یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول آبان 1400

شلختگی تصمیمات در بازار/ سقف برخی سهمیه ها حذف و عرضه ها کمتر شد!

شلختگی تصمیمات در بازار/ سقف برخی سهمیه ها حذف و عرضه ها کمتر شد!
در حالی که طبق وعده‌ی قبلی، سقف خرید از بهین یاب چند گروه کالایی پلیمری حذف شد، ولی به جای اینکه در شروع ماه جدید، عرضه‌ها بیشتر شود، برعکس، عرضه ها کمتر و رقابت ها تشدید شد.

به گزارش ویکی پلاست، آبان 1400 را باید شروع تغییرات در مدیریت بازار محصولات پتروشیمی دانست. ماهی که با حذف سقف بهین یاب 12 کالای پتروشیمی آغاز شد و خریداران در گروه پلیمری ها، پلی اتیلن سبک خطی، سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین تزریقی، سنگین باید و پلی استایرن انبساطی، بدون در نظر گرفتن سقف سهمیه، معامله کردند.

همین حذف سقف سهمیه ها باعث شد 100 درصد عرضه ها در برخی گروه های کالایی معامله شود و رقابت ها به معاملات گروه هایی که تا پیش از این، با قیمت پایه معامله می شد، بازگردد.

اما چرا تغییرات در بازار محصولات پتروشیمی با حذف سقف سهمیه ها آغاز شد؟! 
به نظر می آید اقداماتی که این هفته رخ داد، بیشتر از یک برنامه ریزی مدوّن، نوعی شتابزدگی را نشان می داد که تقدم و تأخر تصمیمات در آن وجود ندارد.

در حالی که حذف سقف سهمیه بهین یاب، یا نهایتا غیربهین یابی شدن کالاها، می توانست آخرین گام برای طرح جدید مدیریت بازار باشد، در همان ابتدای کار، بدون توجه به عرضه ها، سقف سهمیه ها حذف شد و سیل تقاضا، راهی بورس کالا شد.

باز کردن سمت تقاضا، احتمالا ساده ترین بخش در مدیریت بازار باشد و مهم ترین بخش، بالا بردن عرضه ها در گروه هایی است که قرار است، سقف سهمیه بهین یاب آن ها حذف شود.

بورس کالا می توانست به جای آبان، اقدامات جدید را از ابتدای آذر آغاز کند و به صورت یکپارچه، پس از پذیرش انبارهای پتروشیمی ها در تهران و کامل شدن پکیج اقدامات، تصمیمات و برنامه های جدید را، عملی کند.

علی‌ای‌حال هفته اول آبان در حالی به پایان رسید که عرضه ها 683 تن کاهش و در مقابل، معاملات 2,897 تن، افزایش داشت. جمع معاملات این هفته به 77 هزار 980 تن رسید. معاملاتِ این هفته به علت غیر بهین یاب شدن بعضی از گروه ها، 3.9 درصد بیشتر از هفته‌ی چهارم مهر ماه بود و همان طور که گفته شد، 94.5 درصد عرضه ها، این هفته معامله شد تا رکورد بیشترین نسبت عرضه به معاملات در سال 1400، این هفته ثبت شود.

شارژ شدن سهمیه ها و در برخی گروه های کالایی، حذف شدن سقف خرید از بهین یاب دلیل مهم افزایش حجم معاملات است و چه بسا اگر در بسیاری گروه ها، همانند سبک فیلم، پی‌وی‌سی، پت بطری، سنگین بادی و سنگین تزریقی، عرضه ها بیشتر می بود، حجم معاملات از 85 یا حتی 90 هزار تن نیز فراتر می رفت.

نکته مهم آمار و ارقام این هفته‌ی بورس کالا، یک ناهماهنگی کامل در بین تصمیم‌گیرندان است. گویی شرکت ملی پتروشیمی و دفتر توسعه صنایع پایین دستی از تغییرات شتابان انجام شده، اطلاعی نداشته یا با کمی بدبینی، در جریان تصمیمات جدید قرار نداشته است. طبیعی است که در صورت عدم هماهنگی بین نهادهای ذیربط در مدیریت بازار، هماهنگی لازم انجام نشود و به جای دستیابی به نتیجه ای به نفع پایین دستی ها، تولیدکنندگان با ضرر و زیان مواجه شوند.

این هفته، به علت تعطیلی یکشنبه، دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، قیمت های پایه را اعلام نکرد و قیمت های 25 مهر، مبنای معاملات بود. عدم اعلام قیمت های پایه برای برخی خریداران که شاهد بالا رفتن قیمت های جهانی بودند، فرصتی ایجاد کرد که بازار این هفته که با شارژ ماهیانه سهمیه ها آغاز می شد، بهره‌ی بیشتری ببرند و بخشی از افزایش معاملات این هفته را می توان به این مسئله، مرتبط دانست.

دلار نیمایی بعد از انتشار قیمت ها در 25 مهر، روندی نزولی داشته و تا روز گذشته (چهارشنبه 5 آبان 1400) میزان کاهش میانگین هفتگی دلار نیمایی به 149 تومان رسیده است. آخرین قیمت میانگین هفتگی دلار نیمایی، 23,249 تومان است و قیمت های پایه در 25 مهر، با دلار 23,399 تومان، محاسبه شد.

دلار صرافی و ملی، به رغم یک روز تعطیلی، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشتند. موضوع بازگشت ایران به مذاکرات به مراحل حساسی رسیده و با تغییر دولت و تیم جدید مستقر در وزارت خارجه، همه منتظر از سرگیری احتمالی مذاکرات در وین هستند. فرانسه و آمریکا در اظهارنظرهای مختلفی، ایران را به بازگشت به مذاکرات دعوت کرده اند و علی باقری، معاون وزیر خارجه نیز این هفته راهی بروکسل شد. وی شب گذشته (چهارشنبه 5 آبان 1400) در توییتی نوشت: "با اتحادیه اروپا توافق کردیم مذاکرات وین پیش از پایان نوامبر شروع شود و تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.."

دلار در معاملات روز گذشته (چهارشنبه 5 آبان 1400) تا 27,850 تومان نیز پیش رفته بود و پس از توییت باقری، با 200 تومان کاهش به 27,650 تومان بازگشت. دلار در صرافی ملی اما بی تفاوت به روند صعودی دلار آزاد، روز گذشته نیز کاهشی بود با 95 تومان اُفت، 26,825 تومان قیمت گذاری شد. آخرین اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی، 825 تومان است.

نفت هفته پر فراز و نشیبی را طی می کند. در حالی که معاملات روز دوشنبه برنت با صعود به بالای مرز 86 دلار آغاز شد اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، قیمت برنت به 83 دلار عقب نشینی کرد.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول آبان 1400

پرواز قیمت ها در بازار آزاد
کم شدن عرضه ها، سرکشی به انبارها و کم شدن موجودی انبارها، افزایش قیمت های جهانی و بالا رفتن قیمت دلار، همگی دست به دست هم دادند تا قیمت مواد اولیه در بازار، افزایشی شود. کالای PVC با 3 هزار تومان افزایش، در صدر افزایشی های این هفته ایستاد و عدم عرضه 020 هم باعث شد قیمت این کالا 2 هزار و 200 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش پیدا کند.

پت بطری با 2 هزار تومان، پ پ Z30s مارون با 1800، سبک خطی 209 امیرکبیر با 1000، سنگین فیلم F7000 مهر با 800 و سنگین بادی با 700 تومان در رتبه های بعدی بیشترین افزایش های این هفته بودند. در سمت مقابل و در کاهشی ها نیز، پلی استایرن معمولی 1540 نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 900 تومان کاهش دارد.

بازار در حالی به استقبال هفته جدید می رود که پس از یک هفته تعویق، قیمت های پایه‌ی جدید با نوسانات قیمت های جهانی، منتشر خواهد شد. دلار در انتظار خبرهای مهم از مذاکرات است و بازار محصولات پتروشیمی، چشم انتظار افزایش عرضه ها.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته اول آبان : 77,980

 


ویکی پلاست| مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟