چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۱ اسفند ۱۴۰۰ 0 485

عرضه، تقاضا و حجم معاملات افزایش یافت

صف‌آرایی سه‌وجهی بازار پلیمر

صف‌آرایی سه‌وجهی بازار پلیمر
ظهور همزمان محرک‌‌‌های افزایشی در هفته پایانی بهمن ماه، به رشد حجم عرضه، تقاضا و حجم معاملات پلیمرها منتهی شد. دادوستد محصولات پلیمری بورس‌کالا در هفته گذشته، افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رساند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل ار دنیای اقتصاد، مجموعه سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده به این بازار در حالی افزایشی بود که شاهد افزایش عرضه محصولات پلیمری، آن هم با محوریت گریدهای جذاب بودیم.

این درحالی است که در روزهای پایانی سال به طور سنتی تقاضا به‌عنوان دیگر نیروی بازار، روند افزایشی به خود می‌گیرد که این امر در کنار رشد عرضه به عنوان دو سیگنال مضاعف، زمینه افزایش 36درصدی حجم معاملات پلیمرها را فراهم کردند.

دلایل رشد میزان عرضه پس از 18هفته

بازگشت بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی‌‌‌ به فاز تولید موجب شد، انتظار برای رشد تولید و عرضه افزایش یابد که شواهد آن مشاهده می‌شود.

به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته به میزان 96‌هزار و 819 تن انواع مواد اولیه پلیمری در بورس‌کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از صعود 12‌درصدی حکایت دارد.

این میزان عرضه بیشترین مقدار طی 18هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود و در مقایسه با متوسط عرضه‌‌‌های هفتگی نیمه دوم سال بالغ بر 11‌درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر، بیم و امید از کاهش بهای نیمایی ارز جدی است. از این رو پتانسیل و جذابیت افزایش عرضه در بازار داخلی از این مسیر هم محقق خواهد شد.

بحث دیگر آنکه به صورت سنتی روزهای پایانی سال زمانی برای افزایش حجم عرضه‌‌‌ها به شمار می‌رود و زیرساخت رشد حجم عرضه و معاملات را رقم می‌‌‌زند.

همچنین به دلایل پیدا و پنهان، ذهنیت غالب بر بدنه تصمیم‌سازی‌‌‌ها آرام‌آرام به سمت رشد حجم عرضه‌‌‌ها حرکت کرده و هیچ بعید نیست که این روند باز هم ادامه یابد؛ اگرچه این ذهنیت تنها یک گمانه‌‌‌زنی است و تا زمانی که شواهد آن به صورت رسمی و حتی نیمه‌رسمی مخابره نشود، نمی‌‌‌توان به آن به‌عنوان یک داده قطعی وزن داد.

صعود همزمان هر سه داده پراهمیت معاملات پلیمرها

پیش از این در گزارش‌‌‌های متعدد از سوی «دنیای‌اقتصاد» اثبات شد که حجم معاملات نسبت به میزان عرضه‌‌‌های هفتگی بسیار حساس بوده و شرط لازم برای رشد میزان دادوستدهای این بازار، تامین نیاز متقاضیان، آن هم به مقداری بیش از سطوح حداقلی یا اصطلاحا رعایت کف عرضه است.

از این رو افزایش میزان عرضه، به‌ویژه در گریدهای جذاب و پرتقاضا در بازار فیزیکی بورس کالا نه‌تنها محرکی برای رشد میزان تقاضا به شمار می‌رود، بلکه به رشد حجم معاملات نیز منتهی می‌شود.

در جریان معاملات هفته گذشته در تالار فیزیکی بورس‌کالا شاهد رشد همزمان هر سه داده حیاتی معاملات بودیم که افزایش حجم عرضه، آن هم پس از 18 هفته، نیروی محرک لازم را برای این صعود یک‌صدا فراهم کرد.

تقاضا به عنوان دیگر داده افزایشی در معاملات هفته گذشته پلیمرها به میزان 125‌هزار و 48تن به ثبت رسید که این مقدار تقاضا در مقایسه با هفته ماقبل خود از رشد 33درصدی حکایت دارد.

از این رو دیگر نیروی درونی این بازار یعنی تقاضا با جهت‌‌‌گیری افزایشی نمایان شد که در کنار افزایش میزان عرضه‌‌‌، دادوستد 86‌هزار و 755تن انواع محصولات پلیمری را رقم زد.

ثبت این مقدار از رشد قابل‌توجه 37 درصدی برای حجم معاملات حکایت دارد و بیشترین مقدار از هفته منتهی به 5 شهریورماه تاکنون به شمار می‌رود که سبب دادوستد 90‌درصد عرضه‌‌‌های افزایشی هفته گذشته شد.

به این ترتیب شواهد نشان می‌دهد که در کنار رشد عرضه، افزایش میزان تقاضا ناخودآگاه بستری برای افزایش حجم فروش خواهد بود.

بنابراین افزایش حجم عرضه در شرایط فعلی منطقی به نظر می‌‌‌رسد. رقابت‌‌‌های قیمتی بالا همچنان در بازار محصولات پلیمری به چشم می‌‌‌خورد.

معامله یکی از عرضه‌‌‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن50 (گرید طبیعی) با 58‌درصد رشد قیمت نسبت به بهای پایه خود صدرنشین رقابت‌های قیمتی بازار پلیمرها در هفته گذشته شد.

پس از آن برخی از گریدهای پلی‌پروپیلن نساجی با عرضه نقدی بودند که با رقابت قیمتی بین 43 تا 48‌درصد بیش از نرخ پایه هفتگی خود مورد دادوستد قرار گرفتند.

افت معاملات شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا؛ نقطه مقابل پلیمرها

در بازار محصولات شیمیایی بورس‌کالا برخلاف پلیمرها، نه‌تنها خبری از داده افزایشی نبود، بلکه جریان معاملات از جهت‌گیری کاهشی در این بازار حکایت دارد، به گونه‌‌‌ای گه هر سه داده حیاتی معاملات یعنی عرضه، تقاضا و حجم معاملات کاهش یافتند.

هفته گذشته به میزان 33‌هزار و 827 تن انواع محصولات شیمیایی در این بازار عرضه شد که تقاضای 25‌هزار و 402تنی را به دنبال داشت.

این میزان عرضه و تقاضا در هفته گذشته به ترتیب نسبت به هفته ماقبل خود با افت 5/ 14 و 20 درصدی همراه شدند.

از این رو سبب کاهش 5/ 18درصدی حجم معاملات در این بازار شدند و تنها 19‌هزار و 408 تن از این محصولات در بورس کالا معامله شد. این مقدار حجم معاملات کمترین مقدار از هفته منتهی به 17 دی‌ماه تاکنون به شمار می‌رود.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟