دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول شهریور 1397

اوج قدرت نمایی قیمت‌های مواد اولیه در بازار آزاد/ بررسی اثرات کاهش سهمیه ها

اوج قدرت نمایی قیمت‌های مواد اولیه در بازار آزاد/ بررسی اثرات کاهش سهمیه ها
نزدیک شدن به ماه محرم و افزایش تقاضا برای پلی استایرن و پ پ از یک سو، کمبود عرضه پلی اتیلن اکستروژن و PVC از سوی دیگر، قیمت مواد اولیه در بازار آزاد را به رکوردهایی رساند که تا کنون تجربه نشده بود.

به گزارش ویکی پلاست، تقویت حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا می‌توانست شرایط بهتری را برای بازار رقم بزند ولی تغییر شرایط تقاضا و دقیق‌تر مدیریت تقاضا در بورس کالا که به کانالیزه کردن مسیر خرید و فروش در بازار منتهی شد باعث شد روند تعدیل نرخ و تثبیت قیمت‌ها با تهدید روبه‌رو شود. هفته آینده روزهای مهمی در بازار پلیمرهاست و رخدادهای روزهای ابتدایی آن می‌تواند معرف مهمی برای دورنمای بازار در هفته پیش‌رو تلقی شود.

خبر مهم بازار پلیمرها در هفته گذشته تغییر سهمیه خرید بهین‌یابی بود تا جایی که بر اساس حجم معاملات سال گذشته، سهمیه‌ها تغییر کرد. این مطلب اگرچه در نگاه اول به دلیل حمایت از بازار و مدیریت تقاضا بود ولی تغییر محسوسی در حجم معاملات موجب نشد تا جایی که باز هم بازاری ملتهب در هفته گذشته رقم خورد. این نشانه مهم تنها به کانالیزه‌کردن بازار منجر می‌شود یعنی مسیرهای تغذیه بازار در چارچوب سال گذشته خودنمایی خواهد کرد که خود مانع مهمی برای کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده است ولی از هم‌اکنون نمی‌توان در مورد تأثیرگذاری آن برای هفته جاری اظهارنظر قاطعی داشت.

در هفته گذشته در بورس کالا حجم معاملات بیش از 47 درصد افزایش یافت و به 66 هزار و 170 تن رسید که به نسبت رقم قابل قبولی به شمار می‌آید. این رقم معاملاتی بیشترین حد در 6 هفته اخیر است و امیدواری به از سر گرفته شدن عرضه‌های جذاب را تقویت می‌کند ولی نمی‌توان چندان هم نسبت به تداوم این روند افزایشی معاملات در بورس کالا خوش‌بین بود. دلیل اصلی این رشد معاملات را اول باید در افزایش حجم عرضه‌ها جستجو کرد که در بیشترین رقم در 6 هفته اخیر قرار دارد.

با توجه به کاهش جدی حجم معاملات در دو هفته گذشته، پتروشیمی‌ها به دلیل مسائل فنی نیاز به افزایش عرضه‌ها داشتند تا بتوانند روند تولید خود را همچون گذشته امن و مستمر نگه‌دارند بنابراین شاید به این رشد عرضه‌ها و فروش و خروج کالا از انبار نیاز داشتند. از سوی دیگر لزوم رعایت کف عرضه‌ها باز هم در سیستم‌های مدیریتی دولتی برجسته شده یعنی پتروشیمی‌ها برای تداوم صادرات به تغذیه بازار داخلی نیاز دارند.

با توجه به این دو فاکتور نمی‌توان عرضه دائمی پتروشیمی‌ها در ارقامی بالاتر از 65 هزار تن را دائمی دانست. با نگاهی به وضعیت بازار باید گفت که نیاز مصرفی واقعی در هفته رقمی نزدیک به 65 هزار تن است اگرچه بخشی از این رقم در انبارها ذخیره شده و به مرور وارد چرخه عرضه می‌شود. این بدان معناست که با عرضه متوسط هفتگی 65 هزار تن همین شرایط در بازار باقی خواهد ماند و شاید شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها نباشیم. حال در شرایطی که حجم معاملات کل در بازار پلیمرهای بورس کالا بیش از 66 هزار تن بوده می‌توان گفت که این بازار وارد فاز تعدیل و تثبیت شده و از پتانسیل ضعیفی برای کاهش قیمت‌ها برخوردار است.

در طول هفته گذشته شاهد روند افزایشی متوسط قیمت‌ها بودیم اگرچه در روز چهارشنبه اوج قدرت‌نمایی رشد نرخ مشاهده شد. در بازار هفته گذشته به دلیل کاهش حجم معاملات بورس کالا در هفته قبل از آن انتظار افت نرخ وجود داشت ولی این روند کلی با شتاب چندانی ظاهر نشد یعنی حجم افزایش قیمت‌ها کمتر از حد انتظار بود ولی در پایان هفته این انتظار محقق شد.

با توجه به این موارد یعنی تخلیه هیجان قیمتی در بازار و سپس افزایش حجم معاملات در بورس کالا، احتمال کاهش نرخ برای هفته جاری وجود دارد ولی باید از نام تعدیل و تثبیت قیمتی استفاده کرد. از سوی دیگر بخشی از رشد قیمت‌ها در هفته گذشته به دلیل جو روانی رشد نرخ در بازار ارز و سکه بود و اگر این فاز قیمتی حتی اندکی تعدیل شود یکی از محرک‌های افزایش نرخ در بازار پلیمرها کم‌رمق خواهد شد.

با توجه به افزایش محسوس حجم معامله پلیمرها، اغلب گروه‌های کالایی با رشد حجم معاملات همراه شده‌اند بنابراین جریان عمومی در بازار پتانسیل یک فاز تعدیل و تثبیت را دارد. این در حالی است که به رغم اوج گیری تقاضا برای تولید یکبارمصرف ها در آستانه ماه محرم و صفر، کمترین رشد حجم معاملات را در پلی‌پروپیلن‌ها شاهد هستیم یعنی این گروه کالا از کمترین پتانسیل تغییر برخوردار است و حتی ممکن است قیمت‌های آن‌ها افزایش یابد. سبک فیلم، سنگین بادی، سنگین تزریقی و سنگین فیلم هم از بیشترین رشد حجم معاملات برخوردار هستند که می‌تواند به حمایت بیشتر از این بازارها بدل شود.

با توجه به افزایش حجم معاملات در بورس کالا؛ انتظار داریم تا روند افزایشی قیمت‌ها متوقف شود یعنی در نرخ‌های موجود تثبیت‌ گردد ولی زمان‌بر خواهد بود. این در حالی است که فعالیت‌های نظارتی و تعزیراتی نیز خود به معنی افزایش هزینه و ریسک نگهداری کالاست ولی در صورتی که کالایی کشف شده و در بازار عرضه شود تأثیرات عمیقی بر بازار آن کالا بر جای خواهد گذارد.

این سیگنال خود به معنی تزریق انرژی کاهشی بیشتر به بازار است ولی حجم تأثیر و یا تأثیرگذاری بر کدام گروه کالایی تقریباً غیرقابل پیش بینی است. با توجه به مدیریت تقاضا در بورس کالا به احتمال قوی شاهد تهدید روند کاهشی قیمت‌ها هستیم ولی باز هم جریان غالب در بازار احتمالاً نرخ‌های بالای موجود را به رسمیت نمی‌شناسد ولی باز هم نمی‌توان به صراحت در این خصوص اظهارنظر کرد زیرا داده‌های مبهم بسیاری همچون نوسان قیمت دلار و سکه و احتمال تغییرات مدیریتی جدید ایفای نقش می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
فرزاد شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
با سلام.از مسوولین عزیز از اینکه طی یکماه چندین جلسه متوالی برگزار کرده اند و تا کنون به نتیجه ای جز تعطیلی کارخانه ها نرسیدند کمال تشکر را داریم.مسوولین ارجمند و دانادل اصلا هیچ مشکل نیست و انچنان سخت نیست که شما بتوانید تفکیک کنید اونایی که تولید کننده نیستند و دارند از بورس مواد میخرند.دلال ها شگردی که دارند میروند چند تا دستگاه میخرند چه سالم چه معیوب یا اصلا اجاره مییکنند و باز شما مسوولین ساده دل فکر میکنید اونا تولید کننده هستند به اونا مواد از بورس تعلق میگیرد.برادران عزیز این مشکل فقط با بازرسی های ماهانه و با بازرسهای مومن و متعهد میتوان حل کرد.نه یکبار بروید و اونا دستگاه ها رو روشن کنند با یکبار بازدید شما مواد برای چندین سال تعلق بدهید به اون دلالهای سود جو.منه تولید کننده هم بدون مواد بمونم.یه مشکل هم هست که قریب ۵۰ درصد تولید کننده ها در مناطق روستایی هستند و اونها بدلیل اینکه زمینشان کاربری صنعتی ندارد نمیتوانند پروانه بهربرداری بگیرند و چون پروانه ندارن نمیتوانند از بورس مواد بخرند و مجبورند از بازار ازاد از این اقا دلال مواد بخره با اختلاف ۶ هزار تومان.شما اگر بازرسی های دقیق انجام بدید نیاز نیست به پروانه .هر ماه چطور بیمه.اداره کار .دارایی سر وقت حاضرند در محل تولیدی.شما هم یک بازرس بفرستید و مواد رو به همه تولید کننده واقعی بدید.اونوقت ببینیم این دلال به کی میخواد مواد بفروشه.نیاز نیست اینهمه جلسات برگزار کنید و اوقات خودتان را هم تلخ کنید. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟