سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مهرماه 1397

پایان یک هفته کاهشی در بازار پلیمرها

پایان یک هفته کاهشی در بازار پلیمرها
مهمترین خبر هفته گذشته افت جدی حجم معاملات بود آن‌هم در شرایطی که عرضه و تقاضا هر دو کاهش داشته است. در هفته گذشته حجم عرضه ثبت شده رقمی بیش از 55 هزار تن بوده که کمترین حجم عرضه از هفته منتهی به اول شهریورماه تاکنون به شمار می‌آید...

به گزارش ویکی پلاست، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های افت نرخ در بازار پلیمرها به ثبت رسید آن هم در شرایطی که کاهش جدی حجم معاملات بورس کالا موجب شد تا حجم داد و ستد در این گروه کالایی به کمترین سطح از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون برسد. این یعنی تغییر فاز جدی بازار اگرچه هنوز هم میل به رشد قیمت‌ها ضعیف است.

پس از کاهش قیمت‌ها، مهمترین خبر هفته گذشته افت جدی حجم معاملات بود آن‌هم در شرایطی که عرضه و تقاضا هر دو کاهش داشته است. در هفته گذشته حجم عرضه ثبت شده رقمی بیش از 55 هزار تن بوده که کمترین حجم عرضه از هفته منتهی به اول شهریورماه تاکنون به شمار می‌آید اگرچه معاملات مچینگ در این آمارها ذکر نمی‌شود. تقاضا نیز به شدت کاهش یافته که نشان می‌دهد هم عرضه‌ها کافی نبوده و هم قیمت‌های بالای موجود جذابیت چندانی را برای خرید باقی نگذاشته است. این موارد یعنی روزهای سختی در پیش است و باید برای آینده نگران بود اگرچه این نگرانی به هیچ عنوان خودنمایی نمی‌کند.

سخت‌گیری‌ها بر خروج محموله‌های خریداری شده از انبارهای شرکت‌های پتروشیمی جدی است و با کاهش مشکلات حمل و نقل شاهد هستیم که تزریق کالا به بازار داخلی بسیار سریع‌تر از حد انتظار انجام می‌پذیرد. این بدان معنی است که بازار با اضافه تزریق کالا روبه‌روست و به همین دلیل رخدادهای پیش‌پرده این بازار چندان هم خودنمایی نمی‌کند. از سوی دیگر محموله‌هایی که در حال تزریق به بازار هستند اغلب با قیمت‌های تمام شده پایین تری خریداری شده‌‌اند و به همین دلیل در فرآیندهای معاملاتی آن‌ها تقاضا و جذابیت خرید اهمیت بیشتری دارد یعنی پتانسیل اعمال تخفیف وجود دارد.

از سوی دیگر جو روانی نوسان قیمت دلار در بازار پلیمرها نیز جدی نیست یعنی بازار انتظار رشد نرخ هیجانی از مسیر رشد قیمت دلار و سکه را ندارند و اصطلاحاً جنش هر چه بخواهید در بازار هست. همین نکته به معنی آن است که رشد قیمت‌ها نه تنها تاکنون توجیه نداشته بلکه حجم تقاضای واقعی و گستره عرضه‌ها سیگنال‌های قدرتمندی برای کاهش نرخ را فراهم کرده که در نهایت خروجی آن افت قیمت‌ها در بازار در طول هفته گذشته بوده است. سخت‌گیری‌های صادراتی نیز به قوت خود پایدار است یعنی گشایشی در شرایط صادراتی ایجاد نشده و نقطه فراری از این مسیر پیش‌روی بازار پلیمرها نیست تا از این مسیر بتوان رشد قیمت‌ها را توجیه کرد.

در نهایت بازار به چیزی شبیه به مخمصه گرفتار شده و تاکنون فرصت تنفسی چندانی نداشته و زیر بار حجم عرضه‌های در بازار آزاد ( و نه در بورس کالا ) محصور شده است. این وضعیت اگرچه تاکنون جذاب بوده و اجازه رشد نرخ را نداده و ساده‌ترین خروجی آن کاهش بیشتر قیمت‌هاست ولی تا ابد پایدار نخواهد بود و تغییر فاز بازار را در پیش دارد. به نظر می‌رسد که باید برای آینده بازار نگران بود ولی چر؟

چند اتفاق مهم در بازار رخ داده است اول آن‌که دو هفته مستمر حجم معاملات در سطوحی نزدیک به 63 هزار تن بود یعنی این رقم می‌توانست نیاز بازار را تأمین کند آن هم در شرایطی که دو هفته قبل از آن حجم معاملات بیش از 72 هزار تن بود. این یعنی سرریز معاملات بیش از 70 هزار تن در روزهای اخیر وارد بازار شده و این میزان تاکنون به کاهش قیمت‌ها منتهی شده است. این وضعیت عمومی در حالی مهم می‌شود که معاملات این هفته 42 هزار تن و یکی از کمترین ارقام سال جاری است یعنی بازار در حال تغذیه از دارایی های پیشین و استفاده از موجودی انبارهایی است که با نرخ‌هایی کمتر از حد انتظار پیشنهاد شده و بازار را با افت نرخ همراه می‌سازد.

این شرایط در بورس کالا نیز خودنمایی می‌کند مخصوصاً در شرایطی که در بورس کالا جرقه‌هایی از کاهش حجم معاملات به دلیل وجود قیمت‌هایی جذاب در بازار داخلی دیده می شود و این یعنی تهدیدی جدید در بازار. قیمت‌های جذاب فعلی در بازار داخلی اگرچه هنوز هم خودنمایی می‌کند ولی ابدی نیست زیرا موجودی انبارها به قدری نیست که بتواند از کاهش قیمت‌ها به صورت مستمر حمایت کند. این وضعیت کلی به این معنی است که بازار در فاز اول به یک ثبات شکننده دست می یابد و در فاز دوم وارد فاز تغییر مسیر خواهد شد.

در خصوص تغییر مسیر بازار نمی‌توان هم‌اکنون اظهارنظر قاطعی داشت و به داده‌های بیشتری نیاز داریم ولی چیزی که از دورنمای بازار قابل درک است پتانسیل یک گام رشد بیشتر قیمت‌هاست ولی به شرطی که شیوه قیمت‌گذاری موجود تغییر نکند.


کاهش جدی حجم معاملات در بورس کالا به این معنی است که انتظار داریم اغلب گریدها با افت معاملاتی روبه‌رو شوند که کم‌و‌بیش همین انتظار محقق شد ولی در کنار آن پلی استایرن‌های انبساطی، سنگین تزریقی و تا حدودی پ پ شیمیایی با افزایش حجم داد و ستد همراه شدند اگرچه افت جدی حجم معاملات PVC و اما و اگرهای جانبی آن نیز به عقب‌گرد معاملاتی مهمی منجر شد.

این آمارها به صراحت نشان می‌دهد که خریداران از خرید دلزده هستند و هم دورنمای روشنی از بازار را انتظار نداشته و هم بی‌میل به عدم خرید در بورس کالا هستند. این وضعیت اگر عمیق‌تر شود و فعالان برجسته  بازار باز هم از خرید عقب‌نشینی کنند گویا طغیان پایین‌دستی‌ها  در برابر پتروشیمی‌ها را شاهد هستیم. این رخداد شاید برای اولین بار در تاریخ این صنعت باشد ولی سخت‌گیری‌های صادراتی شرایطی را فراهم کرده که این رویکردها را بیش از حد پیچیده ساخته است. در آینده باز هم به این موارد مهم خواهیم پرداخت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟