پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی، هفته دوم مهرماه 1400

طوفان قیمت های جهانی/ سرکشی انبارها

طوفان قیمت های جهانی/ سرکشی انبارها
در هفته ای که قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح از سال 2014 رسید و از مرز 83 دلار عبور کرد، بازرسان وزارت صمت به انبارهای شورآباد، رفتند و انبار غدیر با 1500 تن مواد اولیه، پلمب شد. در این گزارش، اتفاقات مهم بازار محصولات پلیمری را بخوانید.

به گزارش ویکی پلاست، کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم مهر ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 4 ‌هزار و 149 تن و معاملات 2 هزار و 208 تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت. از 97 هزار و 432 تن عرضه، 82 هزار 687 تن معامله انجام گرفت و نسبت معاملات به عرضه 84.9 درصد شد.

هفته دوم مهر، مقارن با دو روز تعطیلی (سه شنبه و پنجشنبه) بود و به علت وفات حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)، همه عرضه های بهین یابی در روز سه شنبه انجام گرفت. اما چه دلایلی باعث رشد 2 هزار و 200 تنی عرضه ها نسبت به هفته قبل شد؟

یکشنبه 11 مهر، قیمت های پایه محصولات پلیمری به علت افزایش قیمت های جهانی، با رشد قابل ملاحظه ای اعلام شد به نحوی که از نظر میانگین درصد رشد، قیمت های پایه‌ی این هفته، رتبه سوم بیشترین رشد قیمت ها در 27 هفته امسال را به نام خود ثبت کرد.

از روز دوشنبه و شروع کار بازارهای جهانی، سیگنال های مخابره شده نشان داد قیمت گاز طبیعی، نفت و نفتا، کماکان در حال رشد هستند و بالطبع، قیمت جهانی محصولات پتروشیمی هم باید منتظر تأثیرات رشد قیمت ها باشند.

در کنار نوسانات بازارهای جهانی، دلار آزاد با روندی آرام، به کانال 27 هزار تومان عقب نشینی کرد. دلار آزاد این هفته را با 28,450 تومان آغاز کرد ولی در ادامه هفته، هر روز پایین تر آمد تا اینکه روز چهارشنبه به کانال 27 هزار تومان عقب نشینی کرد و به 27,950 تومان رسید. 500 تومان کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، در حالی بود که دلار صرافی برای کم کردن فاصله با دلار آزاد، هفته را با 245 تومان افزایش به پایان برد و در آخرین نرخ، 27,650 تومان قیمت گذاری شد تا فاصله دلار آزاد و صرافی به 300 تومان برسد.

رشد دلار نیمایی در قیمت های پایه یکشنبه 11 مهر، 123 تومان بود و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هم 59 تومان افزایش یافت و به 23,274 تومان رسید. میانگین روزانه که قیمت پیش روی میانگین هفتگی را نیز مشخص می کند، در کانال 23,300 تومان است و نشان می دهد رشد دلار نیمایی، کماکان آرام و کُند خواهد بود.

بعد از آذر و دی سال گذشته، به نظر می رسد سرکشی به انبارهای شورآباد باز هم آغاز شده و این هفته، انبار غدیر با 1500 تن انواع محصولات پلیمری، پلمب شده است. بر اساس شنیده ها، این بازرسی ها ادامه خواهد داشت و احتمالا باید در هفته آینده، منتظر خبرهای دیگری از انبارهای شورآباد باشیم.

بنا بر تجربه سال های قبل، چند اتفاق بعد از سرکشی به انبارها، محتمل است. در اولین اتفاق، تأمین کنندگان و واسطه ها، برای خلاصی از مواد اولیه موجود شده در انبارها، تلاش می کنند با قیمت های پایین تر، آن را به خریداران پیشنهاد کرده و قیمت ها پایین می آید. مثل اتفاقی که روز چهارشنبه در بازار دیده شد و عمده کالاها روندی ریزشی داشتند.

اتفاق بعدی، موجود شدن مواد اولیه در کارخانه، به جای انبارهاست. کم شدن موجودی بازار و سخت شدن دسترسی به مواد اولیه، پیامد بعدی است. از آذر سال گذشته و اجرایی شدن سامانه جامع انبارها، بسیاری از کسانی که سهمیه مازاد خود را به واسطه ها می سپردند یا خود اقدام به فروش مواد اولیه می کردند، به جای انبارها، کارخانه را برای موجود کردن کالا انتخاب کردند.

تولیدکنندگان خرد که سهمیه بهین یاب ندارند و مواد اولیه خود را از بازار آزاد تأمین می کنند در شرایط پیش رو با دردسر بیشتری مواجه خواهند شد و احتمال می رود برخی واحدهای تولیدی، مانند سال گذشته به علت عدم تأمین مواد اولیه، از گردونه تولید خارج شوند.

همه این تجربه ها در حالیست که سیاستگذار، برای خرده فروشی مواد اولیه در حاشیه بازار یا ایجاد بازار ثانویه برای خرید و فروش رسمی مواد اولیه، راه حلی ندارد و پیج و خم های زیاد و بروکراسی موجود، مانع از دسترسی یا جابجایی و تعویض مواد اولیه شده است. تولیدکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و در مقابل، خریداران خارجی بدون هیچ نوع محدودیت با پتروشیمی ها در ارتباط هستند و بدون سهمیه، آمار تولید، آمار فروش و سامانه ها رنگارنگ، مواد مورد نیاز خود را از ایران تهیه و خارج می کنند. هیچ عبارتی به جز خودتحریمی را نمی توان بر شرایط حاضر چرخه تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی، گذاشت.

این هفته در بورس کالا، به کمک عرضه های قابل توجه از یک سو و بالا رفتن قیمت های پایه از سوی دیگر، رقابت خریداران نسبت به هفته پیش، کمتر شد. عرضه ها در محدوده 97 هزار تن، سقف خوبی را ثبت کرده اند و باعث اطمینان خاطر خریداران می شوند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
رسول شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰
كاش ما هم مثل كشورهاي اطراف وارد كننده بوديم به قيمت جهاني از هرجا ميخواستيم و هر كي ارزونتر ميدادميخريديم و به كشورهاي ديگه هم به هر قيمتي كه بازارش كشش داشت ميفروختيم
كاش نه بهين يابي بود و نه تعزيراتي ولي توليدي رونق داشت
حيف حيف حيف كه تصميم گيران علمش رو ندارن اونهايي هم كه علمش رو دارن حق تصميم گرفتن ندارن ارسال پاسخ
احمديان جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰
درود بر دوستان ويكى پلاست و همكاران
خود تحريمى ، عدم شفافيت ، عدم صداقت ، عدم برخورد مناسب با اختلاس و رانت ، عدم دسترسي به مسولين ، عدم پاسخگويى ، انحصارى بودن محصولات پتروشيمى همانند خودرو و ... ، و دهها دليل ديگر كه ريشه در عدم احترام به مشتريان داخلى كه نه تنها مشترى هستند بلكه در واقع مالك حقيقى و حقوقيشان هستند ، ريشه هاى اصلى در بوجود آمدن مشكلات عديده و بى پايان هستند و اصلا اراده اى براى مرتفع شدن وجود ندارد و هرگاه كه در شرايطى قرار گرفتن كه مجبور به واكنش ميگردند ، اقداماتى انجام ميگردد كه ده مشكل ديگه ايجاد شود ولى منافع قانونى و غيرقانونى عده اى به مخاطره نيافتد ، بنده بعنوان يك توليدكننده هيچ اميدى به بهبود ندارم و وعده هاى مسولين از بالا تا پايين بجز شعار، كاربرد ديگرى ندارد و كسىكه خودش را به خواب زده را نميشود بيدار كرد ارسال پاسخ
بهادر پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰
سلام
با پلمپ انبار فقط اخلال در تامین مواد اولیه رخ خواهد داد، به صورتی که با کمبود مواد در بازار آزاد قیمت ها به فاصله ای بسیار بیشتر از قبل نسبت به پایه و خرید از بورس سقف های جدید خواهند زد، ولی موردی که در این بین مغفول مانده این است که چه شخص یا اشخاصی و یا صنفی از این وضعیت بهره میبرند و چرا باید با علم به پیامدها و ناکارآمدی این روش ها هنوز عده ای با سمبه ای پرزور به دنبال این روند هستند؟ آیا این روش به کاهش قیمت و تامین حقوق مصرف کنندگان می انجامد یا باز هم اخلال و بی نظمی بیشتر و خالی شدن دست نهادهای ناظر بر بازار را در پی دارد؟؟؟ ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟