جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۴ شهریور ۱۴۰۰ 0 653

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول شهریور 1400

چرا رکورد عرضه، تقاضا و معاملات امسال شکست؟

چرا رکورد عرضه، تقاضا و معاملات امسال شکست؟
بعد از یک هفته تعطیلی، بورس کالای محصولات پلیمری یکی از کم سابقه ترین معاملات را پشت سر گذاشت. عرضه ها از 105 هزار، تقاضا از 143 هزار و معاملات از 92 هزار تن گذشت، اما چرا؟ این پست به بررسی دلایل رکوردشکنی‌های این هفته می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، با اوج گیری فوتی های موج پنجم، ستاد ملی کرونا از دوشنبه هفته قبل، یعنی 25 مرداد تا شنبه هفته جاری، 30 مرداد را تعطیل اعلام کرد. البته چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، مقارن با تاسوعا و عاشورا و تعطیل بود.

تعطیلی هفته پایانی مرداد، بازار را از یک هفته عرضه محروم کرد. از قضا مانند آخرین روز تیرماه، در هفته پایانی مرداد، سهمیه بهین یابی برخی تولیدکنندگان، خریداری نشده باقی ماند.

در کنار کم شدن موجودی انبارها، موضوع دیگری که فشار بر تقاضا را بالا برد، افزایش نرخ دلار بود، دلار آزاد در هفته ای که گذشت خود را به کانال 28 هزار تومان نزدیک کرد. قبل از تعطیلی، دلار آزاد 26,750 تومان بود و بعد از تعطیلات دلار به 27,500 و روز گذشته (چهارشنبه 3 شهریور) در ساعاتی تا 28,100 تومان نیز رسید.

شروع شهریور، به صورت خودکار، شارژ سهمیه بهین یاب ماهیانه تولیدکنندگان را هم به دنبال داشت که اجازه می داد خریداران تلاش خواهند کرد تا از سهمیه آپدیت شده، میزان بیشتری از عرضه ها را خرید کنند.

در کنار این عوامل، عرضه ها هم افزایش یافت. جبران کسری عرضه پتروشیمی های جم، شازند و امیرکبیر در گروه سنگین اکستروژن، و افزایش 3 هزار تنی پ پ ها، به بالا رفتن عرضه های این هفته، کمک زیادی کرد.

همه‌ی این اتفاقات دست به دست هم داد تا هم عرضه، هم تقاضا و هم معاملات، بالاترین رکوردهای سال 1400 را این هفته به ثبت برسانند. عرضه ها 105,617 تن، تقاضا 143,225 تن و معاملات به 92,594 تن رسید.

قیمت‌های پایه، این هفته با دلار نیمایی 22,671 تومان محاسبه شد که تنها 67 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشت. نگرانی از افزایش نرخ دلار نیمایی پس از صعود بی توقف دلار، از دیگر عواملی بود که تولیدکنندگان در خریدهای خود به آن توجه داشتند.

علی‌رغم افزایش عرضه ها، رقابت خریداران نسبت به هفته های گذشته افزایش یافت. این رقابت در گروه هایی مانند پ پ های نساجی و شیمیایی، پت های بطری، سبک فیلم، سنگین بادی و سنگین دورانی، مشهودتر از سایر گروه ها بود. همین رقابت ها که متأثر از همه عوامل ذکر شده‌ی بالا بود، باعث اوج گیری قیمت ها در بازار آزاد نیز شد.

مقایسه قیمت مواد اولیه در بازار آزاد طی هفته گذشته و هفته جاری نشان می دهد در بسیاری از گروه های کالایی، بیش از هزار تا 3 هزار تومان قیمت ها رشد کرده و کمبود موجودی انبارها و صعود نرخ دلار را از اصلی ترین عوامل افزایش قیمت ها می توان دانست.

برنت هم هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. برنت که بعد از همه گیری دلتا در کشورهای بزرگ، روندی نزولی گرفته بود، دوشنبه‌ی این هفته معاملات را با 69 دلار آغاز کرد و حتی تا 65 دلار نیز عقب نشست اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، قیمت نفت مجدد به کانال 70 دلار صعود کرد و خود رابه 71 دلار رساند.

قیمت های جهانی در هفته ای که گذشت به علت کاهش قیمت نفت و خوراک، در برخی گروه ها با کاهش مواجه شد. سبک فیلم، ABS، گروه پت بطری و پ پ های نساجی از گروه های با بیشترین افزایش در قیمت های جهانی هفته قبل بودند و در مقابل پت های نساجی، سنگین فیلم، پلی استایرن معمولی و پلی استایرن انبساطی، در گروه های کاهشی ها قرار گرفتند. با توجه به نوسان شدید نفت در هفته‌ی جاری، باید دید میزان تغییرات قیمت های جهانی تا چه حد است و اثرات آن بر قیمت های پایه هفته دوم شهریور چند درصد خواهد بود.

در حالی که انتظار می رفت روند دلار نیمایی پس از اعلام قیمت ها، شتاب بیشتری در صعود داشته باشد، اما تا امروز حداکثر 244 افزایش داشته و تغییرات میانگین روزانه دلار نیمایی هم، احتمال افزایش ناگهانی و زیاد دلار نیمایی تا یکشنبه 7 شهریور را کم‌رنگ کرده است.

بورس کالا اعلام کرده عرضه های هفته پایانی مرداد، به هفته های پایانی شهریور منتقل می شود و احتمال می رود مانند مرداد، تا رسیدن به هفته پایانی شهریور، پتروشیمی ها نسبت به دوبرابر کردن عرضه های خود در یکی از هفته اقدام کنند تا کف عرضه ها، رعایت شود و سهمیه های بهین یابی جامانده از خرید، فرصت خرید پیدا کنند.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول شهریور 1400

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری

میزان معاملات هفته اول شهریور: 92,594

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟