پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته سوم مرداد 1397

دلیل کاهش عرضه ها و معاملات این هفته چه بود؟

دلیل کاهش عرضه ها و معاملات این هفته چه بود؟
مهمترین متهم رشد قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالاست که احتمالاً در هفته آینده نیز تأثیرگذاری آن را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ویکی پلاست، طی هفته ای که گذشت باز هم در بازار آزاد، رشد قیمت ها تجربه شد که البته چنین رخدادی به موشکافی دقیق‌تر رخدادهای این بازار نیاز دارد. آغاز به کار بازر ثانویه ارزی نیز اگر چه به انتظار کاهش قیمت دلار منتهی شد ولی در نهایت تأثیر متوازنی بر بازار پلیمرها بر جای نگذاشت.

به صورت دقیق‌تر کشف نرخ در بازار ثانویه ارزی به شایعه‌ای منجر شد که در نهایت رشد شتابان قیمت‌ها در اواخر هفته جاری را پدید آورد. شایعه‌ای که از تغییر قیمت‌های پایه از دلار 4200 تومانی به دلار ثانویه حکایت داشت ولی هیچ‌گاه به صورت رسمی مطرح نشد و هیچ مقام مسئولی صحت آن را تأیید نکرده بلکه بعضاً در برخی اظهارنظرها احتمال آن را زیر سؤال بردند. این شرایط اما التهاب بازار پلیمرها را تشدید کرد.

کاهش جدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به یکی از پاشنه‌های آشیل این بازار بدل گشت آن هم در وضعیتی که شایعات بستر جدیدی برای رشد قیمت‌ها را فراهم کرده بود. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت بازاری که در ابتدای هفته افزایش شکننده نرخ را تحمل کرده و در روز اجرایی شدن تحریم‌ها یک جرقه رشد قیمتی جدیدی را تجربه کرده بود دیگر پتانسیل چندانی برای رشد نرخ نداشت و در نهایت انتظار از کاهش قیمت‌ها و تثبیت نسبی بازار چندان هم غیرمنطقی نبوده است.

این در حالی بود که کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و شایعه احتمال تغییر فاز قیمتی با تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری از دلار 4200 تومانی به نرخ‌های جدید موجب شد تا اواخر هفته گام بزرگ جدیدی از رشد قیمت‌های پلیمرها در بازار آزاد به ثبت برسد.

به صراحت می‌توان گفت مهمترین متهم رشد قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالاست که احتمالاً در هفته آینده نیز تأثیرگذاری آن را شاهد خواهیم بود. به صورت دقیق‌تر حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته رقمی نزدیک به 65 هزار و 151 تن بوده که این رقم در هفته جاری به 58 هزار و 753 تن رسید.

حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا کمترین حد در 9 هفته اخیر بوده و همین داده به معنی کاهش جدی حجم عرضه‌ها در بورس کالاست که به اغلب گریدهای پلیمری سرایت خواهد کرد.

به عنوان مثال تنها پت بطری و پت نساجی، سبک خطی، سنگین اکستروژن و گریدهای لوله و تا حدودی پلی‌پروپیلن نساجی افزایش حجم عرضه داشتند که در نهایت به رشد حجم معاملات منجر شد ولی سایر گریدها افت معاملاتی مهمی را تجربه کردند.

به عنوان نمونه سنگین بادی نزدیک به 80 درصد کاهش حجم معاملات را تجربه کرد و تنها شاهد عرضه 350 تن از این گروه کالایی بودیم. در کنار آن گریدهای لوله و سنگین اکستروژن بیشترین حجم رشد معاملاتی را به خود اختصاص دادند و بیش از 5000 تن از این گروه کالایی مورد معامله قرار گرفت. همین داده این احتمال را مطرح می‌کند که گریدهایی همچون EX3  و یا CRP100 در بازار آزاد از پتانسیل کاهش قیمت‌ها برخوردار شوند اگر چه این تنها یک احتمال است.

از سوی دیگر شاهد عرضه 2508 تن گرید 5000S پتروشیمی جم بودیم که با عرضه جذابی روبه‌رو شد. همین داده به کاهش فشار از این گروه کالایی منتهی خواهد شد.

به صورت عمومی برای هفته آینده پتانسیل رشد قیمت‌ها متصور است ولی باید پذیرفت که رشد نرخ‌های بزرگی در هفته گذشته رخ داد که پتانسیل افزایش نرخ را با محدودیت روبه‌رو می‌سازد.

از سوی دیگر برای هفته آینده خبرها از برگزاری جلسات جدیدی حکایت دارد که شاید به تغییراتی در نرخ‌ها منجر شود. این در حالی است که قیمت‌های پایه برای روز یکشنبه به احتمال قریب به یقین با همین فرمول محاسبه قیمتی مورد معامله قرار می‌گیرد.

به صورت دقیق‌تر این احتمال وجود دارد که رشد قیمت‌ها با اما و اگرهای جدیدی همراه شده و بازار کشش افزایش بیشتر نرخ را نداشته باشد اگر چه در مورد برخی از گریدها همچون سنگین تزریقی، سنگین بادی، سبک فیلم و حتی PVC پتانسیل رشد قیمت‌ها بیشتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟