دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۱۰ آبان ۱۳۹۷ 0 1333

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم آبان 1397

ترس از رکود تورمی در بازار پلیمرها

ترس از رکود تورمی در بازار پلیمرها
کاهش جدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نشان می‌دهد که وضعیت کلی در این بازار در حال تغییر است و به رغم رشد قیمت‌ها، بازار تمایل چندانی به خرید ندارد. در صورتی که این شرایط ادامه یابد می‌توان نگرانی جدیدی را در نظر گرفت و آن شائبه رکود تورمی در بازار پلیمرهاست.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا 21.5 درصد کاهش داشت و به 42 هزار و 889.7 تن رسید که رقم پایینی به شمار می‌رود و نگرانی از یک فاز رکود در بازار را تقویت کرده است.

در همین دوره عرضه پلیمرها نزدیک به 7 درصد کاهش داشت و برای انواع استاندارد به نزدیکی 60 هزار تن رسید که نشان می‌دهد کاهش حجم معاملات بیشتر از افت عرضه‌ها مؤثر بوده است. همچنین تقاضا با 32 درصد کاهش به 63 هزار و 250 تن رسید که کمترین رقم از هفته‌های ابتدایی سال جاری تاکنون است.

این مطلب در بازار رسمی بورس کالا معنی بدی دارد یعنی بازار پلیمرها به رشد قیمت‌های بازار آزاد توجهی نکرده و تنها 71.44 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است. این رقم نیز کمترین درصد معامله از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون به شمار می‌رود که شائبه رکود تورمی در بازار پلیمرها را برجسته می‌سازد. این وضعیت نگران‌کننده است اگرچه نیمه تعطیل بودن هفته آینده و ثبت یک روز تعطیلی در هفته‌ای که گذشت هم در این مورد بی تأثیر نبوده است.

بازار آزاد پلیمرها هفته مهم ولی پیچیده‌ای را پشت سر گذاشت و شاهد یک تغییر فاز عمومی در بازار بودیم. پس از نزدیک به 4 هفته افت قیمت‌ها ، جرقه‌های مهمی از رشد نرخ خودنمایی کرد و در نهایت برای بسیاری از گریدها شاهد رشد قیمتی بودیم مخصوصاً آن دسته از کالاهایی که کاهش قیمت‌های بیشتری را تجربه کردند. شاید مهمترین دلیل برای رشد قیمت‌ها همان تغییر مکانیزم قیمت‌های پایه در بورس کالا بود و تغییر فرمول قیمتی و تعیین نرخ‌ها بر اساس دلار بازار ثانویه مهمترین دلیل رشد نرخ بود.

این در حالی بود که بازار با عرضه‌های بسیاری روبه‌روست و میل به خرید مخصوصاً قبل از تعطیلی اربعین چندان هم جدی نبود. این وضعیت یعنی برتری نسبی عرضه بر تقاضا خود مهمترین عاملی بود که اهالی بازار احتمال رشد قیمت‌ها را جدی نمی‌گرفتند که در نگاه اول درست به نظر می‌رسید.

ولی واقعیت آن بود که جو روانی حاکم بر بازار با رشد قیمت دلار و سکه و نزدیکی به 13 آبان تحریک شد آن هم در شرایطی که قیمت‌های متفاوتی به نسبت قبل در بورس کالا به ثبت رسید و تجمیع این داده‌ها به معنی رشد نرخ تعبیر شد.

این در حالی است که هنوز هم برخی از گریدها همچون PVC و  PET بطری از رشد نرخ چندانی برخوردار نشده‌اند اگرچه قیمت این گروه‌های کالایی حتی به نسبت نرخ‌های موجود در بورس کالا بالا بود. از سوی دیگر رخدادهای ذکر شده موجب شد تا خریدهای واسطه‌گری و سفته‌بازی هم تحریک شود تا شاهد افزایش زیرپوستی تقاضا در بازار داخلی باشیم و در نهایت به رشد نرخ در بازار آزاد منتهی شد.

از هم‌اکنون نمی‌توان در مورد دورنمای بازار برای هفته آینده اظهارنظر قاطعی داشت و بهتر است تا منتظر اعلام قیمت‌های پایه جدید باشیم اگرچه میل به افت نرخ در بازارهای جهانی جدی است ولی نوسان قیمت‌ها در بازار ارزی نیما یا همان دلار ثانویه از افزایش آرام هفتگی حکایت دارد.

با توجه به این موارد احتمال کاهش قیمت‌های پایه در برخی از گریدها در هفته آینده وجود دارد ولی بهتر است تا زمان اعلام قیمت‌های پایه به صورت رسمی صبر کنیم. از سوی دیگر هفته آینده زمانی نیمه تعطیل در بازارهای کالایی به شمار می‌رود و همین سیگنال به کاهش تقاضا منجر خواهد شد. با توجه به این موارد به صورت کلی احتمال ثبات قیمت‌ها وجود دارد ولی نیاز به بررسی دقیق‌تر در هفته آینده دارد.

در مورد دورنمای بازار باز هم باید به جو روانی حاکم اشاره کرد آن‌هم در وضعیتی که قیمت دلار باز هم به بالای 15 هزار تومان رسیده اگرچه این نرخ به نسبت شایعات بازار کمتر از حد انتظار است ولی به نسبت رخدادهای موجود و نوسان نرخ و البته احتمال خروج برخی از معامله‌گران شکننده ارزیابی می‌شود.

در این خصوص هم اظهارنظر قاطع نه تنها منطقی نیست بلکه به گمراه‌شدن مخاطبین منجر خواهد شد. این شرایط در هفته آینده خودنمایی بیشتری خواهد داشت اگرچه قدرت‌نمایی دلار در بازار پلیمرها دیگر همچون گذشته نیست و جو روانی حاکم بر این بازار از رشد قدرتمند قیمت‌ها حمایت نمی‌کند.

در مورد کالاهای عرضه‌شده در بازار آزاد هم نمی‌توان به صراحت سخن گفت زیرا به رغم وجود عرضه گسترده ، شاهد رشد قیمت‌ها بودیم که نشان می‌دهد زیرپوست بازار خبرهای دیگری بوده که رشد قیمت‌ها را هرچند به صورت شکننده رقم زده است. با توجه به کاهش محسوس حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته شاید بتوان گفت که انتظار رشد عرضه‌ها برای هفته نیمه تعطیل آینده چندان هم دور از ذهن نیست که خود سرعت‌گیر جدیدی در مسیر بازار خواهد بود ولی هفته‌ای که گذشت هم معاملات جذابی در بورس کالا به ثبت نرسیده است.

تقابل این داده‌ها در نهایت نشان می‌دهد که دو فاز افزایش و کاهش نرخ در برابر یکدیگر موضع‌گیری کرده‌اند ولی ادعای تداوم رشد گسترده قیمت‌ها نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

با توجه به این موارد برای هفته آینده شاید بتوان انتظار داشت که بازار با ثبات شکننده نرخ همراه شود ولی جرقه‌های رشد قیمتی نیز در حاشیه بازار دیده خواهد شد که نکته‌ای مهم برای ترسیم چهره آینده بازار به شمار می‌رود.

کاهش حجم معاملات در بورس کالا به معنی انتظار برای افت حجم معامله اغلب گریدها در این بازار است و دقیقاً همین رخداد نیز تجربه شد. در هفته‌ای که گذشت تنها پلی‌پروپیلن نساجی با رشد حجم معاملات روبه‌رو شد و سایر گریدها افت حجم معاملات را تجربه کردند. همین نکته خود به معنی عقب‌گرد در تزریق کالا به بازار آزاد است و می‌تواند سیگنالی مهم برای تحریک قیمت‌ها در بازار آزاد باشد ولی باید به سایر داده‌ها نیز توجه کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟