جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی

بازار پلیمرها هم حباب دارد؟

سخت‌گیری‌های جدیدی در مسیر معاملات در بورس کالا ایجاد شده که با نگاهی به ثبت تقاضا می‌توان از عقب‌نشینی معامله‌گران یاد کرد اگرچه هنوز هم تقاضای مؤثر بالایی در این بازار وجود داشته و دارد.

به گزارش ویکی پلاست، رشد قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها موجب شده تا یک روند افزایشی جدید در این بازار تجربه شود که تأثیرات آن را می‌توان در معاملات بورس کالا در روز سه‌شنبه نیز جستجو کرد. اگرچه شرایط معاملاتی در بورس کالا بهبود یافته ولی هنوز تا رسیدن به آرامش قیمتی و ثبات معاملاتی راه درازی را در پیش‌ داریم. اگرچه رشد قیمت‌ها در بازار پلیمرها حبابی است ولی به نظر می‌رسد که این حباب باز هم در حال بزرگ‌تر شدن است. نگرانی از ترکیدن حباب را باید جدی گرفت ولی هنوز زمان آن شاید فرانرسیده باشد.

بازار پلیمرها هم یک بازار کالایی است و تفاوت چندانی بازار بازارهای مشابه ندارد و اگر در اغلب بازارها شاهد التهاب قیمتی باشیم این بازار هم مستثنی نخواهد بود. این وضعیت هم‌اکنون در بازار مصالح ساختمانی ، فولاد و طلا خودنمایی می‌کند.

به نظر می‌رسد رشد مجدد قیمت دلار در کشورهای همسایه و رسیدن این نرخ به بالای 7000 تومان را باید یکی از دلایل اصلی رشد قیمت‌ها در اغلب بازارها به شمار آورد. هم‌اکنون که صرافی‌ها بسته‌ هستند و کشف نرخ با دقت صورت نگرفته و همه‌چیز حول محور شایعات و شنیده‌ها و معاملات غیررسمی نوسان می‌کند ، بازار ناخودآگاه به سمت قیمت سکه متمایل شده و موجب شده تا هم التهاب در بازار سکه به اوج برسد و هم سکه به عنوان بستری برای استفاده از نوسان قیمت‌ دلار به کار رود.

هم‌اکنون بهای سکه به سادگی از 2 میلیون و 500 هزار تومان عبور کرده و به نظر می‌رسد هنوز هم پتانسیل رشد نرخ داشته باشد ولی به قدرتمندی گذشته نیست. همچنین بازار آتی سکه در بورس کالا هم با رشد جدی قیمت‌ها روبه‌روست تا جایی که سکه آتی برای تحویل در دی‌ماه سال جاری با تجربه مقطعی صف خرید؛ 2 میلیون و 724 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است اگرچه در اواخر فعالیت بازار شاهدیم گام کاهش نرخ سکه بودیم. همین موارد از احتمال ادامه التهاب قیمتی حکایت دارد ولی باید گفت که بخش اعظم این توانمندی صعودی خنثی شده است و واسطه‌گری و سفته بازی در این شرایط به شدت ترسناک است گویا خریدار پول داده و ریسک خریده است تا به امید فروش در روزهای آینده تنها دلهره را پیش‌روی خود تجربه کند.

در هفته جاری تاکنون نزدیک به 62 هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار گرفته اگرچه به نسبت هفته نیمه تعطیل گذشته رشد مطلوبی داشته ولی هنوز نمی‌تواند نیازهای بازار را تأمین کند. این شرایط به معنی آن است که بازار هنوز هم باید التهاب قیمتی را تجربه کند اگرچه نرخ‌های بالای فعلی در بازار و رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر شتاب رشد نرخ را محدود خواهد کرد.

روز سه‌شنبه نزدیک به 40 هزار پلیمر در بورس کالا معامله شد که رقم نسبتا متعادل و مطلوبی به شمار رفته ولی برای نیاز بازار هنوز هم کافی نیست. این در حالی بود که در هفته جاری در برابر معامله 62 هزار تن پلیمر ، 235 هزار تن تقاضا به ثبت رسیده که باز هم از تداوم التهاب در بازار حکایت دارد. این وضعیت در نهایت نشانه ای است که نشان می‌دهد احتمال تداوم رشد قیمت‌ها از این مسیر هم وجود دارد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سخت‌گیری‌های جدیدی در مسیر معاملات در بورس کالا ایجاد شده که با نگاهی به ثبت تقاضا می‌توان از عقب‌نشینی معامله‌گران یاد کرد اگرچه هنوز هم تقاضای مؤثر بالایی در این بازار وجود داشته و دارد. ذات محدودیت‌ها برای تقاضا اگرچه در کوتاه مدت و به صورت تصنعی و تنها در آمارها شرایط بهتری را نشان می‌دهد ولی به معنی حذف تقاضا نیست. تا زمانی که پتانسیل خرید در بازار پلیمرها وجود دارد باز هم شاهد التهاب خرید و تمایل به رشد قیمت‌ها خواهیم بود.

بازار آزاد PVC هنوز همان روال سابق یعنی رشد محدود و نوسان متعادل قیمت‌ها را پشت سر گذاشته و با توجه به  شرایط معاملاتی در بورس کالا ، احتمالاً این شرایط باز هم ادامه می‌یابد ولی با فرض وجود التهاب در بازار آزاد ، پتانسیل رشد قیمت‌های محدود این کالا هنوز هم وجود دارد ولی چندان قدرتمند نیست.

پلی پروپیلن‌های نساجی تفاوت چندانی با گذشته نداشته و هنوز هم شاهد تجمیع تقاضا و التهاب خرید هستیم اگرچه این کالای جذاب مدت‌هاست که با این شرایط قیمتی خو کرده و تداوم التهاب قیمتی در این بازار دور از ذهن نیست. پلی پروپیلن‌های شیمیایی هم وضعیت مشابهی دارد و تمایل به خرید آن هنوز جدی است. این در حالی است که در بازار آزاد رشد قیمت این کالا اگر نگوییم متوقف شده ولی از شتاب رشد آن کاسته شده و  این به معنی آن است که این بازار به نسبت سایرین پتانسیل رشد کمتری داشته ولی باز هم  نمی‌توان از جرقه‌های رشد قیمتی این کالا غافل بود.

سایر گریدهای پلیمری هم شرایط مشابهی دارند یعنی پتانسیل رشد نرخ وجود داشته ولی بازار به شدت خطرناک شده است. از یک سو تمایل به رشد نرخ را می‌توان در همه بازارها مشاهده کرد ولی دیگر زمان آن فرارسیده تا دولت هم در بازار پلیمرها و هم در بازارهایی همچون سکه مداخله کرده و به بهبود قیمت‌ها بپردازد.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که نتیجه برجام چه خواهد شد و چه مسیری در مذاکرات موجود پیگیری شده و نتایج آن چه شده است. این موارد روزهای سختی را در بازار پدید آورده که می‌تواند نگران کننده بوده و توانمندی تحلیل را به شدت تضعیف کند.

در این شرایط حفظ جانب احتیاط و در کنار آن سوار شدن بر امواج بازار بهترین رویکرد معاملاتی است ولی به شجاعت و تجربه بالایی نیاز دارد. هنوز دستورالعمل محدودیت صادرات به جز از طریق تولیدکننده اجرایی نشده و تا زمانی که اجرا نشود نمی‌توان به تغییر فاز قیمت‌ها در بازار داخلی خوش‌بین بود.

این در حالی است که اجرایی شدن آن به معنی تغییر فاز سریع در بازار آزاد است مگر گریدهایی که در گذشته نیز التهاب قیمتی را تجربه کرده‌اند همچون پلی پروپیلن‌ها. البته هیچ بعید نیست که در اواخر هفته جاری دولت به سمت تغییری جدید متمایل شود آن هم در وضعیتی که اوضاع به ارامی در حال خارج شدن از شرایط طبیعی است و می‌تواند نگرانی‌های دولت را افزایش دهد.

به نظر می‌رسد اواخر هفته جاری و یا اوایل هفته آینده و بعد از تعطیلات دولت به فکر تغییر فاز قیمت ها همچون در بازار سکه بیفتد و این تغییر ناخودآگاه در سایر بازارها نیز ایفای نقش خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟