جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ 0 1471

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مرداد 1398

صدای گام های بهبود بازار

صدای گام های بهبود بازار
در هفته دوم مرداد ماه، میزان معاملات نسبت به هفته اول مرداد و هفته پایانی تیر، افزایش یافت و به نزدیکی 48 هزار تن رسید. اما آیا می توان این افزایش نسبی را نشانه رونق بازار دانست؟

به گزارش ویکی پلاست، جمعا 47.912 تن معامله برای 84.629 تن عرضه محصولات پلیمری در این هفته ثبت شد که این میزان نسبت به هفته قبل، 4.400 تن رشد را نشان می دهد. نکته قابل توجه دیگر در معاملات این هفته، افزایش 10.690 تنی تقاضاست؛ به نحوی که تقاضا از 53.913 تن هفته گذشته به 64.603 تن در هفته جاری رسید.

این هفته، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی به دنبال کاهش قیمت میانگین دلار نیمایی (911 ریال) و همراهی ریزش در قیمت های جهانی، با کاهش مواجه شد. دلار نیمایی تا امروز (پنجشنبه 10 مرداد 1398) همچنان در مسیر کاهشی است و میزان کاهش قیمت میانگین هفتگی دلار نیمایی نسبت به دلار قیمت های 6 مرداد، 30 تومان کاهش را تجربه کرده است.

نزدیک شدن به ماه محرم، تقاضا در بخش تولیدات مرتبط با محصولات مصرفی ماه های آینده مثل ظروف یکبارمصرف و نایلون و نایلکس را با افزایش مواجه کرده و به رغم کاهشی بودن قیمت های پایه، قیمت های بازار آزاد، در گروه پلی استایرن ها یا پلی اتیلن سنگین فیلم و سبک تزریقی، افزایشی بودند.

دو دلیل دیگر را می توان در بهبود معاملات این هفته مؤثر دانست. اطمینان نسبی از ثبات دلار بازار آزاد در محدوده 12 هزار تومان و پایان گرفتن موجودی انبار تولیدکنندگان. نوسان قابل توجه دلار در دو هفته پیش، پیش بینی برای وضعیت آینده نزدیک را سخت کرده بود و به همین دلیل، تولیدکنندگان میزان خریدها را به امید افت بیشتر قیمت ها، کاهش داده بودند، اما ثبات نسبی دلار در این هفته، در سقف کانال 11 هزار تومان و ابتدای کانال 12 هزار تومان، نوعی اطمینان نسبی برای شروع خرید، ایجاد کرد.

از سوی دیگر، موجودی‌های انبار رو به پایان است و برای جایگزین کردن مواد اولیه، با اعتماد نسبی به محدوده دلار فعلی، خریدها آغاز شده است.

نگرانی ها از فرارسیدن طرح افق نیز شاید دلیل دیگری باشد که در این روزهای پایانی تا شروع طرح افق، تولیدکنندگان، خریدهای خود را افزایش دهند و از فرصت باقی مانده، بهره ببرند.

سهمیه ها نیز در حال افزایش حداکثری است. برای بهبود شرایط بازار، بورس کالای ایران دیروز (چهارشنبه 9 مرداد 1398) در اطلاعیه ای، سقف سهمیه بهین یابی محصولات پتروشیمی را افزایش داد و برای عمده کالاها، قید بدون محدودیت سقف، ثبت شد.



مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 2 و 9 مرداد 1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا پایان هفته دوم مرداد 1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و دوم مرداد 1398

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.

جدول مقایسه معاملات هفته اول و دوم مرداد 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 29 تیر تا 10 مرداد 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 29 تیر تا 10 مرداد 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی  دلار نیمایی از 1  تیر  تا 10 مرداد 1398

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟