پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول مردادماه 1397

تمایل بازار به سمت کاهش نرخ

تمایل بازار به سمت کاهش نرخ
رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها مهمترین خبر این هفته بود ولی ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت صمت به کاهش جدی نرخ در بازار داخلی منجر شد.

به گزارش ویکی پلاست، با توجه به کاهش حجم معاملات در بورس کالا باز هم احتمال رشد قیمت‌ها در بازار آزاد وجود دارد ولی این امکان را می‌توان برای اواخر هفته آینده انتظار داشت.

 

مهمترین رخدادها در بازار آزاد پلیمرها:

:: کاهش حجم معامله و عرضه پلیمرها در بورس کالا در برابر رشد جدی تقاضا
:: افزایش قیمت دلار و مجدداً تعدیل نسبی آن
:: رشد جدی بهای پلیمرها در ابتدای هفته گذشته و سپس کاهش نرخ در پایان هفته و امیدواری به خودنمایی یک جو با ثبات ولی شکننده
:: بالا بودن نسبی موجودی انبارها در کنار افزایش مجدد حجم خرید در بازار داخلی که به معنی زمینه‌سازی برای صادرات تلقی می‌شود.
:: دستورالعمل جدید وزارت صمت که تاکنون به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد منجر شده است.
:: تغییر رئیس بانک مرکزی که احتمال ثبات بیشتر قیمت دلار را فراهم می‌کند.

 

در هفته گذشته به کمک نوسان حجم معاملات در بازار پلیمرها از پتانسیل رشد قیمت‌ها سخن گفتیم اگر چه به کمک رشد قیمت دلار، افزایش نرخ‌های شدیدی در این بازار تجربه شد. این هفته نیز شرایط مشابه هفته گذشته از لحاظ حجم معاملات وجود دارد یعنی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا با بیش از 10 درصد افت روبه‌رو شد یعنی یکی از تکانه‌های جدیدی رشد قیمت‌ها به ثبت رسید. این در حالی بود که حجم تقاضا به رکورد 635 هزار تنی رسید که بالاترین رقم تقاضای پلیمرها در تاریخ بورس کالای ایران است. همین سیگنال کافی است تا شریط قیمتی روزهای پیش‌رو را افزایشی قلمداد کنیم ولی این همه ماجرا نیست.

روز سه‌شنبه دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت صمت صادر شد که در این پایگاه اطلاع‌رسانی مورد توجه و مخابره قرار گرفت. از زمان ابلاغ این دستورالعمل که صادرات پلیمرها را منوط به رعایت کف عرضه کرده است شاهد هستیم که یک موج کاهشی قدرتمند در بازار خودنمایی کرد که تاکنون نیز ادامه یافته است. این وضعیت عمومی در کنار کاهش نسبی التهاب در بازار دلار تاکنون به کمک بازار آمده و افت قیمت‌ها را دستور کار قرار می‌دهد. تجربه نشان می‌دهد که بازار نسبت به این قبیل رخدادها بسیار حساس است مخصوصاً در وضعیتی که بازار حدس می‌زند حجم عرضه‌های داخلی افزایش خواهد یافت. با توجه به این روند پتانسیل تداوم افت قیمت‌ها برای ابتدای هفته جاری وجود دارد.

بازار در هفته پیش‌رو احتمالاً دو مسیر مختلف را طی خواهد کرد یعنی در اوایل هفته با کاهش نرخ روبه رو شده ولی در ادامه آن و مخصوصاً برای پایان هفته باز هم شاهد یک روند افزایشی خواهیم بود تا جایی که می‌تواند کاهش قیمت‌های فعلی را خنثی کند ولی باز هم به ثبات شکننده دست می‌یابد. این وضعیت در مورد تمامی گریدها به یک روال مشخص نیست و تفاوت هایی جدی را شاهد خواهد بود.


 نگاهی به جدول فوق نشان می‌دهد که به جز پت نساجی و سنگین فیلم ، همه گونه‌های پلیمرها با کاهش حجم معاملات روبه‌رو هستند اگرچه پت بطری تغییر حجم معاملات نداشته و پ پ نساجی نیز تنها 2 درصد افزایش حجم معاملات را تجربه کرده است. همین مطلب به معنی کاهش تزریق کالا از بورس به بازار است. این سیگنال از لحاظ بنیادین برای افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد کافی است ولی با توجه به این آمارها ، گریدهای سبک فیلم ، سنگین اکستروژن ، سنگین بادی و سبک خطی بیشترین پتانسیل رشد قیمت‌ها را دارند. این در حالی است که سبک فیلم با هجوم تقاضا روبه‌رو شده بود که می‌تواند وجود تقاضای مغفول در بازار را هشدار دهد. این شرایط به معنای آن است که جریان جدیدی از تقاضا به بازار وارد شده و می‌تواند سیگنال‌های جدیدی در بازار پلیمرها به ثبت برساند ولی این شرایط برای ایفای نقش به زمان بیشتری نیاز دارد.

همان‌گونه که در هفته گذشته از پتانسیل رشد قیمت‌ها صحبت کردیم و چنین امری محقق شد ، برای هفته پیش‌رو باید از نگرانی‌های جدیدی سخن گفت که می‌تواند چهره بازار را تغییر دهد. عدم اطمینان به آینده قیمت دلار ، افزایش مجدد جذابیت صادرات ، سخت‌گیری‌های دولتی و پتانسیل ورود تعزیرات به برخی از انبارهای برجسته پلیمرها و احتمال تأثیرگذاری جدی‌تر دستورالعمل وزارت صمت و امکان افزایش حجم عرضه‌ها و سخت‌گیری‌های بیشتر بر امر صادرات همگی مواردی است که آینده پیچیده‌ای را پیش روی بازار پلیمرها ترسیم کرده ولی برای اوایل هفته تأثیرگذاری کمتری خواهند داشت. پتانسیل رشد قیمت‌ها را می‌توان برای اواخر هفته آینده و یا هفته بعد از آن مطرح کرد اگرچه تا آن زمان امکان تغییرات جدیدی در بازار وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟