چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ 0 584

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم شهریور 1400

برنده شطرنج دلار در بازار مواد پتروشیمی که بود؟

برنده شطرنج دلار در بازار مواد پتروشیمی که بود؟
علائم مخابره شده دلار به بازار مواد پتروشیمی تا پایان روز دوشنبه کاهشی بود ولی درست از عصر دوشنبه باز هم دلار به مسیر افزایش برگشت، البته بازار رشد قیمت دلار را جدی نگرفت.

به گزارش ویکی پلاست، تأثیر کاهش قیمت دلار تا دوشنبه را می توان در کارنامه معاملات این هفته بورس محصولات پتروشیمی دید. معاملات 11,489 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت.


هر چند عرضه ها هم 6,340 تن نسبت به هفته دوم شهریور کمتر بود ولی از 101 هزار تن عرضه های این هفته، فقط 67,924 تن معامله انجام شد و نسبت معاملات به عرضه حدود 67 درصد شد. این در حالیست که نسبت معاملات به خرید در هفته گذشته 73 و در هفته اول شهریور، 87 درصد بود.


هیجان خرید از عرضه های بالای مرز 100 هزار تن شهریور ماه که به علت جبران کسری رکورد بیشترین عرضه ها را شکستند، هفته به هفته کمتر شد. آمار معاملات در شهریور نشان می دهد در هفته اول شهریور 92 هزار تن، در هفته دوم 79 هزار و در این هفته، حدود 68 هزار تن عرضه ها خریداری شده است.

بخشی از اوج گیری معاملات به علت تعطیلی پایان مرداد و کم شدن موجودی انبارها بود. دلیل دیگر هم اوج گیری قیمت دلار به بالای مرز 28 هزار تومان. اما آنچه باعث افول معاملات شد، ریزش سنگین دلار از بالای مرز 28 به کف کانال 27 هزار تومان بود.

نگرانی از ریزش دلار به قیمت های پایین تر و کاهش قیمت، خریداران را به احتیاط بیشتر واداشت، اما از نیمه این هفته و از عصر دوشنبه، جهت گیری دلار تغییر و قیمت دلار به 27,750 تومان صعود کرد. هر چند دلار صرافی ملی، هنوز با صعود دلار آزاد همراه نشده و 26,800 تومان است؛ یعنی 950 تومان پایین تر از دلار آزاد.

نشانه دیگری که چراغ احتیاط را برای خریدران پررنگ‌تر می کرد، دلار نیمایی بود. میانگین هفتگی دلار نیمایی از 7 تا 14 شهریور 7 ریال کاهش داشت و حتی بعد از یکشنبه نیز، مسیر نزولی نیما، ادامه یافت. دلار نیمایی از 14 شهریور تا امروز (18 شهریور) 44 تومان کاهش داشته و با عقب نشینی به کانال 22,800 تومان به 22,891 تومان رسیده است.

در غیاب نقشی تعیین کننده از جانب دلار نیمایی برای تغییر در قیمت های پایه، بازیگر اصلی میدان قیمت های پایه، قیمت های جهانی شد. تغییرات قیمت های جهانی تا 14 شهریور، قیمت های پایه کالاهای PVC، پ پ شیمیایی، ABS پ پ های نساجی، سنگین اکستروژن، سبک خطی، سبک، سنگین فیلم و سنگین بادی را به ترتیب، افزایش داد.

علائم دلار آزاد و نیمایی به بازار از یک سو و بالا رفتن قیمت های پایه، رقابت ها در بورس کالا را نسبت به هفته قبل کاهش داد.

مهمترین ریزش رقابت ها در گروه پت بطری اتفاق افتاده؛ تندگویان که تا پایان شهریورماه، شنبه و یکشنبه هر هفته، 5 هزار تن پت بطری و نساجی عرضه می کند، التهاب این گروه کالایی را به نحوی پایین آورد که رقابت خریداران به حداقل رسیده است.

البته افزایش موقت میزان خرید از بهین یاب کالاهای پت بطری و نساجی به سه ماهه تا پایان شهریور نیز، از دیگر دلایل فروکش کردن التهاب در بازار پت ها بود.

کالای PVC پرطرفدارترین کالای این هفته بورس محصولات پتروشیمی بود، با نزدیک 10 هزار تن معامله، بیشترین معاملات این هفته از آن گروه PVC شد. پت های نساجی هم با 8,300 و پت های بطری با 7,100 تن رتبه های بعدی بیشترین معاملات این هفته را به خود اختصاص دادند. این در حالیست که این هفته، فقط 6,200 پ پ نساجی معامله شد و حجم معاملات کالاهای این گروه، 4,400 تن کمتر از هفته قبل بود.

قیمت مواد اولیه در بازار آزاد هم، متأثر از رخدادهای بازار ارز و بورس کالا، روندی نزولی داشت. عرضه های منظم پت بطری، بیشترین کاهش قیمت را این هفته نیز به این گروه اختصاص داد. علی رغم رشد قیمت های پایه، گروه های دیگر کالایی نیز، عمدتا، هفته سوم شهریور را با کاهش قیمت به پایان رساندند.

نفت، همانند هفته قبل روی مرز 72 دلار معامله می شود و در چند روز این هفته، نوسان زیادی نداشته، اما آنچنان که تجربه های اخیر نشان داده، تغییرات قیمت های جهانی خصوصا در هفته های اخیر تأثیر کمتری از قیمت نفت گرفته و نوسانات در بازارهایی که دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی به آن ها توجه دارد، فراتر از قیمت نفت و خوراک بوده است.

شهریورماه از حیث میزان عرضه ها، برهه‌ی خاصی در تقویم بازار محصولات پتروشیمی شد. تلاش پتروشیمی ها برای جبران کسری عرضه ها و پیامد آن، بالا رفتن حجم عرضه از مرز 100 هزار تن، گویی توازن عرضه و تقاضا را برهم زد.

علائم عجیب دلار نیز مزید بر علت بود و به علت ابهام در روند دلار، خریداران، چشم انداز روشنی از آینده نزدیک قیمت ارز نداشتند.

لذا می توان این هفته را شطرنج دلار با بازار محصولات پتروشیمی دانست. شطرنجی که در صورت تداوم افزایش قیمت ارز در هفته آینده، احتمالا بسیاری از خریدارانی که روی کاهش قیمت ارز حساب باز کرده بودند، دست این هفته را باختند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم شهریور 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته sوم شهریور: 67,924

 

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟