جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی، هفته سوم شهریور 97

بیم و امید سقف نوسان قیمت پلیمرها

بیم و امید سقف نوسان قیمت پلیمرها
دلیل اصلی رشد قیمت‌ مواد اولیه را باید در فاز هیجانی بازار و رشد قیمت دلار و سکه جستجو کنیم ولی در نهایت بازار بدگمان شده و میل به کاهش قیمت‌ها را چندان هم نمی‌پذیرد.

به گزارش ویکی پلاست، هفته گذشته نیز زمانی برای افزایش نرخ در بازار آزاد پلیمرها بود اگر چه دلیل اصلی این رشد قیمت‌ها را باید در فاز هیجانی بازار و رشد قیمت دلار و سکه جستجو کنیم ولی در نهایت بازار بدگمان شده و میل به کاهش قیمت‌ها را چندان هم نمی‌پذیرد. این نکته در روز چهارشنبه اندکی تغییر کرد و شاهد اولین تکانه مهم از افت قیمت‌ها بودیم که احتمال تداوم افت نرخ برای هفته آینده را تقویت می‌کند.

آزاد شدن سقف مجاز قیمت‌ها در بازار فرآورده‌های نفتی و فولاد و همچنین بازگشت سهمیه‌های پیشین به بازار محصولات شیمیایی نشان داد که باز هم در دور تند تغییرات مدیریتی هستیم و حتی بازگشایی سقف مجاز قیمت‌ها برای داد و ستد پلیمرها نیز رخداد عجیبی نخواهد بود. در صورتی که سقف مجاز رشد قیمت‌ پلیمرها در بورس کالا برداشته شود می‌توان به رشد عرضه‌ها خوش‌بین که ساده‌ترین خروجی آن بازگشت سهمیه‌ها در سامانه بهین‌یاب به روال سابق است.

در بازار فولاد با آزادشدن سقف مجاز قیمت‌ها رخداد مهمی ثبت نشد یعنی خبری از رشد نرخ هیجانی فولاد نبود و همین سیگنال خود معرفی برای دورنمای بازار پس از آزادشدن نرخ پلیمرهاست. اگر سقف مجاز رشد قیمت‌ها در بورس کالا برداشته شود دیگر چیزی برای مخفی کردن وجود نداشته و به احتمال قوی موجودی انبارها باز هم به روال معاملات بازمی‌گردد و سیگنال مهمی برای منطقی‌تر شدن بازار خواهد بود.

با توجه به سخت‌گیری‌ها بر صادرات مصنوعات به بازارهای عراق و افغانستان و ابهام در مورد دورنمای این تصمیم و تداوم آن احتمال کاهش تقاضا ( و کاهش جذابیت صادرات مواد خام ) ایجاد خواهد شد که سیگنالی برای افت نرخ است. البته نوسان قیمت دلار تاکنون برای بازار پلیمرها چندان خوش‌یمن نبوده و نوسان قیمت‌های هیجانی و حتی تصنعی را در بر داشته که می‌تواند باز هم دورنمای بازار را تعیین کند. روزهای پیچیده‌ای در بازار پلیمرها سپری شده و احتمالاً این وضعیت در روزهای آتی نیز تجربه خواهد شد و واقعیت های بازار در مهرماه خودنمایی می‌کند.


ثبت بیشترین تقاضا در 8 هفته اخیر مهمترین خبری بود که می‌توانست بازار پلیمرها را با تغییر همراه سازد ولی حجم تقاضا در این هفته به بیش از 128 هزار تن رسید که نشان می‌دهد حجم تقاضای ثبت شده در بورس کالا به کمترین حد از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون کاهش داشته است.

این دو داده در کنار هم نشان می‌دهد که بازار از یک روال عادی خارج شده و حتی افزایش عرضه‌ها نیز نتوانست از معاملات بورس کالا حمایت کند. این دو سیگنال در کنار هم به کاهش 9 درصدی حجم معاملات منتهی شد آن‌هم در وضعیتی که عرضه‌ها 3.6 درصد به نسبت هفته قبل از آن افزایش یافته بود.

سخت‌گیری‌ها بر سامانه بهین‌یاب و اصرار بر حجم مجاز خرید بر پایه حجم معاملات سال گذشته به همراه یک ضریب رشد نشان داد که این رویکرد کلی برای بازار مفید نیست و حتی به محدودشدن بیشتر بازار منتهی می شود. به صورت دقیق‌تر در بورس کالا عرضه‌ وجود داشت ولی خریدار اجازه خرید نداشت آن‌هم در وضعیتی که بازار هنوز و به شدت تشنه مواد اولیه موجود در بورس کالاست.

با توجه به این موارد بسیاری از عرضه‌ها که اجازه خرید پیدا نکرد هم‌اکنون خارج از ساز و کار بورس کالا باقی مانده و قطعاً برای آن‌ها نیز فکری خواهد شد بنابراین می‌توان از هم‌اکنون تغییر ساز و کار موجود خرید در چارچوب سامانه بهین‌یاب را حدس زد. به عنوان مثال در بازار محصولات شیمیایی دقیقاً همین اتفاق افتاد و سهمیه بهین یابی خریداران به روال عادی بازگشت و این بار انتظار داریم برای گریدهایی که از جذابیت کمتری برخوردار هستند نیز این روند ادامه یابد.

کاهش حجم معاملات در بورس کالا به معنی کاهش حجم داد و ستد انواع گریدهای پلیمری در بورس کالاست ولی در هفته گذشته تنها پت بطری و نساجی، سنگین فیلم و سنگین بادی و سبک فیلم با افت حجم معاملات روبه‌رو شده و سایر گریدها رشد حجم داد و ستد را تجربه کردند.

این وضعیت به معنای آن است که تکانه‌های احتمالی در بازار به همه گریدها باز نمی‌گردد و به جز مواد ذکر شده، سایر گریدها حتی از پتانسیل کاهش نرخ نیز برخوردار خواهند شد. این وضعیت اگر چه با توجه به قیمت بالای دلار و سکه توجیه چندانی ندارد ولی در کنار آن تعطیلات آخر هفته آینده و انتظار برای کاهش حجم تولید و معاملات در دهه اول محرم (به جز برای ظروف یکبار مصرف و اقلام مشابه ) می‌تواند به حمایت از بازار و حتی تضعیف قیمت‌ها منجر شود.

سخت‌گیری‌های صادراتی به عراق و افغانستان و در کنار آن موجودی بالای انبارها و همچنین نگرانی از عقب‌گرد قیمتی با آزادسازی سقف مجاز رشد نرخ در بورس کالا همگی می‌تواند چهره بازار را دگرگون سازد. کاهش نرخ در روز چهارشنبه خود معرف مهمی از احتمال افت قیمت‌ها در هفته آینده است اگرچه بازار هنوز هم دلاریزه است و همین داده در کنار کاهش حجم معاملات در بورس کالا سرعت‌گیر مهمی در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد بود ولی در نهایت می‌توان به افت قیمت‌ها امیدوار شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 80%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟