جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱ مهر ۱۴۰۰ 0 771

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم شهریور 1400

آخرین فرصت خرید سهمیه تابستان پایان گرفت

آخرین فرصت خرید سهمیه تابستان پایان گرفت
پرونده معاملات محصولات پلیمری در آخرین هفته شهریور با 76 هزار تن و 14.5 درصد افزایش نسبت به هفته قبل بسته شد. در این پست به علل افزایش معاملات می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، کمیته تخصصی پتروشیمی در دقیقه 90، میزان خرید از بهین یاب پ پ های نساجی را در روز دوشنبه و پت های بطری را در روز سه شنبه به ترتیب به 3 و 6 ماهه تغییر داد و برای کسانی که از خرید سهمیه خود بازمانده بودند، این هفته، فرصت خرید فراهم شد.

افزایش میزان خرید از بهین یاب تا سه ماهه و افزایش 2,200 تنی عرضه های پ پ نساجی، معاملات کالاهای این گروه را نسبت به هفته قبل، 5 هزار تن افزایش داد. همچنین 10,500 تن عرضه پت بطری در روزهای شنبه و سه شنبه، معاملات کالاهای این گروه را 5,379 تن نسبت به هفته قبل بالا برد و به 10,571 تن رساند.


از روی میزان افزایش معاملات پ پ های نساجی و پت های بطری، می توان دلایل افزایش 14.5 درصدی معاملات نسبت به هفته قبل را پیدا کرد.

طبق آنچه در اطلاعیه های بورس کالا دیده می شود، افزایش میزان خرید از بهین یاب برخی گروه ها تا پایان همین هفته، یعنی آخر شهریور اعلام شده و انتظار می رود در هفته اول مهر، میزان خرید از بهین یاب کالاهای زیادی مانند پت، پ پ های نساجی و برخی گروه های دیگر به وضعیت سابق، یعنی یک ماهه برگردد. در هفته بعد مشخص می شود که آیا این احتمال عملی می شود یا خیر.

قیمت های پایه
این هفته هم بازیگر اصلی تغییرات قیمت های پایه، قیمت های جهانی بودند. دلار نیمایی تنها 130 تومان (0.5 درصد) نسبت به هفته قبل افزایش داشت و 15 گروه کالایی، متأثر از افزایش قیمت های جهانی، بیش از نیم درصد رشد قیمت داشتند. کالاهای گروه PVC که در بازار ترکیه از مرز 2 هزار دلار گذشته‌اند، این هفته در صدر جدول افزایشی ها ایستادند و 1,381 تا 1,526 تومان بیشتر از هفته قبل قیمت گذاری شدند.

آنچه از قیمت های پایه PVC مشخص است، دفتر توسعه صنایع پایین دستی با استفاده از ابزارهای در اختیار خود، جلوی افزایش بیشتر قیمت های پایه این گروه را گرفته و قیمت های این هفته، با تعدیل، اعلام شده اند.

دلار نیمایی
میانگین هفتگی دلار نیمایی که قیمت های پایه با آن اعلام شد، 23,041 تومان بود. نیما در قیمت های پایه این هفته، مجددا به کانال 23 هزار تومان صعود کرد و پس از انتشار قیمت های پایه نیز به افزایش ادامه داد. میانگین هفتگی دلار نیمای تا امروز (پنجشنبه 1 مهر 1400) به  230,734 ریال رسیده که نسبت به یکشنبه 28 شهریور، 32 تومان افزایش دارد. میانگین روزانه در کانال 23 هزار تومان است و احتمال افزایش زیاد، حداقل تا یکشنبه 4 مهر را کم رنگ می کند.

دلار آزاد و صرافی
آخرین قیمت دلار در پایان هفته گذشته با نرخ پایانی دلار در بازار چهارشنبه (31 شهریور) تفاوت زیادی نداشت و حداکثر 30 تومان افزایش پیدا کرد. دلار آزاد، بازارِ هفته قبل را با 27.500 تومان به پایان رساند و آخرین قیمت دلار در روز گذشته، 27,530 تومان بود.

مشابه این اتفاق برای دلار صرافی هم دیده می شود. آخرین قیمت روز چهارشنبه دلار در صرافی ملی (26,630 تومان) نسبت به آخرین قیمت دلار در روز گذشته، 30 تومان افزایش بود.



به رغم بالا گرفتن خبرهای برجامی و اعلام مجدد آمریکا برای بازگشت به برجام، قیمت ها تغییر زیادی در بازار این هفته نداشت و به نظر می رسد تا یک اقدام عملی مؤثر در تصمیمات سیاسی ایران و آمریکا در مورد بازگشت به برجام، دلار از ناحیه برجام، نوسان زیادی نداشته باشد.

صعود نفت به 76 دلار
برنت، معاملات این هفته را با عقب نشینی از 75 به 74 دلار آغاز کرد و چهارشنبه شب از 76 دلار گذشت و امروز، معاملات را در این بازه قیمتی تثبیت کرد. نفتا هم به 674 دلار رسیده که 3 دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، پایین تر است.

بازار آزاد
نگاهی عمومی به قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نشان می دهد تعداد گروه هایی که نسبت به هفته قبل افزایشی بودند، بیشتر از کاهشی هاست. پ پ های نساجی با 1,700 تومان، در صدر افزایش ها هستند و پس از آن، PVC ها 1,550 و سبک فیلم و سنگین اکستروژن، 1,500 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش پیدا کرده اند. کالاهای سبک خطی با 1,300، پلی استایرن معمولی با 1,200 و پلی استایرن مقاوم هم با 1,100 تومان، رتبه های بعدی افزایشی های این هفته را به خود اختصاص داده اند.
در گروه کاهشی ها هم، پ پ شیمیایی (کالای 548R) 1,0000 تومان، پت های بطری 900، و سنگین فیلم ها 700 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش قیمت دارند.

بررسی معاملات
در شهریورماه، هر هفته 5 هزار تن پت نساجی و بطری در روزهای شنبه عرضه شد. هفته قبل، فقط 5 هزار تن پت نساجی و این هفته هم فقط 5 هزار تن، پت بطری در روز شنبه عرضه شد. به همین دلیل، در معاملات، پت های نساجی با 4,655 تن کاهش، بیشترین کاهش نسبت به هفته قبل را دارند.

در مقابل، همان طور که گفته شد، پ پ های نساجی و پت های بطری به علت افزایش عرضه و همین طور افزایش میزان خرید از بهین یاب به 3 و 6 ماهه، بیشترین معاملات این هفته را به نام خود ثبت کرده اند.

چشم انداز بازار در هفته بعد
اولین هفته پاییز در حالی آغاز می شود که دلار نوسان زیادی ندارد، نفت در کانال 75 تا 76 دلار است، تغییرات نیما چندان چشمگیر و اثرگذار به نظر نمی رسد و قیمت های جهانی، باز هم تعیین کننده تغییرات قیمت های پایه خواهند بود.

به احتمال زیاد، میزان خرید از بهین یاب برخی کالاها به یک ماهه کاهش پیدا می کند و با پایان گرفتن عرضه های جبران کسری، در عرضه ها، شاهد کاهش باشیم.

با واکسیناسیون فراگیر و حذف محدودیت سنی در سامانه وزارت بهداشت، آمار فوتی ها و مبتلایان روز به روز در حال کاهش است و این خبر خوبی برای بهبود شرایط تولید و کسب و کارهاست و می توان امید داشت تولید در پاییز با واکسیناسیون بیشتر مردم، رونق بگیرد.

 


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته پنجم شهریور 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته پنجم شهریور: 76,362

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟