشر نشد و تا جمعه که نشریه ICIS منتشر می شود باید منتظر تغییرات قیمت ها بود. افزایش قیمت نفت از یک سو عامل تقویت کننده قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی است و از سوی دیگر، خارج شدن تقاضای بازار چین از بازارهای جهانی طی هفته های پیش رو، می تواند عامل کاهنده قیمت ها باشد. نتیجه این احتمالات در قیمت های هفته های آینده خواهد بود.

 

برگزاری ایران پلاست در هاله ای از ابهام
با تغییر وضعیت کرونا در تهران به قرمز، برگزاری نمایشگاه ها به تصمیم روز شنبه ستاد ملی کرونا منوط شده است. روز گذشته (چهارشنبه 13 بهمن) شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در اطلاعیه ای اعلام کرد تاریخ قطعی یا جدید سه نمایشگاه که از 18 تا 21 بهمن قرار بود در نمایشگاه بین المللی برگزار شود، در روز شنبه 16 بهمن، تعیین تکلیف می شود. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، ستاد برگزاری ایران پلاست در تلاش است که این نمایشگاه را با مجوز استانداری تهران برگزار کند و این تلاش ها تا لحظه نگارش این گزارش، ادامه دارد.

ایران پلاست مهم ترین رویداد صنعت پلاستیک است و نمایشگاه امسال پس از چند نوبت تغییر تاریخ، نهایتا قرار بود در 18 تا 21 بهمن و همراه با دو نمایشگاه دیگر در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود. ولی افزایش ابتلاها به سویه جدید کرونا (اومیکرون) باعث شد رنگ وضعیت بسیاری از شهرها به قرمز تغییر کند و بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت در این شرایط، برگزاری نمایشگاه ها به تعلیق در می آید.

 

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟