جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ 0 1399

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مردادماه 1398

باز هم کاهش عرضه و افت حجم معاملات

باز هم کاهش عرضه و افت حجم معاملات
برای هفته بعد (هفته پایانی مردادماه 1398) با فرض یک روز تعطیلی و فرارسیدن عید غدیر، پتانسیل محدودیت تقاضا در بازار آزاد وجود دارد بنابراین این هفته بازار پتانسیل چندانی برای نوسان جدی نخواهد داشت و به احتمال قوی از شرایط بورس کالا تبعیت می‌کند اما...

به گزارش ویکی پلاست کاهش نرخ در بورس و بازار در کنار کاهش حجم عرضه پلیمرها یک هفته نامتعادل را در بورس کالا رقم زد. این هفته هم شرایط مشابهی را شاهد بودیم اگرچه این افت حجم معاملات تأثیر خود را بر بازار بر جای خواهد گذاشت.



باز هم کاهش عرضه‌ها همچون هفته قبل به افت حجم معاملات منجر شد و شاهد کاهش 10 درصدی حجم داد و ستد در بازار پلیمرهای بورس کالا بودیم.

البته وجود یک روز تعطیلی در هفته گذشته خود یک داده محدودکننده در برابر رشد حجم معاملات است که این هفته باز هم با کاهش حجم عرضه‌ها ، عقب‌نشینی خریداران هم گسترده‌تر شد.

کاهش قیمت دلار آزاد و عدم ایجاد جذابیتی جدید در برابر رشد حجم معاملات و البته روند نزولی قیمت‌ها در بورس و بازار هم دلایل دیگری برای افت حجم معاملات بود اما این کاهش معاملات بیشتر از حد انتظار بود و بازار در هفته گذشته باز هم به یک فاز رکود عمیق فرو رفت.

این حجم معاملاتی پایین‌تر از داده‌های بنیادین در بازار بود یعنی بازار کشش این همه افت حجم معاملات را ندارد.

شاید عرضه‌کنندگان با کاهش عرضه‌ها خود را برای فروش‌های اعتباری آماده می‌کنند و شاید خریداران نیز همین رویکرد را در پیش گرفته‌اند تا شاید در آینده بتوانند مواد اولیه را با قیمت و شرایط بهتر خریداری کنند.

البته افت حجم معاملات به کمتر از 40 هزار تن به این معنی است که تغذیه واقعی در بازار با خلل روبه‌رو شده است و می‌توان انتظار داشت که در هفته جاری بازار بیش از هفته قبل در برابر افت قیمت‌های احتمالی مقاومت کند.

هم‌اکنون حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به کمترین رقم در 9 هفته اخیر کاهش یافته، آن‌هم در شرایطی که جرقه‌هایی از بهبود در تقاضای واقعی محصولات نهایی در بازار داخلی دیده می‌شود که این دو داده با یکدیگر هماهنگی ندارد.

برای هفته بعد با فرض یک روز تعطیلی و فرارسیدن عید غدیر، پتانسیل محدودیت تقاضا در بازار آزاد وجود دارد بنابراین این هفته بازار پتانسیل چندانی برای نوسان جدی نخواهد داشت و به احتمال قوی از شرایط بورس کالا تبعیت می‌کند اما بازار احتمالاً حالت متعادل روزهای قبل خود را تجربه نخواهد کرد.

آمارها همچنین از بهبود وضعیت معاملات در بازار ترکیبات شیمیایی بورس کالا حکایت دارد که می‌تواند یک داده جانبی حمایت کننده از بازار پتروشیمی‌ها به شمار رود ولی چندان قدرتمند نیست.

قیمت دلار نیمایی در کنار افت نرخ دلار آزاد مشهود است آن‌هم در شرایطی که دلار نیمایی برای متوسط قیمت روزانه به نزدیکی 11 هزار و 200 تومان رسیده که احتمال افت قیمت متوسط برای دلار نیمایی را تقویت می‌کند.

این داده می‌تواند محرک مهمی برای کاهش قیمت‌ها باشد و رفتار بازار هم نشان می‌دهد که معامله‌گران باز هم احتمال کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا را در نظر گرفته‌اند.

البته تا زمان اعلام نرخ رسمی قیمت‌های پایه نمی‌توان اظهارنظر قاطعی در این خصوص داشت ولی احتمال کاهش قیمت‌ها برای هفته پیش رو در بورس کالا وجود دارد.

آمار معاملات در هفته‌ای که گذشت از افت حجم داد و ستد اغلب گروه‌های کالایی خبر می‌دهد. این عقب‌نشینی بیشتر از حد انتظار است و شاید عرضه‌کنندگان هم در برابر افت قیمت‌ها با کاهش عرضه گویی مقاومت می‌کنند اگرچه تقاضای چندانی را هم شاهد نبودیم.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 16 و 23 مرداد 1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا پایان هفته چهارم مرداد 1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و چهارم مرداد 1398

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.

بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، بیشترین کاهش معاملات این هفته نسبت به هفته قبل، در گروه پلی اتیلن ترفتالات بطری رخ داد، به طوری که معاملات این گروه با 1.408 تن کاهش، از 4.268 تن به 2.860 تن رسید.

در مورد گروه ترفتالات بطری، این گروه در قیمت های پایه هفته گذشته (20 مرداد 1398) با 500 تومان کاهش، در دسته بیشترین کاهش قیمت ها قرار گرفت و شاید بخشی از کاهش معاملات را بتوان ناشی از این کاهش قیمت و انتظار کاهش بیشتر آن در هفته آینده دانست.

پلی اتیلن ترفتالات نساجی با 1.056 تن کاهش و پلی اتیلن سنگین اکستروژن با 828 تن کاهش، رتبه های بعدی بیشترین کاهش معاملات این هفته را به خود اختصاص دادند.

در طرف مقابل، در گروهی که بیشترین افزایش معاملات در آن رخ داد، گروه PVC دیده می شود. معاملات این گروه با 2.166 تن افزایش نسبت به هفته قبل، از 5.278 تن به 7.444 تن در این هفته رسید.

گفتنی است در قیمت های پایه 20 مرداد، گروه PVC به رغم کاهشی بودن قیمت عمده گروه های دیگر، با افزایش محدودی (50 تومان) مواجه شد.

پلی اتیلن سبک خطی با 408 تن و پلی پروپیلن کوپلیمر (پ پ شیمیایی) با 238 تن افزایش، دیگر کالاهایی بودند که در این هفته با افزایش معاملات نسبت به هفته قبل مواجه شدند.


جدول مقایسه معاملات هفته سوم و چهارم مرداد 1398


میزان معاملات هفته جاری

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 10 تا 24 مرداد 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 13 تا 24 مرداد 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 20 تیر تا 24 مرداد 1398

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟