سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۷ تير ۱۳۹۸ 0 2299

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم تیرماه 1398

ترس دلاری در بازار پلیمرها

ترس دلاری در بازار پلیمرها
کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در کنار افت مجدد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا دو سیگنالی است که نگرانی‌های جدیدی را در بازار ایجاد کرده است که می‌تواند رکود موجود در بازار را حتی عمیق‌تر کرده و زمان بهبود را طولانی‌تر کند.

به گزارش ویکی پلاست، البته ذات کاهش قیمت دلار آزاد به معنی احتمال افت دلار نیمایی تلقی می‌شود که شتاب رشد قیمت‌ها در بورس کالا را تعدیل می‌کند.

دلار دارد می‌ریزد. همین کلید واژه برای نگرانی اهالی بازار و دقیق‌تر سردرگمی قیمتی کافیست. کسی نمی‌داند باید بخرد؛ باید بفروشد و یا باید انبار کند. اگر افت قیمت دلار باز هم ادامه یابد چه بر سر بازار پلیمرها خواهد آمد.

پاسخ به این سؤالات در ابتدا به آگاهی داشتن از آینده قیمت دلار نیاز دارد که شاید کمتر کسی واقعاً بداند که چه شده است و قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد.

چیزی که از بازار پیداست ترس بسیاری از اهالی بازار از تداوم افت قیمت دلار آزاد است ولی همین سیگنال برای اولین بار موجب شده که انتظار رشد قیمت دلار نیمایی به حاشیه برود آن هم در شرایطی که در زمان‌های محدودی حتی قیمت دلار آزاد از دلار نیمایی هم کمتر شده است.

این در حالی است که در اواخر فعالیت بازار در روزهای اخیر شاهد جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها هستیم ولی فردا باز هم روند نزولی نرخ  آغاز می شود.

هر چند که بسیاری از داده‌ها به شدت ضد و نقیض است ولی ذات کاهش نرخ دلار به معنی تزریق یک جو روانی جدید از عدم رشد قیمت‌ها در بازار ارز و مخصوصاً دلار نیمایی است هر چند که تا هفته آینده و زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت اما در صورت رشد نرخ هم چندان بزرگ نخواهد بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی بیش از 11 هزار و 600 تومان است که در مقایسه با آخرین نرخ مورد محاسبه در قیمت‌های پایه پیشین یعنی 11 هزار و 577 تومان یک رشد محدود را نشان می‌دهد.

البته قیمت‌های جهانی کژ دار و مریز در مسیر افزایش قرار دارد که رشد محدود قیمت‌های پایه برای هفته آینده را منتفی نمی‌کند ولی باز هم باید منتظر اعلام رسمی این نرخ بود.

موارد فوق به این معنی است که رخداد عجیبی در قیمت‌های پایه برای هفته آینده ثبت نخواهد شد و شاید یک تغییر محدود را هم شاهد باشیم و این به معنی ثبات نسبی بازار از مسیر داده‌های بنیادین آن است.

البته در مورد جو روانی اوضاع متفاوت خواهد بود زیرا ناخودآگاه میل به خرید کاهش یافته که این داده در شرایط رکودی فعلی اهمیت بیشتری دارد. از سوی دیگر جذابیت صادرات مصنوعات پلیمری هم کاهش می‌یابد و اگر بازار داخلی با تداوم افت قیمت‌ها روبه‌رو نشود در فرآیندهای صادراتی تغییرات جدیدی را شاهد خواهیم بود.

حجم معاملات پلیمرها در هفته‌ای که گذشت در بورس کالا با افت بیش از 10 درصد به نزدیکی 45 هزار تن رسید که به معنی بازگشت بازار به رکود خشن است.

این شرایط هم نشان می‌دهد که بازار نه تنها قدرت چندانی ندارد بلکه یک بازار ضعیف با نگرانی‌های روانی تازه‌ای همراه شده که اجازه بهبود سریع را دریغ می‌دارد.

در این شرایط تنها باید منتظر ماند زیرا بازار اگر چه میل به کاهش نرخ پیدا کرده ولی امکان افت قیمت‌های بزرگی هم متصور نیست و شاید بازار پس از چند تکانه قیمتی به یک ثبات نسبی نزدیک شود.

این یعنی برای بهبود بازار باید باز هم منتظر ماند ولی این روند نزولی هم چندان پایدار نیست اما تا زمانی که جو روانی موجود یعنی ترس از کاهش قیمت دلار و پلیمرها در بازار آزاد مرتفع نشود نمی‌توان انتظار بهبود بازار را مطرح کرد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 19 و 26 تیر ماه 1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 1398 تا پایان هفته چهارم تیرماه

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و چهارم تیر ماه 1398

 

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.

نظر شما چیست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 15 تا 27 تیرماه 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 15 تا 27 تیر 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی فروش دلار نیمایی از 1 تا 27 تیر 1398

 

جدول مقایسه معاملات هفته سوم و چهارم 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟