شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۴ مهر ۱۳۹۸ 0 1027

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول مهرماه 1398

تداوم رونق و تبعات تغییر فاز بازار

تداوم رونق و تبعات تغییر فاز بازار
همین‌که حجم معاملات پلیمرها رقمی نزدیک به 70 هزار تن برای دومین هفته پیاپی ثبت شده یعنی داده‌های بنیادین واقعی در بازارها از تحرک تولید و جذابیت خرید حکایت دارد حتی اگر شاهد رشد جدی قیمت‌ها در بورس و بازار نباشیم.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات پلیمرها در بورس کالا جذاب است و باز هم رقمی نزدیک به 70 هزار تن را نشان می‌دهد. از مسیر حجم معاملات اوضاع بازار خوب است اگرچه تغییر فاز بازار از رکود به رونق خود تبعاتی را به همراه خواهد داشت که ممکن است چهره پیچیده‌ای از بازار را برای کوتاه‌مدت ترسیم کند.

عقب‌نشینی محدود حجم معاملات در هفته‌ای گذشت مورد انتظار بود یعنی بعد از رشد معاملاتی هفته قبل از آن، این عقب‌نشینی مقطعی حجم معاملات یک داده منفی مهم به شمار نمی‌رود حتی اگر در هفته بعد باز هم افت معاملات را تجربه کنیم.

شرایط فعلی یعنی انتظار رونق در بازار هنوز برای معامله‌‌گران و حتی برخی از تولیدکنندگان ناملموس است و به آن خو نگرفته‌اند مخصوصاً در شرایطی که نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی هم برای برخی به معنای رونق نیست.

در هفته قبل شاهد یک عقب‌نشینی مقطعی نرخ برای روزهای پایانی هفته گذشته بودیم که بعد از رشد قیمت‌های اوایل هفته و همچنین افزایش قیمت‌های پایه برای اهالی بازار باز هم غیرمنتظره بود.

باید به صراحت عنوان کرد که در شرایطی که بازارها در فاز تغییر به سر می‌برند این رخدادهای جانبی اصلاً عجیب نیست و حتی امکان تکرار مجدد آن وجود دارد.

در هر حال دورنمای نرخ، باز هم از محوریت قیمت‌های پایه در بورس کالا تعیین می‌شود و این مطلب می‌تواند حتی افزایش حجم معاملات پلیمرها را به حاشیه براند.

تمامی این موارد به این معنی است که در یک فاز گذار قرار گرفته‌ایم و بازارها برای حرکت از رکود به سمت رونق احتمالی به یک پوست‌اندازی و شاید سوخت‌گیری نیاز داشته باشند که فراز و فرود حجم معاملات و نوسان قیمت‌ها یکی از خروجی‌های این رخداد احتمالی است.

از ویژگی‌های خاص هفته قبل رشد سریع تر تقاضا در مقایسه با عرضه‌هاست اگرچه همین رشد تقاضا به معنی روزهای خوب بازار به شمار می‌رود.

گریدهای مختلف هرچند که شرایط متفاوتی دارند ولی در کل می‌توان گفت که بر پایه حجم معاملات اوضاع بازار خوب است و نگرانی خاصی وجود ندارد.

همین‌که حجم معاملات پلیمرها رقمی نزدیک به 70 هزار تن برای دومین هفته پیاپی ثبت شده یعنی داده‌های بنیادین واقعی در بازارها از تحرک تولید و جذابیت خرید حکایت دارد حتی اگر شاهد رشد جدی قیمت‌ها در بورس و بازار نباشیم.

در نوسان نرخ اغلب واسطه‌ها سود می‌برند ولی در ثبات قیمتی و بالارفتن حجم تولید می‌توان از وضعیت بهتر تولیدکنندگان سخن گفت.

هنوز حجم معاملات هفتگی از متوسط بازار بالاتر است و البته برتری تقاضای کل بر عرضه‌ها نیز یک فاکتور مهم به شمار می‌رود.

تداوم این روند به این معنی است که اگرچه تغییراتی در ساز و کار بازارها رخ خواهد داد و جریان مثبت معاملاتی و بهبود داده‌های بنیادین روزهای بهتری را برای کل بازار ترسیم خواهد کرد ولی این تغییر فاز بازار چندان هم ساده نیست و تبعاتی دارد.

نوسان غیرمنتظره قیمت‌ها و پیش‌بینی‌ناپذیری بازار یکی از ساده‌ترین خروجی‌های این زمان خواهد بود.

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته اول مهر

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 27 شهریور و 3 مهر  1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم شهریور و هفته اول مهر 1398

جدول مقایسه معاملات هفته چهارم شهریور و هفته اول مهر 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 21 شهریور تا 4 مهر 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 21 شهریور تا 4 مهر 1398


مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 4 مهر 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟