پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۸ مهر ۱۴۰۰ 0 521

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول مهر 1400

شروع پُر گردوغبار بازار مواد پتروشیمی در هفته اول مهر

شروع پُر گردوغبار بازار مواد پتروشیمی در هفته اول مهر
قیمت دلار با شروع پاییز و به دنبال اظهارات رییس آژانس بین الملی اتمی درباره ندادن دسترسی ایران برای نظارت یکی از مراکز به بازرسان، کانال 27 هزار تومان را پشت سر گذاشت و سه شنبه 6 مهر، از مرز 28 هزار تومان گذشت. در حالی که تصور می شد این صعود به کانال بالاتر همراه با احتیاط باشد اما چهارشنبه هم دلار آزاد به پیشروی در کانال 28 هزار تومان ادامه داد و خود را به 28.350 تومان رساند.

به گزارش ویکی پلاست، اوج گیری قیمت دلار درست در هفته ای رخ داد که با شروع مهر، سهمیه های بهین یابی شارژ شده بود و تولیدکنندگان، خود را برای خرید از بورس کالا آماده می کردند. این همزمانی باعث شد تا به رغم ثبات در عرضه ها، معاملات 4 هزار تن بیشتر از هفته پایانی شهریور باشد. به این دو عامل، رشد قیمت نفت و عبور آن از مرز 80 دلار را هم باید اضافه کرد.


حجم عرضه ها این هفته 93,283 تن و معاملات هم 80,479 تن بود. عرضه ها تقریبا با عرضه های هفته قبل برابر بود و معاملات هم 4 هزار تن افزایش داشت، اما نکته مهم در معاملات این هفته، تقاضا بود که 28 هزار تن بیشتر از هفته قبل بود.

دوشنبه‌ی این هفته، مصادف با اربعین و تعطیل بود. به دنبال این تعطیلی، بورس کالا برنامه های عرضه ها را یک روز عقب برد؛ به این ترتیب، پ پ ها و پی وی سی در روز سه شنبه و پلی اتیلن ها، پت های بطری و سایر کالاهای بهین یابی در روز، چهارشنبه عرضه شدند.

اتفاق مهم این هفته در معاملات پ پ های نساجی افتاد؛ جایی که 100 درصد 11,738 تن عرضه پ پ نساجی معامله شد و خریداران در بحبوبه افزایش قیمت دلار و نگران از رشد قیمت های جهانی و افزایش بیشتر نرخ دلار، تلاش کردند خرید بیشتری انجام دهند و به همین دلیل، رقابت ها بالا گرفت. افزایش رقابت ها به بالا رفتن قیمت تمام شده و نهایتا، افزایش 2 تا 3 هزار تومانی عمده کالاهای MFI پایین و MFI بالا در کالاهای پ پ نساجی انجامید.

پ پ های شیمیایی اما داستان دیگری داشتند. روز یکشنبه 4 مهر که قیمت های پایه اعلام شد، کسی خبر نداشت قرار است هنوز عرق قیمت ها خشک نشده، دفتر توسعه قیمت های جدیدی برای پ پ های شیمیایی و فیلم منتشر کند و اختلاف قیمت های پایه در عرضه ها و جدول منتشر شده دفتر توسعه نشان داد، قیمت ها ویرایش دیگری شده و تغییر کرده اند. پ پ هاش شیمیایی با افزایش و پ پ های گرید فیلم، بعد از تغییرات، با کاهش مواجه شدند.

در بیست و ششمین قیمت های پایه، باز هم نیما نشان داد رمق زیادی برای اثرگذاری در بازی تعیین قیمت ها ندارد و با 48 تومان افزایش، زمین را به قیمت های جهانی واگذار کرد. قیمت های این هفته با دلار 23 هزار و 89 تومان محاسبه شد. دلار نیمایی بعد از یکشنبه هم، بی توجه به آنچه بر سر دلار در صرافی ملی و بازار آزاد می گذرد، خرامان خرامان بالا رفت و تا امروز با 45 افزایش نسبت به یکشنبه، به 23 هزار و 134 تومان، رسیده است.

این هفته، بازار همه آنچه برای یک بازه پررونق نیاز داشت را به دست آورد. قیمت نفت که از 80 دلار گذشت، دلار که 28 هزار تومان را پشت سر گذاشت، سهمیه ها که شارژ شده بودند و قیمت های پایه‌، چراغ را برای خرید بیشتر مشتریان، به رنگ سبز درآورد.

روز دوشنبه و دقیقا در روزی که بازار در تعطیلی به سر می برد، بازارهای جهانی نفت، به دنبال طوفان IDA در آمریکا و تعطیلی واحدهای بالادستی در آمریکا، معاملات را با 79 شروع و با 80 دلار ادامه دادند. همین سیگنال کافی بود که بعد از تعطیلی یک روزه، برای کم کردن ریسک افزایش قیمت های جهانی در هفته آینده، خریداران تلاش خود برای خرید محصولات پتروشیمی از بورس این هفته را افزایش دهند.

اطلاعات و آمارهای جهانی نشان می دهد قیمت جهانی پی وی سی به بالاترین سطح تاریخ رسیده و به محدوده 2 هزار دلار در هر تن به فوب آمریکا نزدیک می‌شود. همان طور که گفته شد طوفان IDA عامل تعطیلی 60 درصد واحدهای تولید pvc در آمریکا شده و عامل افت صادرات این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده PVC دنیا شده است. این صعود سرسام آور به زودی بر بازارهای جهانی اثر خواهد گذاشت و قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی نیز، درگیر این طوفان خواهند شد.

نگاهی به تغییرات قیمت ها در بازار آزاد این هفته نشان می دهد پ پ ها با 2600 تومان، بیشترین افزایش را نسبت به آخرین قیمت های هفته قبل، به نام خود ثبت کرده اند. ABS هم با 2400 تومان بعد از پ پ های نساجی دیده می شود و پلی استایرن معمولی با 2 هزار و سنگین تزریقی هم با 1900 تومان افزایش، رتبه های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. پلی استایرن معمولی 1300، پی وی سی S65 تا 1200، سبک فیلم 1200 و سنگین اکستروژن، 500 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت دارند.


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول مهر 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته اول مهر: 80,489


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟