شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تکانه‌های افت قیمت پلیمرها ادامه می‌یابد؟
بازار پلیمرها در اواسط فعالیت بازار در هفته جاری وارد یک فاز کاهش نرخ شد اگرچه شاهد افزایش مقطعی حجم معاملات در بورس کالا هستیم اما هنوز هم حجم عرضه‌ها جوابگوی نیاز بازار نیست. این شرایط به احتمال قوی ادامه یافته یعنی تداوم افت قیمت‌ها به صورت مقطعی برای برخی از گریدها چندان هم دور از ذهن نیست.

روزهای عجیب و اتفاقات عجیب

به گزارش ویکی پلاست، روز سه‌شنبه شاهد افت قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها بودیم اگرچه این افت نرخ فراگیر نبوده ولی بخش مهمی از بازار را در بر گرفت.

این شرایط نشان می‌دهد که بازار دیگر از فاز رشد نرخ فاصله گرفته و احتمالاً جریان جدیدی در این بازار خودنمایی خواهد کرد. این وضعیت در کنار افت قیمت دلار جذاب‌تر به نظر می‌رسد یعنی از لحاظ روانی هم بازار به سمت افت قیمت‌ها تاحدودی متمایل خواهد شد. 

این نشانه هم می‌تواند فاز روانی را تحت تأثیر قرار داده و هم از جذابیت صادرات می‌کاهد بنابراین و در صورت تداوم این شرایط در هفته جاری می‌توان روند کاهش قیمت‌ها را باز هم در بازار مشاهده کرد ولی در مورد شدت و ضعف آن اظهار نظر قاطع را باید به روزهای آینده موکول کرد.

کاهش قیمت ارز و سکه نیز بی ارتباط با مکانیزم جدید برای داد و ستد ارز حاصل از صادرات و یا گواهی های صادراتی در بورس نیست تا جایی که از آن به عنوان بازار ثانویه معاملات ارزی نام برده شده است. 

به گزارش کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد؛ سه‌شنبه دلار و سکه کاهش قیمت را تجربه کردند تا از سطوح حساس روانی فاصله بیشتری بگیرند.

در چهارمین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و با پایین آمدن از سطح 8 هزار و 500 تومان، به مرز 8 هزار تومانی نزدیک تر شد. همسو با نزول قیمت دلار، در بازار سکه نیز قیمت ها رویه کاهشی به خود گرفتند.

روز سه شنبه، سکه تمام بهار آزادی 40 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 2 میلیون و 830 هزار تومان رسید. برخی از فعالان عنوان کردند که پس از ساعت 4 بعدازظهر قیمت سکه تا 2 میلیون و 800 هزار تومان پایین رفت و دلار نیز در مقطع کوتاهی به زیر مرز 8 هزارتومانی رفت.

نا آرامی‌های بازار هم نکته دیگری است که در روند معاملات تأثیرگذار است و هرگونه نابسامانی در حاشیه بازار در ابتدا به کاهش حجم معاملات منجر شده که ساده‌ترین خروجی آن در افت تقاضا و احتمال کاهش نرخ خودنمایی خواهد کرد. 

التهاب روانی در بازارهای کالایی دیروز کاهش یافت یعنی مهاجرت نقدینگی در این بازار و بازارهای مشابه ممکن است معکوس شود و این به معنای افت احتمالی حجم معاملات و همچنین تضعیف جذابیت خرید و سفته‌بازی خواهد بود.

این نشانه هم تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد مگر آن‌که بازارهای جذاب جدیدی در برابر این حجم نقدینگی ایفای نقش کند که با توجه به کاهش قیمت‌های دلار و سکه مشخص نیست که دورنمای بازارها چه بوده و به چه سمتی متمایل شود مگر آن‌که بازار سهام بتواند برنده این مهاجرت نقدینگی شود. 

در هفته جاری حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا ( تاکنون ) به نزدیکی 68 هزار تن رسیده که داده مهمی در بازار است ولی هنوز هم این حجم معاملات جوابگوی نیاز بازار نیست.

این در حالی بود که با افزایش نسبی حجم عرضه‌ها روبه‌رو هستیم ولی در کنار آن حجم تقاضا هم تقریباً دو برابر شده است.

این وضعیت یعنی رشد حجم معاملات داده‌ای است که نشان می‌دهد بازار آزاد در روزهای آینده با افزایش تزریق کالا و احتمال افت قیمت‌ها مواجه خواهد شد. 

همان‌گونه که در جدول بالا دیده می‌شود در هفته جاری تاکنون برخی از گونه‌های پلیمری با رشد حجم معاملات و برخی دیگر با افت داد و ستد همراه شده که خود یکی از تکانه‌های مؤثر در این بازار است.

به صورت دقیق‌تر در شرایطی که گریدهای سبک خطی ، سبک فیلم ، پلی اتیلن ترفتالات نساجی و تا حدودی PVC با افزایش حجم معاملات روبه‌رو هستند می‌توان گفت که این بازارها از هم‌اکنون مستعد یک فاز افت قیمتی بوده آن هم در شرایطی که بازار با فرض تداوم افت نرخ در بازار دلار، به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل شده است. 

این وضعیت داده مثبتی در بازار است آن هم در وضعیتی که گویی برخی از سخت‌گیری‌های صادراتی به کمک بازار آمده ولی هنوز حجم تأثیرگذاری آن محدود بوده و هست.

این شرایط عمومی به معنی ورود بازار به یک فاز آرامش قیمتی است که در کنار رخدادهای جانبی می‌تواند به کاهش نرخ منجر شود. مهمترین نکته در این خصوص هم افزایش حجم معاملات است ولی بازار هنوز هم به عرضه‌های بیشتری نیاز داشته و فاصله قیمت‌ها بین بورس و بازار جذابیت‌های خرید گسترده‌ای را ایجاد کرده است.

با توجه به این موارد بازار به سمت آرامش متمایل شده ولی روزهای آینده واقعیت های این بازار را باید با دقت بیشتری رصد کرد آن هم در شرایطی که ممکن است روال کاهش نرخ در بازار دلار تداوم یابد. 

در برابر این ادعا گریدهای سنگین بادی ، ترفتالات نساجی ، پلی پروپیلن‌ها و سنگین اکستروژن با افت حجم معاملات همراه بوده یعنی پتانسیل رشد نرخ در این بازارها وجود خواهد داشت. از سوی دیگر دیروز حجم تقاضا برای گریدهای سنگین اکستروژن در بورس کالا به شدت افزایش یافت که خروجی آن تزریق التهابی جدید در این بازار است. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟