جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

قیمت جهانی پلی پروپیلن پس از 18 سال سقوط، به کجا خواهد رفت؟ آیا سرنخی در گذشته وجود دارد؟
بازارهای جهانی با دوران بی سابقه ای مواجه هستند. در اواسط هفته گذشته نفت خام آمریکا شاهد کاهش بود و به 20 دلار به ازای هر بشکه رسیده است علی رغم آن، ضرر و زیان هایی نیز در نیمه دوم هفته گذشته داشت. جنگ بر سر قیمت ها میان عربستان سعودی و روسیه منجر به تشدید تقاضای بیش از حد شد و ترس از رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا قیمت نفت را به پایین ترین میزان خود از فوریه 2002 رساند.

گروه ترجمه ویکی پلاست | اکنون سوالات زیر مطرح است:

بازارهای پلی پروپیلن نسبت به رکود تاریخی نفت خام در سال 2020، چه واکنشی خواهند داشت؟

آیا مشابه شرایط ایجاد شده در سال 2008 و 2016 خواهد بود، هنگامی که نفت خام در پایین ترین قیمت خود ظاهر شد؟

آیا سال 2020 چالش برانگیزتر خواهد بود، یا این کاهش قیمت محدود خواهد شد؟

بر اساس اطلاعات ChemOrbis  در فوریه 2016، معاملات آتی نفت خام در آمریکا به طور میانگین به زیر 30 دلار به ازای هر بشکه در NYMEX  کاهش یافت.

این سقوط سنگین با افزایش نگرانی ها همراه بود، چراکه ایران پس از لغو تحریم ها، تازه به بازار جهانی بازگشته بود. سقوط قیمت نفت در سال 2008 تا حد زیادی ناشی از بحران اقتصادی سال های 2007 تا 2009 آمریکا، پس ترکیدن حباب مسکن در آمریکا و بحران مالی جهانی بود.

پایین ترین قیمت نفت در فوریه 2009 بعد از رسیدن به رکورد بالای 140 دلار برای هر بشکه در جولای 2008، به قیمتی کمتر از 40 دلار برای هر بشکه رسید.

با نگاهی به امروز، معاملات آتی نفت خام در پایین ترین نرخ خود در 17-18 سال گذشته قرار گرفته است. در حال حاضر، سناریو مانند چیزی که در گذشته جریان داشته، نیست.

در حالی که شیوع جهانی ویروس کرونا ترس از رکود را عمیق تر کرده است، ممکن است به نحوی مشابه شرایط بحران در سال 2008 میلادی باشد.

با این حال آنچه اکنون متفاوت تر از هر زمان دیگر به نظر می رسد، رشد تولید نفت خام است. عربستان سعودی و روسیه برای تأمین بخشی هزینه های جنگ خود نه تنها تولید محصولات نفتی خود را کاهش نداده اند، بلکه تولید نفت خام خود را نیز به حد بسیار زیادی افزایش داده اند.

در عین حال، تقاضا برای نفت به صورت فزاینده در حال کاهش است و سیگنال ها نیز سقوط بیشتری را در شرایط حاضر شیوع بیماری کرونا، نشان می دهند.

بازارهای همو‌ پلی‌پروپیلن بجز در ترکیه، شاهد نزول است

بازار همو -پلی پروپیلن در نیمه دوم سال 2019 میلادی شاهد روند نزولی در بازارهای مهم جهانی بوده است. این کاهش مستمر اغلب ناشی از ضعف تقاضا در مقابل عرضه بیش از حد بوده است.

رشد ظرفیت های داخلی به دلیل پویایی بازار به ویژه در آسیا کاهش پیدا کرده و به واسطه جنگ مجدد تجاری میان چین و آمریکا در نیمه دوم سال گذشته تشدید شده است.

جالب اینجاست که واکنش بازارهای همو پلی پروپیلن هم به شیوع جهانی ویروس کرونا و هم به زیان های تاریخی ناشی افت قیمت نفت خام، عجالتا بسیار محدود شده است.

همان طور که از نمودار زیر مشاهده می شود، سطح میانگین فعلی بازار در بازارهای بزرگ تقریبا نزدیک به پایین ترین سطح رسیده در فوریه 2016، هنگامی که قیمت نفت خام به ازای هر بشکه کمتر از 30 دلار، رسیده است.

کشور ترکیه به عنوان تنها استثناء مقاومت کرده چراکه بازار پلی پروپیلن ترکیه به دلیل فقدان منابع عرضه منظم در دو ماهه اول سال 2020 میلادی شاهد تورم بوده است.

این بدان معنی است که بازار پلی پروپیلن ترکیه با توجه به  سال 2016، فضای بیشتری برای سقوط نسبت به همتایان خود دارد.


انتهای سال 2008-2009 میلادی وجود فشار زیادی بر قیمت های جاری پلی پروپیلن نشان می دهد

نگاهی به سال 2009 میلادی نشان می دهد که روند نزولی قیمت های نفت خام تا سطح کمتر از 40 دلار به ازای هر بشکه در ماه فوریه، متوقف شده است.

بدیهی است که قیمت های همو پلی پروپیلن در چین، آسیای جنوب شرقی و ترکیه به طور کامل با جریان رکود نفت خام همراه نبوده اند، چراکه در اوایل نوامبر 2008 میلادی به جز در اروپا، به پایین ترین میزان خود رسیدند.

در مورد کشور ایتالیا، جدول به ما نشان می دهد که قیمت جاری پلی پروپیلن فضای قابل توجهی در حدود 300 یورو به ازای هر تن، در مقایسه با قیمت های کف در سال 2009 و ادامه بحران اقتصادی سال 2008، برای کاهش و سقوط دارد.

وقتی موضوع چین، آسیای جنوب شرقی و ترکیه مطرح است، بر اساس اطلاعات ChemOrbis؛ سطح غالب امروز بر بازار پلی پروپیلن در خاستگاه خاورمیانه، فضایی به میزان 150 دلار به ازای هر تن در چین، ظرفیت بیشتری معادل 200 دلار به ازای هر تن در کشور ترکیه و آسیای جنوب شرقی خواهد بود.

ظرفیت های جدید اضافه شده در بازار پلی پروپیلن: ابهامات بیشتر در چشم انداز آن؟

آنچه که سال 2020 را از بحران سال 2008-2009 متمایز می کند، افزایش ظرفیت در بازار پلی پروپیلن است. بر اساس اطلاعات عرضه که ChemOrbis ارائه شده، ظرفیت جهانی پلی پروپیلن از سال 2008 به میزان 40 میلیون تن افزایش داشته و بیش از 80 درصد از این افزایش ظرفیت های جدید، در آسیا اتفاق افتاده است.  
 
نیازی به گفتن نیست، که مصرف جهانی پلی پروپیلن نیز مطابق با ظرفیت های رو به رشد افزایش یافته است. با این وجود باید دید که آیا این میزان عرضه می تواند در زمانی که اقتصادهای جهانی در آستانه رکود اقتصادی قرار دارند، مورد پذیرش و هضم قرار بگیرد یا خیر.

آیا امکان جلوگیری از افزایش شدید وجود دارد؟

همانطور که قبلا اشاره شد، تاکنون بازارهای پلی پروپیلن به تحولات اخیر واکنش کمتری نشان داده اند. به گفته تحلیلگران، اختلالات لجستیک و همچنین عدم وجود برخی منابع تأمین، ممکن است همچنان مانع از تغییرات چشمگیر در قیمت ها شود، اگر چه به طور گسترده ای تأیید می‌کنند که این عوامل به طور کامل موفق به جلوگیری از روند مارپیچی نزولی قیمت پلی پروپیلن نخواهد شد.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟