جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۲۰ آبان ۱۴۰۰ 0 1217

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم آبان 1400

غول دلار بیدار شد/ قیمت های جهانی در سراشیبی

غول دلار بیدار شد/ قیمت های جهانی در سراشیبی
اگر روزهای پایانی هفته قبل (هفته دوم آبان) دلار آزاد در حال کم کردن فاصله با 28 هزار تومان بود، هفته سوم آبان را، دوره تثبیت و حرکت آن تا نیمه کانال 28 هزار تومان، باید دانست. جمعه‌ی پیش ( 14 آبان)، قیمت دلار آزاد 27,700 تومان و آخرین قیمت دلار در روز گذشته (چهارشنبه 19 آبان)، 28,420 تومان بود؛ یعنی 720 تومان افزایش. در این پست به بررسی تأثیر افزایش دلار بر معاملات هفته سوم آبان ماه 1400 می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم آبان ماه در حالی بسته شد که عرضه ها یک‌هزار و 108 تن و معاملات 2 هزار و 403 تن نسبت به هفته قبل، افزایش یافت. جمع معاملات این هفته به 74 هزار و 650 تن رسید، میزان افزایش معاملات نسبت به هفته قبل، 3.3 درصد بود و 86.7 درصد عرضه های این هفته، معامله شد.

با وجود اینکه از ابتدای آبان و در راستای اجرای مقدمات الگوی جدید مدیریت بازار، سقف خرید از بهین یاب کالاهای پرمصرف، حذف شده، اما پتروشیمی ها تغییری در حجم عرضه ها نداشته اند و هنوز وزارت صمت اقدامی برای پذیرش انبار پتروشیمی ها انجام نداده است. اتفاقی که این هفته برای شرکت های فولادی دیده شد و از آن ها برای پذیرش انبار، نزد بورس کالا، دعوت به عمل آمد.

حجم عرضه ها، این هفته 86,058 تن بود؛ یعنی 1,108 تن، بیشتر از هفته دوم آبان. نگاهی به حجم عرضه ها در سه ماه گذشته نشان می دهد، هفته به هفته، حجم عرضه ها کاهش داشته و از عرضه های بالای 100 هزار تنی در شهریور، به عرضه های بالای 90 هزار تنی در مهر و در آبان، به عرضه های 80 هزار تُنی رسیده ایم.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم آبان 1400

هر چند روند قیمتی دلار نیمایی در ماه های گذشته، مطلوب پتروشیمی ها نبوده و از قیمت های بازار و صرافی ملی، اختلاف چشمگیری داشت اما روند صعودی قیمت های جهانی، کم‌کاری نیما را جبران کرد و قیمت های پایه را برای عرضه‌ها جذاب کرد ولی با تغییر مسیر نفت در سه هفته آبان و ثبات آن در محدود 82 تا 85 دلار از یک سو و فراگیر شدن مجدد کرونا در کشورهای بزرگ جهان از سوی دیگر، قیمت های جهانی را نزولی و جذابیت در قیمت های پایه را کم‌رنگ کرد.

بخشی از کاهش عرضه ها را نیز می توان به اورهال پتروشیمی ها مرتبط دانست. بندرامام در سه هفته گذشته گرید شاخص سبک فیلم 020 و در دو هفته اول آبان، گرید S65 را عرضه نکرد. 

تقویم اورهال پتروشیمی ها منتشر نشد که نشد
انتقاد مهمی که می توان در اطلاع رسانی دفتر توسعه، طی سال جاری وارد کرد، کنار گذاشتن تقویم اورهال پتروشیمی ها بود. هر ساله، نهایتا تا اردیبهشت، تقویم تقریبی اورهال پتروشیمی ها منتشر می شد اما در سال جاری و به رغم پیگیری ها مداوم، متأسفانه این دفتر تقویم تعمیرات اساسی پتروشیمی ها را کنار گذاشت و صنایع پایین دستی، از زمان اورهال پتروشیمی ها، بی اطلاع ماند. طبیعتا کسانی که به اطلاعات اورهال پتروشیمی ها دسترسی دارند، یک گام از سایر تولیدکنندگان پیش هستند و مسئولیت این موضوع، به کم کاری و عدم اطلاع رسانی دفتر توسعه صنایع پتروشیمی باز می گردد.

تأثیر قیمت های پایه در معاملات
قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه (16 آبان) با ترکیبی از کاهش و افزایش منتشر شد که البته، کالاهای کاهشی، چشمگیرتر بودند. سنگین ترین ریزش قیمت در گروه PVC دیده شده که بین 2,700 تا 3,000 تومان نسبت به هفته قبل، اُفت قیمت داشت. کالاهای گروه سبک فیلم، ABS و پت‌های بطری هم در دسته کاهشی ایستادند تا بازار این هفته، با سیگنال کاهشی آغاز شود.

قیمت های بازار؛ گوش به فرمان دلار
هر چند پس از انتشار قیمت های پایه، قیمت های بازار شروع به ریزش کرد اما شتاب دلار آزاد در صعود از 28 هزار تومان، جریان قیمت ها را مجددا به سمت افزایشی تغییر داد و در مقابل ریزش قیمت ها ایستاد. بیشترین افزایش قیمت این هفته به سنگین تزریقی 52518 اختصاص داشت که 1500 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته دوم آبان، بیشتر قیمت خورد. سنگین فیلم اف مهر با 1,300، پلی استایرن معمولی 1540 با 1,200، سبک خطی 209 امیرکبیر با 900 و پلی استایرن معمولی 7240 هم با 600 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته را ثبت کردند.

در سوی مقابل و در کاهشی ها، همان طور که قیمت پایه S65 تا 2700 نسبت به هفته قبل کاهش داشت، قیمت بازار این محصول هم 2,800 تومان پایین آمد تا بیشترین کاهش، به نام PVC ثبت شود. البته افزایش عرضه اروند تا 5 هزار تن و عرضه سلف 1200 تنی بندرامام نیز در پایین آمدن قیمت پی وی سی، مؤثر بود.

ABS با 1,500 تومان، پ پ شیمیایی 548R با 1,400 تومان، پ پ نساجی Z30s با 1,300 تومان، پت 781 با 800 و سبک فیلم 020 با 600 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند.

جدول مقایسه ای معاملات نشان می دهد پی وی سی ها با 3,225 تن، بیشترین افزایش و سنگین فیلم ها به دلیل کاهش عرضه، با 2,702 تن، بیشترین کاشه در معاملات این هفته را داشتند.

نفت در جا زد
برنت معاملات هفته قبل را با 82 دلار به پایان رساند و دوشنبه، معاملات را با صعود به 83 آغاز کرد و سه شنبه شب به 85 دلار رسید. این صعود به 85 دلار، دیری نپایید و امروز، قیمت برنت به 82 دلار عقب نشینی کرد. نفتا هم به رغم افزایش 16 دلاری در روزهای دوشنبه و سه شنبه، معاملات چهارشنبه را با 14 دلار کاهش و 754 دلار پایان داد.

قیمت های جهانی در مسیر کاهش
اولین نشانه ها از قیمت های جهانی نشریه پلتس  نشان می دهد قیمت عمده کالاها نسبت به هفته گذشته با کاهش مواجه شده است. 

بی توجهی نیما به قیمت دلار
در حالی دلار نیمایی در پایین کانال 23 هزار تومان، آسوده که دلار آزاد در کانال 28 و دلار صرافی در کانال 27 هزار تومان، مشغول صعود هستند. قیمت های پایه در روز 16 آبان با دلار 23,196 تومان محاسبه شد و از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 20 آبان) قیمت نیما 35 تومان کاهش داشته و به 23,160 تومان رسیده است.

بازار هفته بعد
بازار محصولات پلیمری هفته چهارم آبان را در حالی آغاز می کند که غول دلار در حال بالا رفتن از کانال 28 هزار تومان است، دلار نیمایی بی توجه به دلار آزاد، نوسان کمی دارد، قیمت های جهانی عموما کاهشی است و عرضه ها در محدوده 85 هزار تن است.


ویکی پلاست| مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟