شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته چهارم ماه 1397

بی ثباتی قیمت مواد اولیه در بازار

بی ثباتی قیمت مواد اولیه در بازار
بازار تمایل گسترده‌ای به رشد قیمت‌ها ندارد. جو روانی حاکم بر بازار نیز از رشد قیمت‌ها تاکنون حمایت نکرده است. اما اوضاع در هفته پیش‌رو تا حدودی متفاوت است...

به گزارش ویکی پلاست، هفته سختی در بازار پلیمرها تجربه شد و به رغم کاهش متوسط قیمت‌ها، چندین جرقه رشد نرخ به ثبت رسید که به معنی تقویت نسبی تقاضا در بازار بود. به نظر می‌رسد هفته جاری نیز همین روند ادامه یابد ولی پتانسیل تقویت این جرقه‌های رشد قیمتی وجود دارد.

برخی از رخدادهای تأثیرگذار در بازار محصولات پتروشیمی:

  •  کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی
  •  کاهش بهای نفت خام و احتمال افت بیشتر قیمت‌های جهانی
  •  افزایش نسبی قیمت سکه و ثبات شکننده بهای دلار که به تحریک مجدد جو روانی رشد قیمت‌ها منجر شد ولی چندان قدرتمند نبوده و نیست.
  •  کاهش محدود حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا پس از چند هفته رشد در کنار افزایش تقاضا
  •  تقویت صادرات محصولات نهایی به کشورهای همسایه همچون صادرات پریفورم که به رشد تقاضا و افزایش نرخ در بازار داخلی منجر شد.
  •  تداوم کاهش نسبی و متوسط قیمت‌ها در طول هفته گذشته در بازار آزاد

در هفته جاری حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با بیش از 3 درصد کاهش روبه‌رو شد اگرچه افت معاملات رقم بالایی نیست ولی در هر حال یک نشانه به شمار می‌رود. همین داده به افزایش تقاضا کمک کرده آن‌هم در وضعیتی که حجم عرضه‌ها نزدیک به 5 درصد افت داشت. به صورت دقیق‌تر حجم تقاضا 13.6 درصد افزایش یافت که باید کاهش عرضه و مخصوصاً افزایش پراکنده نرخ در بازار آزاد در طول هفته گذشته را دلیل این مطلب به شمار آورد.

بازار آزاد در طول هفته گذشته با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بود، اگرچه چند جرقه مهم از رشد نرخ نیز به ثبت رسید تا جایی که موجب شد تا چند جو افزایشی البته به صورت مقطعی زیرپوست بازار خودنمایی کند.

رشد قیمت سکه در کنار برخی جرقه‌ها از افزایش قیمت دلار موجب شد تا التهاب در ذهن برخی از اهالی بازار مجدداً خودنمایی کند که در کنار مخابره برخی از اخبار سیاسی به ترغیب فعالان بازار به افزایش حجم خرید و یا تردید در مورد فروش منتهی شود.

همین مطلب کافی بود تا بازار با رشد قیمت‌ها همراه شود ولی همان‌گونه که در هفته گذشته نیز اشاره کردیم کاهش حجم معاملات در بورس کالا نیز به این موارد برای برخی گریدها محدود دامن زد. در نهایت هفته گذشته نیز همچون هفته‌های قبل از آن شاهد افت نسبی نرخ بودیم که نشان می‌دهد بازار تمایل گسترده‌ای به رشد قیمت‌ها ندارد. جو روانی حاکم بر بازار نیز از رشد قیمت‌ها تاکنون حمایت نکرده است.

اما اوضاع در هفته پیش‌رو تا حدودی متفاوت است. گروه‌های کالایی سبک خطی، سنگین تزریقی، سبک فیلم، پلی‌پروپیلن‌ها و PVC با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شده‌اند که این داده برای بازار چندان جذاب نیست. از سوی دیگر رشد تقاضا در بورس کالا نیز به ثبت رسید که باز هم نشان‌دهنده تمایل بیشتر به خرید و حتی دورنمای جذاب‌تری برای فروش است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که صادرات به مقصد کشورهای همسایه اگر چه کاهش یافته ولی هنوز هم ادامه دارد که البته این موضوع در آمارهای رسمی برای روزهای اخیر هنوز قابل رهگیری نیست.

این موارد از احتمال رشد نرخ در بازارهای یاد شده حکایت دارد آن‌هم در وضعیتی که امکان افزایش نرخ در بازار پلی‌پروپیلن‌ها شاید بیشتر باشد. سبک فیلم هم از قابلیت رشد نرخ برخوردار است آن‌هم در وضعیتی که حجم معاملات بورس کالا در کمترین سطح در 4 هفته اخیر بوده یعنی تکانه‌های احتمالی رشد قیمت‌ها در این بازار هم محتمل است.

در بازار گریدهای سنگین بادی اما رخدادهای متناقضی تجربه شد ولی در هفته قبل شاهد رشد جدی حجم معاملات در این گروه کالایی در بورس بودیم که احتمال آرامش بیشتر در این بازارها را برجسته‌تر ساخته و زیرساخت‌های جدیدی را برای کاهش قیمت‌های احتمالی فراهم می‌سازد.

در مورد تغییر شرایط قیمت‌گذاری بر پایه ارز مبادله‌ای در بورس کالا هنوز تغییری رخ نداده و استثنایی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز برای شرکت‌های پتروشیمی اعمال نشده و البته خبری هم از تغییر قیمت‌گذاری مخابره نمی‌شود. این در حالی است که قیمت ارز مبادله‌ای آرام آرام در مسیر رشد بوده و از نرخ 4200 تومانی، تاکنون به 4350 تومان و حتی بیشتر افزایش یافته و این روند صعودی باز هم ادامه می‌یابد.

 با توجه به این شرایط احتمالاً وضعیت فعلی در بازار آزاد پلیمرها ادامه می‌یابد ولی جرقه‌های رشد قیمتی بیشتری پتانسیل خودنمایی پیدا خواهد کرد. هنوز نمی‌توان رأی به رشد قیمت‌ها داد ولی روال کاهشی پیشین در بازارها مورد تهدید قرار گرفته اما باز هم برای متوسط قیمت‌ها ادامه می‌یابد اگرچه چندان قدرتمند نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟