جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم تیرماه 1397

کاهش قیمت خوش‌یمن بازار پلیمرها

کاهش قیمت خوش‌یمن بازار پلیمرها
قیمت محصولات پلیمری با کاهش قیمت مواجه شده و این شرایط با توجه به اجرایی شدن ممنوعیت صادرات غیرپتروشیمی ها و افت نرخ در بازارهای ارز و سکه که به تزریق جو روانی کاهش بیشتر قیمت‌ها منجر شده، شتاب نزولی بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش ویکی پلاست، هیچ خبر موثق و یا حتی گمانه‌زنی قابل توجهی در مورد تغییر مکانیزم قیمتی و محاسبه نرخ با قیمت‌هایی بالاتر از 4200 تومان برای دلار در بورس کالا وجود ندارد بنابراین با اجرایی شدن دستورالعمل صادراتی جدید در مورد الزام صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی، می‌توان احتمال تداوم افت قیمت‌ها را با صراحت بیشتری مطرح کرد. حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نیز افزایش یافته است.

حجم معامله پلیمرها در هفته جاری در بورس کالا باز هم افزایش یافت تا سناریوی تقویت عرضه و حمایت از بازار داخلی ادامه یابد.

در هفته جاری بیش از 72 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا و در بازار فیزیکی اصلی عرضه شد که به نسبت هفته قبل از آن بیش از 4 درصد رشد داشته است. این رقم عرضه بیشترین حد در 5 هفته اخیر بود. به کمک رشد عرضه‌ها، حجم معاملات نیز با بیش از 2 درصد رشد به 69 هزار و 491 تن رسید که این رقم هم بیشترین معاملات در 5 هفته اخیر بوده است.

روند معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که جریان افزایشی جدیدی در این بازار ایفای نقش کرده که ادامه آن می‌تواند حمایت بزرگی از صنایع پایین دستی محسوب شود.

بازار هم‌اکنون به مرز معامله 70 هزار تنی گریدهای استاندارد در بازار فیزیکی و عرضه و تقاضای واقعیت (به استثناء مچینگ) نزدیک شده که گذر از این سطح روانی و فنی معاملات می‌تواند بخش مهمی از جو روانی و ترس از کاهش مجدد عرضه‌ها را مستهلک کند. البته برای آرامش در بازار به ثبت چند هفته ممتد معاملات بالای 70 هزار تن و بیشتر نیاز داریم که در صورت تحقق گام بزرگی برای ثبات در این بازار به شمار می‌رود.

روزهای ملتهب بازار تقریباً 9 هفته (تاکنون) مهمان بازار پلیمرها بوده یعنی برای بازگشت آرامش به آن حداقل 3 تا 4 هفته عرضه مکفی در بورس کالا را نیاز داریم. این در حالی است که در بسیاری از گریدها از لحاظ فنی توان تولید بالایی وجود ندارد یعنی برخی از بخش‌های بازار باز هم با التهاب قیمتی و رقابت برای خرید روبه‌رو خواهند بود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کاهش نرخ در بازار پلیمرها

هفته جاری مهمترین افت نرخ در 2 ماه و نیم گذشته به ثبت رسید یعنی روال افزایشی قیمت‌ها که از 2 ماه و نیم گذشته آغاز شده و به رشد بین 27 تا 80 درصدی بهای بسیاری از پلیمرها در بازار آزاد منجر شد. این شرایط به معنی آن است که بازار در این مدت شاهد افزایش ممتد قیمت‌ها بود و تنها چند وقفه قیمتی در این بازار به ثبت رسید. این در حالی است که قیمت‌های پایه در بورس کالا نیز در این زمان افزایش داشته ولی روند صعودی قیمت‌ها را باید از زمان اعلام دلار 4200 تومانی مورد بررسی قرار دهیم. همین روال قیمتی نشان می‌دهد که حباب نرخ در بازار پلیمرها جدی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد؛ بنابراین و البته بدون در نظر گرفتن سایر جوانب سقوط قیمت‌ها در بازار پلیمرها ادامه خواهد یافت.

در برابر این ادعا باید گفت که قیمت دلار و جذابیت صادرات مواردی است که از کاهش جدی نرخ جلوگیری می‌کند مگر آن‌که بازار بپذیرد و باور کند که قیمت آزاد دلار ربطی به بهای پلیمرها ندارد و این تغییر جو روانی به تداوم عرضه بر اساس دلار 4200 تومان در زمانی مثلاً 4 هفته رخ خواهد داد.

گفتگو با دست‌اندارکاران امر نشان می‌دهد که دولت تصمیمی برای تغییر نرخ پایه قیمت گذاری مواد اولیه ندارد یعنی دلار 4200 تومانی در بورس کالا باز هم ادامه خواهد یافت و شایعات تنها به بازارهای صادراتی و ارز حاصل از صادرات باز می‌گردد. این نشانه اگر چه به شکل روانی تأثیرگذار است ولی در دستورالعمل‌های اجرایی همین قوانین ذهنیت بر تأمین نیاز داخلی بوده و کاهش نرخ خوراک از دلار 4200 تومانی به دلار 3800 تومانی هم در همین راستا صورت گرفته است.

در هفته گذشته شاهد افزایش حجم معامله اغلب گریدهای پلیمری در بورس کالا بودیم و به جر PVC، پلی اتیلن ترفتالات نساجی و پلی اتیلن سبک فیلم، سایر گریدها با افزایش مطلوب حجم معاملات روبه‌رو شدند.

همین سیگنال نشان می‌دهد که بازار به جز جو روانی کاهش قیمت‌ها، با افزایش تزریق کالا مواجه است که از افت نرخ در این خصوص حمایت می‌کند. البته گریدهایی که التهاب در آن‌ها نهادینه شده، احتمالاً افت قیمت‌ها کمتری خواهند داشت.

دورنمای بازار هنوز هم کاهشی است یعنی هم‌اکنون در اوایل مسیر کاهش نرخ قرار داریم و حداقل در آغاز هفته آینده نیز همین روند ادامه می‌یابد. افت نرخ در روزهای گذشته موجب شد تا ذهنیت بازار از رشد قیمت‌ها به کاهش نرخ تغییر کند و همین داده در فاز اول به معنی افزایش فروش در بازار داخلی است که خود تکانه منفی بزرگی برای قیمت‌ها ایجاد کرده است.

نکته دیگر اینکه واحدهای تولیدی نیز دیگر تلاش نمی‌کنند تا تمامی نقدینگی و حتی اعتبار خود را برای خرید مواد اولیه اختصاص دهند که با کاهش تقاضا باز هم از افت قیمت‌ها حمایت خواهد کرد. با توجه به این موارد برخی از تجار برای حفظ سطوح قیمتی فعلی تلاش می‌کنند تا هم در فاز روانی به رونق شایعات دامن زده و هم با کاهش حجم فروش در برابر افت نرخ موضع‌گیری کنند. تجربه نشان داده که این بازی‌ها توان اجرایی محدود و دقیق‌تر تاریخ مصرف کمی دارد و تأثیر آن مقطعی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟