دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی، هفته دوم شهریور 97

تأثیر تلاطم بازار دلار و سکه بر قیمت مواد اولیه پلیمری

تأثیر تلاطم بازار دلار و سکه بر قیمت مواد اولیه پلیمری
افزایش قیمت پلیمرها در بازار آزاد با اهرم رشد قیمت دلار و سکه چهره نگران‌کننده بازار در هفته گذشته بود و خروجی آن تاکنون ابهامات بسیاری در مورد دورنمای بازار است. حجم معاملات بالاتر از 65 هزار تن رقم مهمی است و اگر بتوان این آمار را به بالای 75 هزار تن رساند...

به گزارش ویکی پلاست، حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا طی هفته جاری به نسبت هفته قبل از آن 1.6 درصد کاهش یافت اگر چه این تغییر چندان مهم نیست. حجم معاملات بالاتر از 65 هزار تن رقم مهمی است و اگر بتوان این آمار را به بالای 75 هزار تن رساند به احتمال قوی نه تنها دیگر شاهد افزایش نرخ نخواهیم بود بلکه بازار در گام اول به ثبات رسیده و در گام دوم با کاهش قیمت‌ها شاهد روزهای جذابی برای صنایع تکمیلی خواهیم بود.

رخداد مهم هفته گذشته کاهش جدی حجم تقاضا بود یعنی سخت‌گیری بر سهمیه‌های خرید این‌گونه تأثیر خود را در معاملات بورس کالا بر جای گذاشت و رقم تقاضا از 344 هزار تن به 150 هزار تن کاهش یافت. البته این رویکرد به معنای آن نیست که تقاضای واقعی در بازار کاهش یافته یعنی تنها کسانی که از موقعیت خرید برخوردار بوده‌اند حجم خرید کمتری داشته‌اند. این مطلب به معنی پاک‌کردن صورت مسئله است و از حجم واقعی تقاضا در بازار آزاد چیزی کم نمی‌کند حتی اگر در بورس کالا قابل رهگیری نباشد.

رشد قیمت دلار و سکه به معنی تزریق یک جو التهاب جدید در بازار پلیمرها بود که موجب شد تا بازار فارغ از واقعیت‌های بنیادین خود، با جو روانی و خریدهای هیجانی و یا عدم فروش به سمت رشد قیمت‌های جدیدی متمایل شود که نگرانی‌ها را افزایش خواهد داد. این در حالی است که در دو هفته اخیر حجم معاملات بورس کالا نسبتاً بالا بود و این حجم داد و ستد به معنی کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد است. می‌توان این‌گونه عنوان کرد که بازار با پتانسیل افت قیمت‌ها روبه روست ولی با توجه به داده‌های هیجانی اخیر، این توانمندی به صورت جامع و کامل خودنمایی نکرده و احتمالاً افت نرخ را به تعویق خواهد انداخت. البته باید دو حفره تقاضا را مجدداً مورد بررسی قرار دهیم یعنی دو فاکتوری که باعث می شود عرضه های موجود به کاهش قیمت‌ها منجر نشود؛ یکی انبارکردن مستمر مواد اولیه و دیگری صادرات مواد اولیه از گمرکات رسمی و یا به صورت غیررسمی.

هر دوی این داده‌ها موجب خواهد شد تا بازار به تعادل نرسید مخصوصاً انبار کردن مواد اولیه که از آن به عنوان احتکار یاد می‌شود زیرا موجودی انبارها در شرایط فعلی نیز بسیار بالاست و مشخص نیست که آینده این بازار با این حجم از مواد اولیه به کجا خواهد رفت. در رسانه‌های از قول دکتر ترکمان موجودی انبارهای فعلی را رقمی نزدیک به 2 میلیون تن (پلیمر) ذکر کرده‌ که نیاز 6 ماه صنایع تکمیلی در داخل کشور است. همین رقم (در صورت صحت)  اگر چه به هر دلیلی به بازار داخلی وارد شود به معنی آن است که شاهد سونامی افت نرخ خواهیم بود ولی این تنها یک احتمال است اما احتمالی قدرتمند.


افزایش حجم عرضه‌های سلف در کنار ثبات نسبی حجم معاملات به معنی آن است که اغلب گریدها باید شرایطی مشابه هفته قبل داشته باشند ولی این گونه نیست. به عنوان نمونه افزایش حجم معاملات PVC در کنار کاهش حجم داد و ستد بسیاری از گریدها که در جدول زیر وجود دارد به این معنی است که بازار هنوز هم با آرامش فاصله دارد و باز هم برخی از گریدها از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار شده یعنی هنوز بازار با آرامش فاصله دارد.

از هم‌اکنون می‌توان گفت که انتظار تغییر در دستورالعمل‌ها به نفع بازار را باید جدی گرفت زیرا هر چه می‌گذرد فاصله قیمتی بین بورس و بازار افزایش یافته و این رویکرد به معنی توجه بیشتر دولت به شرایط بازار است. این ادعا تنها یک گمانه‌زنی است ولی تجربه نشان داده که دورنمای بازار مسیری نیست که هم‌اکنون مشاهده می‌شود.

نوسان هیجانی قیمت‌ها با ابزار ارز و سکه هنوز هم ادامه دارد و تا جایی که این سیگنال‌ها تأثیرگذاری پیشین خود را حفظ می‌کنند نمی‌توان از آرامش قیمتی صحبت کرد. این در حالی است که نرخ‌های بالای موجود به قدری گران است که خرید تنها برای تأمین ضرورت‌ها انجام شده و جذابیت‌های واسطه گری و سفته‌بازی را کاهش می‌دهد.

دورنمای بازار به شدت مبهم است ولی اگر در هفته‌ آینده شاهد کاهش شدید قیمت‌ها باشیم نباید تعجب کنیم زیرا بازار فاصله چندانی تا سقف قیمتی ندارد.

از سوی دیگر هنوز هم برای بسیاری از گریدها خرید مواد اولیه از بازار داخلی به منظور صادرات محصولات نهایی جذاب است و همین داده اجازه آرامش نرخ را نخواهد داد مگر آن که تغییرات جدیدی را شاهد باشیم. در هفته آینده به بررسی دقیق‌تر اوضاع خواهیم پرداخت زیرا بسیاری از داده‌ها هنوز چندان هم شفاف نیستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟