دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ 0 662

گزارش بازار محصولات پتروشیمی هفته چهارم بهمن ماه 1400

خرید شب عید از بورس کالا/ افزایش 36 درصدی معاملات!

خرید شب عید از بورس کالا/ افزایش 36 درصدی معاملات!
با این که معمولا در هفته اول ماه و شارژ سهمیه کالاهایی که سقف خرید از بهین یاب آن ها یک ماهه است، معاملات به اوج می رسید، این بار، در هفته آخر بهمن، معاملات 23 هزار تن افزایش یافت و به قله 86 هزار تن رسید. این پست به بررسی افزایش می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، تغییر مسیر نیما از کاهش به افزایش، اوج گیری دلار آزاد تا 27.400، افزایش 10 هزار تنی عرضه ها، تداوم رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش تولید در روزهای منتهی به پایان سال، خریداران را به بازار کشاند تا بالاترین آمار معاملات در 24 هفته گذشته، به ثبت برسد.

قیمت های پایه
هر چند قیمت های پایه در روز یکشنبه 24 بهمن، 183 تومان کاهش داشت اما صعودی شدن میانگین روزانه، نشان داد قرار نیست میانگین هفتگی به مسیر نزولی ادامه دهد، از همین روز، نیما از دوشنبه افزایشی شد و تا امروز (پنجشنبه 28 بهمن) میانگین هفتگی 94 تومان افزایش را تجربه کرده است. البته قضاوت در اینکه تغییر جهت نیما قرار است صعودی باقی بماند، کمی زود است.

دلار آزاد
دلار آزاد، یکشنبه این هفته، کانال 27 هزار تومان را پس گرفت و حتی دوشنبه تا 27,400 تومان هم پیش روی کرد اما پدیدار شدن نشانه های اولیه از توافق نهایی در وین، اوج گیری قیمت دلار را مهار کرد و چهارشنبه، باز هم دلار به کانال 26 هزار تومان برگشت و تا 26.850 تومان، عقب نشینی کرد. به همین جهت، در صورت ادامه کاهش دلار در بازار آزاد، می توان انتظار داشت دلار صرافی ملی و میانگین روزانه دلار نیمایی به مسیر نزولی برگردند و میانگین هفتگی هم با این شاخص، هم مسیر شود.

موضوع مهم دیگری که بر افزایش 36 درصدی معاملات این هفته تأثیر گذاشت، افزایش 10 هزار تُنی عرضه ها بود. حجم عرضه ها، این هفته به 96 هزار تن رسید. این بالاترین حجم عرضه در 18 هفته گذشته است. همین افزایش عرضه در کنار عوامل دیگری همچون تغییر مسیر دلار نیمایی به افزایش و نگرانی از افزایش قیمت دلار، معاملات را به 86,393 تن، یعنی بالاترین حجم در 24 هفته گذشته رساند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم بهمن 1400

چشم انداز نفت
چند عامل مهم روی آینده بازار نفت تأثیر گذار است. بازگشت ایران به بازار نفت و افزایش عرضه تا 1.3 میلیون بشکه از طریق نفت ایران به بازارهای جهانی بعد از توافق هسته ای و تحولات ژئوپلتیک در منطقه اوکراین و کاهش تنش ها بین روسیه، اوکراین و ناتو. البته مسکو مدعی شده که خروج برخی از واحدهای نظامی خود را آغاز کرده است.

معاملات نفت برنت در بازارهای جهانی با قیمت 94 دلار انجام می شود و هر چند برنت تا 96 دلار نیز پیش روی کرد ولی معاملات این هفته، عمدتا بین 92 تا 94 دلار انجام شد و هنوز نشانه هایی از اوج گیری دلار به 100 دلار، دیده نمی شود.

قیمت های جهانی
اولین اطلاعات غیررسمی از قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی، حاکی از افزایش مجدد این قیمت هاست. تا انتشار نشریه ICIS باید منتظر میزان دقیق تغییرات در قیمت های جهانی ماند. اگر هفته های گذشته، دلار نیمایی نقش کاهنده برای اثر قیمت های جهانی را ایفا می کرد، در هفته‌ی پیش رو، به احتمال بسیار زیاد، نیما هم در تقویت افزایش قیمت ها، در کنار قیمت های جهانی قرار خواهد گرفت.

بیشترین آمار معاملات
نگاهی به جدول مقایسه معاملات با هفته گذشته نشان می دهد، افزایش عرضه در گروه های سبک خطی و پی وی سی، مهمترین دلایل رشد معاملات این هفته هستند. بیشترین افزایش در حجم معاملات، در گروه سبک خطی با 5,459 تن، سپس پی وی سی ها با 5,024 و بعد از آن در گروه سبک سنگین فیلم دیده می شود که نسبت به هفته قبل، 4,596 تن افزایش دارد.

قیمت های بازار
مقایسه قیمت های بازار محصولات پلیمری با آخرین قیمت های هفته قبل نشان می دهد این هفته، قیمت ها عمدتا افزایشی بودند. پ پ های نساجی با 4,600 تومان در صدر این افزایش قرار گرفتند. پ پ شیمیایی 548R هم با 2 هزار تومان رشد، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. پلی استایرن مقاوم با 1900 تومان، ABS با 1500 تومان، سبک فیلم 020 با 1000 تومان، سنگین فیلم F7000، گرید سنگین تزریقی 52518 و پی وی سی S65 همگی با 900 و سنگین بادی با 600 و پلی استایرن معمولی 1540 با 500 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته بودند.

کالاهای کاهشی این هفته نیز به ترتیب 209 امیرکبیر با 1500، پت 781 با 900 و سنگین اکستروژن با 700 تومان بودند.




ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟