دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته سوم تیرماه 1397

آخرین مقاومت ها در برابر کاهش قیمت

کاهش 160 هزار تنی تقاضای پلیمرها در بورس کالا در این هفته به ثبت رسید که نشان می‌دهد جذابیت‌های واسطه‌گری و سفته‌بازی در این معاملات کاهش یافته و البته افت قیمت‌ها در بازار آزاد نگرانی از تداوم کاهش نرخ را برجسته ساخته است.

به گزارش ویکی پلاست، بازار پلیمرها در این هفته هر چند در ابتدا با افزایش زیاد اما در ادامه با کاهش نسبی قیمت‌ها روبه‌رو شد. به نظر می رسد آرامش نسبی قیمت‌ها در روزهای آینده نیز ادامه یابد.
رخدادهای مهم تأثیرگذار بر بازار پلیمرها طی هفته ای که گذشت به قرار زیر بود:

- افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا هر چند محدود
- اجرایی شدن دستورالعمل محدودیت صادرات به جز از طریق تولیدکننده اصلی
- کاهش قیمت دلار و چشم‌انداز نزولی آن در کنار افت قیمت سکه ( نقدی و آتی )
- کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد
- افزایش حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و کاهش تقاضای آن که در نهایت به رشد حجم معاملات منجر شد
- عدم تغییر در مکانیزم قیمت‌گذاری رسمی با دلار 4300 تومانی یا نزدیک به این رقم
- کاهش التهاب در بازار که به کاهش جذابیت خرید با رویکرد سفته‌بازی و امنیت دارایی‌ها منجر شده است.
- ثبات شکننده بازار پلیمرها و انتظار تداوم این شرایط نسبتاً متعادل اگرچه هنوز هم قیمت‌ها بسیار بالاست.

در هفته ای که گذشت حجم معامله پلیمرها به بیش از 73 هزار تن رسید که 5.25 درصد رشد را به نسبت هفته قبل نشان می‌دهد. این رقم معاملاتی بیشترین حد در 10 هفته اخیر است که علامتی تأثیرگذار و مهم در بازار پلیمرها خواهد بود و البته سومین رکورد حجم معاملاتی در تاریخ بورس کالا نیز به شمار می رود. انتظار برای افزایش تزریق کالا به بازار داخلی ساده‌ترین خروجی این روند فعلی است.

رکورد تاریخی حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به اواخر اسفند سال 94 و حجم داد و ستد 77 هزار و 49 تن است. 8 تا 13 اردیبهشت ماه با حجم معامله 74 هزار و 647.24 تن در رتبه دوم و رتبه سوم نیز به هفته‌ای که گذشت باز می‌گردد.

کاهش 160 هزار تنی تقاضای پلیمرها در بورس کالا در این هفته به ثبت رسید که نشان می‌دهد جذابیت‌های واسطه‌گری و سفته‌بازی در این معاملات کاهش یافته و البته افت قیمت‌ها در بازار آزاد نگرانی از تداوم کاهش نرخ را برجسته ساخته است. این وضعیت به معنی آن بود که همچون گذشته ، خریداران تمام تلاش خود را برای خرید به کار نبسته و دورنمای رشد قیمت‌ها را کمتر از سابق مورد توجه قرار می‌دهند. این روند فضای بیشتری برای خریداران واقعی بوجود آورد اگرچه سخت‌گیری‌های بورس کالا نیز در مدیریت عرضه مورد توجه قرار می‌گیرد ولی باید در اولویت دوم مورد بررسی قرار بگیرد.

بازار داخلی در طول هفته‌ای که گذشت با افت قیمت‌ها همراه شد یعنی جریان غالب قیمتی کاهشی بود ولی جرقه رشد نرخ نیز به تبت رسید. هنوز روال عمومی در بازار نزولی است و این علامت به معنی تداوم افت قیمت‌هاست و شاید هنوز زمان تغییر نرخ فرا نرسیده باشد.

در روزهای اخیر جرقه‌های رشد نرخ به دو گونه مختلف دیده شد: یکی گریدهای جذاب اغلب پلی‌پروپیلنی بود که در شرایط فعلی با افزایش تقاضا روبه‌رو بوده و عرضه داخلی جوابگوی نیاز صنایع موجود نیست که در نهایت با رشد قیمت‌های مواد اولیه واقعیت‌های عرضه و تقاضا را نشان داده است. از سوی دیگر برخی از گریدها همچون PVC که با رشد نرخ مواجه شده‌اند بحث برتری تقاضا بر عرضه‌ها برای آن‌ها صدق نمی‌کند بنابراین دلیل را باید در جای دیگری جستجو کرد. حجم معاملات PVC در هفته گذشته در بورس کالا 8 درصد کاهش داشت بنابراین رشد نرخ چندان هم رخداد غیرمنتظره‌ای نبوده که در گزارش هفته قبل به آن‌ها اشاره کردیم. البته در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت این کالا هستیم.

دورنمای بازار هنوز هم کاهشی است و افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار افت قیمت دلار را می‌توان دو سیگنال مهم به شمار آورد که از کاهش نرخ حمایت می‌کند. این در حالی است که گریدها و گونه‌های سنگین فیلم، پلی اتیلن ترفتالات بطری ، گریدهای سنگین لوله و سنگین اکستروژن و سنگین بادی با افت حجم معاملات روبه‌رو شده اند یعنی پتانسیل رشد نرخ در این بازارها وجود دارد.

سنگین اکستروژن با 20.32 درصد افت حجم معاملات روبه‌رو شده و به ارقام هفته پایانی خردادماه بازگشته است که پتانسیل رشد نرخ را شاید شدیدتر از سایر گریدها به همراه داشته باشد. این در حالی است که نهادهای نظارتی به این گرید به دلیل اهمیت آن در پروژه‌های انتقال آب توجه بیشتری دارند یعنی فضا برای جولان رشد قیمت‌ها کمتر از بازارهای مشابه است.

پت بطری و سنگین فیلم نیز در رتبه‌های بعدی پتانسیل رشد قیمت‌ها قرار دارند و البته سنگین بادی هم شرایط مشابهی داشته و دارد. با توجه به این موارد شاید پت بطری بتواند به عنوان جذاب‌ترین گرید در این بازار ایفای نقش کرده و احتمالاً پس از آن پ پ شیمیایی در رتبه بعدی باشد. با توجه به افزایش حجم معاملات پ پ نساجی احتمالاً خودنمایی آرامش در این بازار جدی‌تر از قبل است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟