جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول مهر 97

معامله پلیمرها در سقف معاملاتی 22 هفته اخیر

معامله پلیمرها در سقف معاملاتی 22 هفته اخیر
حجم معاملات پلیمرها به بیشترین حد در 22 هفته اخیر رسید و این سیگنال به معنی حمایت کلی از بازار است اگرچه جو روانی رشد قیمت دلار و مشکلات حمل و نقل و برخی داده‌های جانبی تأثیرگذاری خود بر نوسان قیمت‌ها را نشان داده است.

 به گزارش ویکی پلاست، در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت‌ها با اهرم‌های روانی و برخی رشد نرخ‌های پیشنهادی با فرض انتظار هیجان خرید هستیم که بازار را با رشد قیمت‌ها همراه کرد.

حجم معامله پلیمرها در هفته قبل با نزدیک به 3 درصد رشد همراه شد تا جایی که نزدیک به 75 هزار تن از این گروه کالایی در بورس مورد معامله قرار گرفت که بالاترین رقم معاملاتی در 22 هفته گذشته است. این سیگنال را باید مهمترین داده برای تزریق کالا به بازار داخلی به شمار آورد اگرچه سخت‌گیری‌های شرکت‌های پتروشیمی در خصوص تحویل محموله‌هایی که در گذشته مورد معامله شده نیز افزایش می‌یابد.

این داده هم به کمک بازار می‌آید و در نهایت پتانسیل افزایش تزریق بیشتر کالا را فراهم می‌کند. البته این نکته به معنی کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت نیست اگرچه به این احتمال امیدواریم. بیشترین حجم معامله پلیمرها در سال جاری در هفته منتهی به 13 اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید که پس از آن حجم داد و ستد هفته گذشته رتبه دوم بالاترین معاملات سال جاری را در اختیار گرفته است.

حجم معاملات نسبتاً مطلوب فعلی به این معناست که اغلب گریدها باید معاملاتی همچون هفته گذشته را به ثبت برسانند ولی دقیقاً چنین مطلبی دیده نمی‌شود. به صورت دقیق‌تر حجم معاملات گریدهای سبک خطی ، سنگین بادی ، پ پ شیمیایی ، سنگین فیلم و پت بطری با کاهش حجم معامله همراه شده‌اند. این به این دلیل است که برخی از گریدها در هفته گذشته شرایط بهتری داشته‌اند یعنی در کل می‌توان گفت که در طول دو هفته گذشته شرایط مطلوبی از لحاظ حجم در بازار به ثبت رسیده که می‌تواند به معنی وضعیت خوب عرضه در بورس کالا باشد. این وضعیت نویدبخش آرامش بیشتر در بازارهاست و اگر التهاب دلاری فعلی قدری در بازارها تعدیل شود می‌توانیم منتظر شرایط بهتری در بازار پلیمرها باشیم.

کابوس دلار نه در بازار پلیمرها و نه در بازارهایی همچون فولاد و یا حتی مواد غذایی قصد فروکش‌کردن ندارد و تا زمانی که التهاب دلاری در بازارها وجود دارد ، رشد قیمت‌های هیجانی هم همراه با آن خودنمایی خواهد کرد. این وضعیت به معنی آن است که بازارها مجدداً به یک فاز التهاب هیجانی وارد شده‌اند و ممکن است رشد قیمت‌ها را باز هم تداوم بخشد. این در حالی است که اگر التهاب دلاری فروکش کند ، بازار پلیمرها از اولین بازارهایی خواهد بود که به سمت افت قیمت‌ها متمایل شود.

در مورد دورنمای نوسان قیمت دلار نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه نرخ‌های کشف شده با مکانیزم‌های رایج اقتصادی قابل توجیه نیست ولی انتظارات قیمتی و خریدهای هیجانی تاکنون تنها به رشد قیمت‌ها منجر شده است و تا زمانی که جو روانی رشد نرخ وجود دارد هیچ سقف قیمتی خاصی را نمی‌توان برای بازار دلار در نظر گرفت اگرچه نرخ‌های موجود توجیه‌پذیر نیست.

این‌که دولت آیا قصد مدیریت بازار را دارد و یا ندارد سؤال دیگری است که آن‌هم پاسخ درستی برایش در دسترس نیست ولی تجربه نشان داده که دولت در این شرایط اول صبر می‌کند تا ببیند حد روانی رشد قیمت‌ها کجاست و تا زمانی که بازار خودش میل به تعدیل قیمت‌ها نداشته باشد مداخله چندانی نمی‌کند. این به معنی اَن است که اولین سیگنال‌ها از ثبات نرخ به معنی پتانسیل بازار برای کاهش قیمت‌هاست و در آن زمان دولت ممکن است مداخله کرده تا با هزینه کمتری به حمایت از بازار برخیزد. این ادعا تنها یک گزینه است و شاید دولت سریع‌تر و یا دیرتر از حد انتظار میل به مدیریت بازار پیدا کند و این نکته به معنی تداوم ابهامات موجود در بازار پلیمرهاست.

در هر حال جو روانی بازار تحلیل بردارد نیست و البته شواهد موجود هم داده متقنی را برای رصد این جو روانی فراهم نکرده است. شاید پایان سفر رئیس جمهور بتواند داده‌های بهتری از بازار را در دسترس قرار دهد.

این موارد به معنای تداوم دورنمای بازار است و البته تا وقتی که جو روانی رشد نرخ با محوریت دلار و سکه خودنمایی می‌کند پتانسیل تداوم رشد قیمت‌ها وجود دارد ولی واقعیت‌های بازار و رشد عرضه‌ها انتظاری نشان می‌دهد که بازار مستعد بازگشت نرخ است. مشکلت حمل و نقل و حتی نگرانی از تغییر در شرایط آب و هوایی و بارش‌های فصلی نیز به تعویق روند تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟