جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم شهریور 1400

جشن عرضه ها با کاهش دلار به هم خورد

جشن عرضه ها با کاهش دلار به هم خورد
رکود بیشترین عرضه محصولات پلیمری با 107,796 تن در حالی ثبت شد که سقوط قیمت دلار، معاملات را 13 هزار و 200 تن نسبت به هفته اول شهریور کاهش داد و جشن این رکورد بی سابقه، کم‌فروغ شد.

به گزارش ویکی پلاست، درست بعد از هفته ای که 87 درصد عرضه ها معامله شده بود و 92 هزار و 500 تن معامله برای 105 هزار تن عرضه ثبت شد، این هفته معاملات زیر 80 هزار تن ماند و جمع معاملات هفته، 79 هزار و 321 تن شد.

خیز هفته گذشته دلار به سوی کانال 28 هزار تومان از یک سو و شارژ شدن سهمیه ها در ابتدای ماه در کنار عبور از تعطیلی و عطش بازار برای خرید، یک هفته رؤیایی را برای بورس محصولات پلیمری رقم زد اما درست از یکشنبه این هفته، دلار شروع به ریزش کرد. دلار آزاد که شنبه تا 28,300 تومان پیش رفته بود از عصر یکشنبه تغییر مسیر داد و با 1,200 تومان کاهش تا پایان بازار چهارشنبه (10شهریور)، به 27,100 تومان عقب نشینی کرد.

نزولی شدن دلار خریداران را تا رسیدن به قیمت های پایین تر، مردد کرد و بخش مهمی از کاهش معاملات را می توان به نوسانات شدید دلار ربط داد. 

یکشنبه (7 شهریور) قیمت های پایه با روندی صعودی و ترکیبی از افزایش 265 تومانی نیما و رشد قیمت های جهانی، اعلام شد. پی وی سی ها با 1,550 تا 2,280 تومان پیشگام بیشترین افزایش بودند و پلی استایرن های مقاوم و معمولی هم 1,100 تا 1,700 تومان افزایش پیدا کردند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته دوم شهریور 1400

قیمت های پایه از نظر میانگین درصد رشد، رتبه چهارم بیشترین افزایش را در قیمت های پایه امسال به ثبت رساندند و اگر شرایط صعودی دلار در هفته گذشته، این هفته هم ادامه داشت، تنور رقابت ها داغ می ماند ولی شرایط حاکم بر بازار مانع از شکل گیری رقابت های همیشگی در گروه های جذاب شد. 

پت های بطری که در هفته قبل تا 51 درصد رقابت شده بودند، این هفته حداکثر با 11 درصد رقابت، معامله شدند. پ پ های نساجی و شیمیایی هم از رقابت ها فاصله گرفتند. این شرایط در گروه های پرمصرف نایلون و نایلکس هم دیده می شود و عمده این کالاها، بر خلاف هفته قبل، با قیمت پایه معامله شدند.

قیمت ها در بازار آزاد هم که در هفته گذشته شتابان، رو به افزایش گذاشته بودند، با کم فروغ شدن چراغ رقابت ها و نزولی شدن دلار، به عقب نشینی پرداختند. نسبت به آخرین قیمت های هفته گذشته، در گروه سنگین فیلم تا 2,300 تومان، سنگین بادی تا 2,200 تومان، تزریقی و سبک خطی تا 2000 تومان، سبک فیلم 1,800 و در گروه پت بطری 1500 تومان کاهش دیده می شود. همچنین سنگین اکستروژن 1,200 و پ پ های نساجی نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، کاهش دارند. تنها کالای افزایشی، PVC است که 650 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش دارد. باید یادآوری کرد پی وی سی ها در قیمت های پایه این هفته، در کالای شاخص S65 تا 1,550 تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشتند.

شاخص مهمی که تصویر بهتری از تغییرات هفته جاری و هفته گذشته را نشان می دهد، تقاضاست. تقاضا در هفته گذشته 143 هزار تن بود ولی این هفته با 29 هزار تن کاهش به 114 هزار تن رسید. یعنی تقاضای این هفته، تنها 7 هزار تن بیشتر از حجم عرضه های 107 هزار تنی بود.

علت افزایش عرضه ها چیست؟ تعطیلی اعلام شده ستاد ملی کرونا در هفته پایانی مرداد (25 تا 30 مرداد) یک هفته عرضه ها را متوقف کرد و حالا پتروشیمی ها برای جبران کسری عرضه، هر هفته میزان بیشتری مواد اولیه را در بورس کالا عرضه می کنند. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست تا پایان شهریور، شنبه و یکشنبه هر هفته، پتروشیمی تندگویان جمعا 5 هزار تن پت نساجی و بطری را روانه بورس کالا می کند. بخش مهمی از کاهش رقابت های این هفته گروه پت بطری را باید ناشی از این تصمیم دانست.

همچنین بر اساس اعلام بورس کالا، عرضه های انجام نشده برخی پتروشیمی ها در هفته پایانی شهریور انجام خواهد شد. پس می توان شهریور را ماه وفور عرضه ها دانست. همیشه افزایش عرضه ها مساوی با پایین آمدن رقابت ها هستند، چرا که خریداران اطمینان بیشتری برای خرید مورد نیاز خود پیدا می کنند و رقابت ها نیز، طبیعتا کاهش می یابد.


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری



میانگین هفتگی دلار نیمایی رمق چندانی از خود نشان نداده و تا امروز (پنجشنبه 11 مرداد) حداکثر 13 تومان نسبت به یکشنبه، افزایش داشته است. دلار نیمایی که روز یکشنبه 7 شهریور، قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 229,369 ریال بود و تا امروز، نرخ میانگین هفتگی به 229,505 ریال رسیده است.

نفت در کانال 71 دلار است. نفت برنت که معاملات این هفته را روز دوشنبه با 72 دلار آغاز و سپس به 73 دلار صعود کرد، در روز چهارشنبه به 71 دلار عقب نشینی کرد و امروز هم معاملات را با 71 دلار ادامه داد.

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری



میزان معاملات هفته دوم شهریور: 79,321

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟