پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مهرماه 1400

گرد و خاک حذف سهمیه بندی در معاملات محصولات پتروشیمی

گرد و خاک حذف سهمیه بندی در معاملات محصولات پتروشیمی
در هفته ای که حذف سهمیه بندی برخی کالاها مهمترین اخبار بازار محصولات پتروشیمی بود، به رغم کاهش ۱۰ هزار تنی عرضه ها، معاملات نزدیک ۴ هزار تن افزایش یافت تا نشان دهد نگاه بازار به این تصمیم جدید، چیست. رخدادهای مهم این هفته بازار را در این پست، بخوانید.

به گزارش ویکی پلاست، این هفته در حالی آغاز شد که پنجشنبه و جمعه، وزیر صمت در دو بازدید، اعلام کرد مسئله سهمیه‌بندی مواد اولیه واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی تا دو ماه آتی، حل می شود. (خبر روز پنجشنبه، خبر روز جمعه)

هنوز خبرها حول محور حذف سهمیه بندی بود که روز یکشنبه، وزیر صمت در جلسه اتاق بازرگانی ایران، از حذف دلار برای تعیین قیمت های پایه، رونمایی کرد و گفت "به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم که در مورد فولاد رخ داد. به طور کلی قیمت محصولات باید با واقعیت اقتصادی ایران تعیین شوند نه با نرخ دلار." آنچه تا کنون در مورد نحوه قیمت گذاری جدید محصولات پتروشیمی می دانیم را در این پست بخوانید.

این اتفاقات همزمان بود با انتشار بیست و نهمین قیمت های پایه که روز یکشنبه 25 مهر، از نظر درصد میانگین رشد، رتبه دوم بیشترین افزایش امسال را به نام خود ثبت کرد.

بازار این هفته، با چند رخداد مهم آغاز شد؛ خبر حذف سهمیه بندی، خبر حذف دلار از تعیین قیمت های پایه و در آخر، قیمت های پایه که متأثر از قیمت های جهانی، رشد کم سابقه ای پیدا کرده بودند.

دوشنبه معاملات پلی پروپیلن ها و پی وی سی ها که خاتمه گرفت، اطلاعات اولیه غیررسمی از دسته بندی کالاهایی که سقف سهمیه بهین یاب آن ها حذف می شود، منتشر شد. در کالاهای پلیمری، سبک خطی، سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین تزریقی، سنگین بادی، پلی استایرن مقاوم و معمولی و پلی استایرن انبساطی دیده می شدند. این اطلاعات، روز چهارشنبه توسط بورس کالا تأیید شد و بر اساس آن، کالاهای یاد شده، از هفته اول آبان بدون سقف سهمیه بهین یاب، قابل خریداری از بورس کالا هستند.

معاملات روز سه شنبه زیر سایه خبرهای حذف سهمیه بندی بود. در حالی که قیمت های پایه در روز یکشنبه با رشد قابل توجهی مواجه شده بود و انتظار می رفت رقابت های زیادی انجام نگیرد اما نگرانی از هفته اول آبان و حذف سهمیه بندی ها، رقابت و معاملات را افزایش داد.

نتیجه این که با وجود کاهش 9 ‌هزار و 863 تنی عرضه ها، معاملات 3 هزار و 911 تن بیشتر از هفته قبل شد. جمع معاملات این هفته به 75 هزار و 83 تن رسید و 5.5 درصد بیشتر از هفته‌ی سوم مهر ماه بود. از نظر نسبت معاملات به عرضه، 91.7 درصد عرضه های این هفته معامله شد که بعد از هفته دوم تیر (91.8 درصد) رتبه دوم بیشترین نسبت معاملات به عرضه‌ی امسال است.



در هفته ای که گذشت، بازار آزاد شاهد یکی از کم سابقه ترین افزایش ها در قیمت مواد اولیه بود. سنگین تزریقی از چهارشنبه 21 مهر تا دیروز (چهارشنبه 28 مهر) 3,900 تومان افزایش قیمت داشت. پی وی سی S65 تا 2,400 تومان، سنگین اکستروژن EX3 تا 2,500 تومان، پلی استایرن مقاوم 7240 تا 2,800 تومان، 209 امیرکبیر تا 2,600 تومان، سنگین بادی 0035 تا 1,700 تومان، پلی استایرن معمولی 1540 تا 1,600 تومان، سنگین فیلم F7000 مهر تا 1,300 تومان و پت 781 تا 1,200 تومان نسبت به هفته قبل، رشد قیمت پیدا کردند.

هر چه این هفته، قیمت های جهانی باعث افزایش قیمت های پایه و قیمت های بازار شد، در مقابل دلار نیمایی کاهشی است و دلار صرافی و آزاد هم نوسان زیادی نداشتند. قیمت های پایه در روز یکشنبه 25 مهر با دلار 22,399 تومان محاسبه شد که نسبت به هفته قبل، 94 تومان افزایش داشت. بعد از یکشنبه، نیما کاهشی شد و تا امروز (پنجشنبه 29 مهر) این اُفت به 69 تومان رسیده است.

آخرین قیمت دلار صرافی ملی در روز پنجشنبه، 26,690 تومان بود که این رقم نسبت به آخرین قیمت هفته پیش، 164 تومان افزایش دارد. دلار آزاد هم، هفته گذشته را با 27,130 تومان به پایان رساند و این هفته، بعد از لمس 27,500 به قیمت های پایین تر برگشت و روز چهارشنبه 28 مهر، بازار را با 27,330 تومان به پایان رساند که این رقم نیز نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 200 تومان افزایش دارد.

بر اساس جدول مقایسه ای معاملات، بیشترین افزایش در معاملات این هفته، در گروه های پرمصرف نایلون و نایلکس دیده می شود. سبک فیلم با 2,236 تن، سبک خطی 1,790 تن و سنگین تزریقی 1,416 تن بیشتر از هفته قبل معامله شدند. در مقابل پ پ های نساجی 2,348 تن و پت های بطری 1,100 کمتر از هفته قبل، معامله شدند.

قیمت نفت همچنان در حال پیشروی است و این هفته  با پشت سر گذاشتن مرز 85 دلار، در حال کم کردن فاصله با 86 دلار است. نفت معاملات این هفته را با 84 دلار آغاز کرد و به بالای 85 دلار رسید. احتمال می رود با توجه به تداوم افزایش قیمت نفت و انرژی در جهان، قیمت های جهانی هم صعودی باشند و در هفته آینده، قیمت های پایه نیز با افزایش مواجه شوند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم مهر 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته اول مهر: 75,083

 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
احمدسعادتیان فر پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰
تنها یک حرکت میتواند تمام معادلات سفته بازهارو دربازار بهم بریزد،آنهم بالابردن کف عرضه هاست،وزارت صمت یکی از توجیهات حذف سهمیه بندی را کاهش ظرفیت صادرات اعلام کرده اگر این کاردرعمل ثابت شود بازار به تعادل مناسبی خواهدرسید.درغیراینصورت منتظر وقایع سال 97باشیم. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟