چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ 0 1196

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم بهمن 1398

معاملات محصولات پتروشیمی پشت چراغ احتیاط بازارهای جهانی

معاملات محصولات پتروشیمی پشت چراغ احتیاط بازارهای جهانی
در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، بازار پلیمرها از نظر آماری، تغییر محسوسی را نشان نمی دهد اما عدم تغییر به معنی این نیست که رخداد زیرپوستی خاصی در بازار ثبت نشده است. عرضه ها با 494 تن افزایش از 81.998 تن در هفته گذشته به 82.492 تن در این هفته رسید و معاملات هم با 233 تن افزایش از 63.691 تن در هفته قبل به 63.924 تن در این هفته رسید.


به گزارش ویکی پلاست، البته اما واقعیت این است که افزایش حجم عرضه ها در یک گروه کالایی به معنی کاهش حجم عرضه در گروه کالایی دیگر است.

به عبارت دیگر می توان گفت، شاید برخی گریدهای جذاب مثل PVC و پ پ شیمیایی و نساجی ممکن است با کاهش حجم عرضه ها مواجه شده باشند که رشد تقاضا و افزایش رقابت برای خرید می تواند مؤیدی بر این موضوع باشد.

افزایش رقابت برای گریدهای جذاب به خوبی نشان می دهد که وضعیت بازار به گونه ای نیست که در آمارها دیده می شود، به عبارت دقیق تر، رقابت برای خرید گریدهای جذاب، افزایش یافته و در برابر آن شاهدیم قیمت ها در بازار داخلی در کلیت بازار، رشد زیادی نداشته است.

این سیگنال نشان می هد اتفاقات دیگری زیر پوست بازار در جریان است که از نگاه های آماری پنهان می ماند. قیمت ها در بازار آزاد بالاست و این جذابیت خرید را برای بسیاری مصرف کنندگان واقعی هم کاهش داده است.

از سوی دیگر عرف سنتی بازار یعنی خرید در پایان سال هم به این موارد افزوده، که به رشد تقاضا و افزایش نقدینگی به بازار هم منجر شود اما در نوسانات قیمت ها، چنین واقعیتی دیده نمی شود.

چند هفته ایست قیمت های پایه در بورس کالا افزایشی بوده اما اثرات آن در بازار آزاد به دلیل مواردی که گفته شد، دیده نمی شود و بعد از اعلام قیمت های پایه و رشد قیمت، مجددا قیمت های بازار عقب نشینی می کنند.

به عبارتی می توان گفت بازار دچار چندگانگی شده که خریداران، طرز فکرهای متفاوتی نسبت به دورنمای بازار دارند.

گریدهای رایج در بازار پلیمرها با محوریت پلی اتیلن ها، در نوسان نرخ، مشابهت زیادی با قیمت های پایه دارند اما در گریدهای جذاب، با رقابت های مهمی مواجهیم که پتانسیل زیادی برای رشد قیمت ها ایجاد کرده اما اثرگذاری آن ها موضوع دیگری است، چرا که قیمت های به قدری بالاست که از جذابیت خرید، کاسته است.

انتظار کاهش قیمت های جهانی

بسیاری از معامله گرها، با انتظار کاهش قیمتهای جهانی در حال معامله هستند خصوصا در خریدهای خود از بازار آزاد، به قدر ضرورت انجام می دهند نه به قدر نیاز.

حتی ذهنیت خریدهای شب عید هم در بازار کم رنگ شده است. قیمت نفت در این هفته سقوط مهمی را ثبت کرد به کمترین قیمت در یک سال گذشته (54 دلار) رسید و در پی آن، نفتا هم سقوط چشمگیری داشت و از 527 دلار به 455 دلار سقوط کرد.

اثرات دلار نیمایی

رشد قیمت دلار نیمایی اما، باعث شده سیگنال های کاهشی جهانی بر بازار داخلی، اثرگذاری کمتری داشته باشد. دلار نیمایی همچنان در حال افزایش است و هیچ سقفی برای آن نمی توان متصور بود و گویی در حال صعود تا قیمت های بازار آزاد است؛ با این شرایط، نمی توان در مورد قیمت های پایه، اظهارنظر دقیقی داشت.

فاصله قیمت بین بورس و بازار بسیار بالاست و این داده، هم جذابیت واسطه گری را افزایش داده و هم جذابیت خرید را در بازار داخلی کاهش داده و دورنمای مبهمی ایجاد کرده است. اگر حجم عرضه ها در بورس کالا افزایش پیدا نکند، رقابت های بالای این هفته امکان تکرار دارد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 8 و 16 بهمن  1398

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و دوم بهمن 1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته دوم بهمن

جدول مقایسه معاملات هفته اول و دوم بهمن 1398

میزان معاملات هفته دوم بهمن ماه

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 5 تا 17 بهمن 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 17 بهمن‌ماه 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 5 تا 17 بهمن 1398


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟