جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۲ مهر ۱۴۰۰ 3 1340

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم مهرماه 1400

سرگیجه بازار بین قیمت های جهانی و دلار/ هجوم جهانی‌ها

سرگیجه بازار بین قیمت های جهانی و دلار/ هجوم جهانی‌ها
این هفته قیمت های پایه افزایشی بود ولی قیمت ها در بازار کاهشی شد و معاملات هم 11 هزار و 600 تن نسبت به هفته‌ی پیش کمتر شد. چشم انداز قیمت های هفته بعد با توجه به صعود کم سابقه جهانی ها چیست؟ این پست به این سؤالات پاسخ می دهد.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته سوم مهرماه، معاملات محصولات پلیمری 14 درصد نسبت به هفته‌ی پیش کاهش یافت و از 82,687 تن به 71,058 تن رسید. یکی از دلایل این کاهش 11,629 تنی، کاهش 5 هزار و 714 تنی عرضه ها بود. دلیل مهم بعدی، را باید قیمت دلار دانست. دلار صرافی، این هفته با 1,124 تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت هفته دوم مهرماه، در پایان معاملات چهارشنبه (21 مهر) به 26 هزار و 526 تومان رسید.

افزایش خبرهای مثبت در مورد ازسرگیری مذاکرات هسته ای در وین و خبر سفر انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران، قیمت دلار را کاهشی کرد و در مقاطعی از بازار ارز این هفته، دلار آزاد حتی به کانال 26 هزار تومان عقب نشینی کرد ولی روز چهارشنبه دلار آزاد، کانال 27 هزار تومان را پس گرفت و به 27,200 تومان رسید. سقوط قیمت دلار باعث شد خریداران احتیاط بیشتری به خرج بدهند و در بازار آزاد، تا رسیدن به قیمت های پایین تر، تأمل کنند.


 

موضوع مهم دیگری که بازار این هفته را تحت تأثیر قرار داد و باعث کم شدن معاملات در بورس کالا شد، سرکشی به انبارها بود. نگرانی از بازرسی انبارهای شورآباد، عرضه را بالا برد و واسطه ها تلاش کردند موجودی خود را هر چه سریع تر به فروش برسانند. بالا رفتن عرضه در بازار آزاد از یک سو و نزولی شدن قیمت دلار، کاهش قیمت مواد اولیه در بازار آزاد را شدت بخشید.

در مقایسه با آخرین قیمت های هفته قبل، ABS با 3,800 تومان، بیشترین کاهش این هفته را در قیمت های بازار به نام خود ثبت کرد. سنگین فیلم F7000 مهر، 1,100 تومان، پ پ شیمیایی 548R تا 1000 تومان، پ پ نساجی Z30s و سنگین بادی 0035 هر دو تا 500 تومان، پت بطری و سنگین تزریقی 52518 و پلی استایرن معمولی 1540 همگی تا 400 تومان و 209 امیر، 100 تومان نسبت به آخرین قیمت های هفته قبل، کاهش را ثبت کردند.

در مقابل و در گروه افزایشی ها، این هفته PVC S65 اروند 900 تومان، سبک فیلم 020 تا 500، EX3 امیرکبیر تا 200 و پلی استایرن مقاوم 7240 تا 100 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش قیمت داشتند.

دلار نیمایی؛ همچنان کم اثر
شواهد هفته های گذشته در مورد دلار نیمایی نشان داد نوسانات و تغییرات دلار در بازار آزاد و دلار صرافی، اثر پر رنگی روی نیما ندارد و نتیجتا در قیمت های پایه هفته های گذشته، قیمت های جهانی، شاخص تعیین کننده در تغییرات قیمت های پایه بوده اند.

روز یکشنبه 18 مهرماه، قیمت های پایه با دلار 233,046 ریال محاسبه شدند که نسبت به 11 مهر، تنها 91 تومان افزایش داشت. دلار نیمایی از یکشنبه همین هفته یعنی 18 مهر تا امروز (پنجشنبه 22 مهر) 87 تومان افزایش داشت و به 233,916 ریال رسید.

میانگین روزانه دلار نیمایی، امروز روند صعودی را متوقف کرد و از 23,500 به 23,300 تومان عقب نشینی کرد و تغییر جهت، ممکن است تا یکشنبه 25 مهر، از افزایش 87 تومانی میانگین هفتگی، بکاهد. در نتیجه احتمال می رود در هفته چهارم مهر نیز، قیمت های پایه از ناحیه دلار نیمایی، تأثیر مهمی نگیرند.

مرزشکنی نفت
برنت این هفته از 84 دلار هم گذشت. مرزشکنی های پی در پی برنت و بحران انرژی و گاز در دنیا، خوراک و قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی را نیز با نرخ های کم سابقه ای مواجه کرده است. اولین قیمت ها از نشریات جهانی نشان می دهد در هفته آینده، به احتمال زیاد با رشد قیمت عجیبی مواجه شویم. این افزایش احتمالا در قیمت های پایه هفته بعد اثر مهمی خواهد داشت.

درست بعد از انتشار قیمت های جهانی و ظاهر شدن علائم افزایش، وضعیت بازار تغییر کرد و تقاضا برای خرید افزایش یافت. کالاهای گروه سبک فیلم تا 800 و در گروه سنگین فیلم، سبک خطی و پ پ های MFI بالا تا 750 تومان افزایش ثبت شد. پلی استایرن های انبساطی هم بعد از توقف تولید پارس، با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شدند و فقط در قیمت های چهارشنبه، تا 1500 تومان، افزایش قیمت داشتند.


ویکی پلاست| مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
یک تولید کننده بیچاره جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰
سلام البته این مرتبه یکی بنگاه داران شور آباد با استفاده از ترفند تعزیرات به کمک چند سرمایه گذار بزرگ شروع به خریدن مواد از کسانی دارای سرمایه اندک در این زمینه کردند و بعد از سه چهار روز که به این موضوع دامن زدند از روز پنج شنبه اوضاع عوض شد و گرانبها شروع شد بهتر نام این بنگاه فرصت طلب هر چه سریعتر افشا شود ارسال پاسخ
بهادر پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
زیر همین پست اومدن به ادمین ویکی پلاست میگن شما خودت دلالی، اونم مجبوره ثابت کنه نیست
انگار دلال خون آشامه ارسال پاسخ
بهادر پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
سلام
به نظر من دولت باید تکلیفشو با واسطه ها روشن کنه، نمیشه پتروشیمی ها در مواقعی که فروششون ضعیف شده خارج از بورس بصورت مستقیم و تناژ بالا بار بده به همین واسطه ها،بعدش ژست حمایت از تولید بگیرن و بگن نوسانات قیمتهامقصر اصلیش دلال ها هستند، اگر اینا مخل اقتصاد و توزیع مواد اولیه هستن چرا بار بهشون میفروشن اگر خوبن چرا کاسه کوزه هارو سر اونا میشکنن؟
دلار هم که میرفت بالا میگفتن دلالها جو درست کردن و قیمتارو مصنوعی بردن بالا، الان با این قیمت نفت و جهانی محصولات پتروشیمی ، میخوان پتروشیمی بارشو مفت بده به تولیدکننده اونم مفت بفروشه به مصرف کننده؟
اصلا توی این روند به واسطه و بنکدار فکرکردن؟؟
به نظر من اکثر مسئولین هیچ تصوری از تولید و تجارت ندارن ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟