پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ 0 1193

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم مرداد 1398

امید به بهبود بیشتر تقاضا

امید به بهبود بیشتر تقاضا
قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی آن هم به کمتر از 11 هزار و 300 تومان رسیده و اگر روند فعلی باز هم ادامه یابد، شاهد تداوم افت قیمت دلار نیمایی خواهیم بود.

به گزارش ویکی پلاست، حجم تقاضای پلیمرها در بورس و بازار اندکی افزایش یافته و این رشد تقاضا به رشد محدود معاملات و جرقه‌های پراکنده‌ای از رشد منجر شد. این موارد تنها امیدواری‌های به هفته پیش رو را تقویت می‌کند.

رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در این هفته می‌تواند نویدی از بهبود بازار باشد ولی هنوز برای اعلام رونق معاملات گویا به زمان بیشتری نیاز داریم.

حجم معاملات در هفته گذشته نزدیک به 5 درصد رشد داشت اما هنوز این رقم برای این بازار بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

شاید تعطیلی یک روز در این هفته و یا یک روز در هفته گذشته بتواند بخشی از این ضعف معاملات را توجیه کند ولی با این حرف‌ها نمی‌توان بازار را متعادل ارزیابی کرد.

بازار هنوز ضعیف است و این ضعف تنها با رشد جدی حجم معاملات برطرف خواهد شد. تا زمانی که حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا به بیش از 50 هزار تن در هفته نرسیده و در این آمار معاملات تثبیت نشود ادعای بهبود بازار منطقی نیست.

بازاری کم رمق و کم حاشیه را شاهد هستیم. در این بازار بیش از همه بی‌خبری اهالی رسانه را آزار می‌دهد. تنها خبر قابل توجه کاهش قیمت‌ها در این هفته، میل به افت نرخ در بازارهای جهانی و نوسان قیمت دلار آزاد و نیمایی است. قیمت دلار آزاد اگرچه در حال مقاومت است ولی جو روانی حاکم از رشد قیمت‌ها حمایت نمی‌کند.

قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی آن هم به کمتر از 11 هزار و 300 تومان رسیده و اگر روند فعلی باز هم ادامه یابد، شاهد تداوم افت قیمت دلار نیمایی خواهیم بود.

این روند احتمال اعلام کاهشی قیمت‌های پایه در هفته پیش رو را مطرح می‌کند ولی تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها ، تمامی این موارد چیزی بیش از گمانه‌زنی نیست هرچند که اغلب درست از آب در آمده است ولی قیمت را قیمت ساز اعلام می‌کند و قیمت‌ساز هم مایل نیست که نبض بازار از دستش خارج شود حتی به قیمت تغییراتی غیرمنتظره.

نکته عجیب بازار این هفته را می‌توان در رشد قیمت‌های روز چهارشنبه جستجو کرد آن‌هم در شرایطی که قیمت دلار نزولی بوده و نرخ‌های پایه هم کاهشی اعلام شده بود و البته معاملات بورس کالا هم رمقی نداشت.

این در حالی بود که به مرور زمان و با نزدیک‌تر شدن به ساعات پایانی معاملات، از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شد و بازار در کنار کاهش قیمت دلار، میل کمتری به خرید از خود نشان داد.

کاهش حجم معاملات در دو هفته اخیر می‌تواند پاسخ به این سؤال باشد زیرا موجودی واقعی در بازار آزاد کاهش یافته ولی تقاضا اگر نگوییم تقویت شده ولی کمتر هم نشده است.

این تقابل یعنی کاهش عرضه و ثبات و یا رشد شکننده تقاضا به معنی افزایش قیمت‌ها بود و می‌توان گفت بر اساس این داده حجم تقاضا در بازار در مسیر رشد قرار گرفته است.

این ادعا زمانی اثبات خواهد شد که حجم معاملات پلیمرها در هفته پیش رو در بورس کالا افزایش محسوسی داشته و به بیش از 45 هزار تن در هفته و یا حتی بیشتر برسد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 23 و 30 مرداد 1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا پایان هفته پنجم مرداد 1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم و پنجم مرداد 1398
 

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.


جدول مقایسه معاملات هفته چهارم و پنجم مرداد 1398
 

میزان معاملات هفته جاری

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 17 تا 31 مرداد 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 17 تا 31 مرداد 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 20 تیر تا 31 مرداد 1398


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟