جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۷ آبان ۱۴۰۰ 0 1006

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم آبان 1400

سایه گشت تعزیرات روی فعالیت واحدهای تولیدی

سایه گشت تعزیرات روی فعالیت واحدهای تولیدی
گشت تعزیرات در هفته ای که گذشت به طور سرزده، چند واحد تولیدی منطقه احمدآباد شورآباد را بازرسی و بیش از 850 تن مواد اولیه را توقیف و یک واحد را نیز، پلمب کرد. گزارش هفتگی ویکی پلاست، تأثیرات اقدامات تعزیراتی را بررسی کرده است.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته چهارم و پایانی آبان، عرضه ها و معاملات، اعداد و آماری شبیه هفته سوم بود. عرضه ها هزار و 94 تن کاهش داشت و معاملات 768 تن بیشتر از هفته قبل بود. جمع معاملات به 75 هزار و 418 تن رسید و  88.8 درصد عرضه های این هفته معامله شد.

با توجه به اینکه از ابتدای آبان ماه، سقف خرید از بهین یاب کالاهای پرمصرف، حذف شده ولی کماکان، عرضه ها تغییری نداشته و تنها اثر حذف سقف سهمیه ها، بالا آمدن رقابت در گروه هایی بود که پیش از این، عمدتا با قیمت پایه معامله می شدند.

عصر روز سه شنبه، خبر بازرسی گشت تعزیرات در منطقه احمدآباد شورآباد، منتشر شد. قاضی حسن بیگی، رییس گشت تعزیرات استان به ویکی پلاست گفت: "مقرر شده است گشت مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی شهرستان های استان تهران، نسبت به بازدید سرزده از انبارها و شرکت های تولیدی صنعت پلاستیک که مواد اولیه را به صورت غیرقانونی نگهداری می کنند، اقدام کرده و با متخلفین، در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی و قانون حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، برخورد کنند." این خبر زمانی منتشر شد که معاملات بهین یابی هفته، خاتمه پیدا کرده بود.

از آبان ماه سال گذشته و الزام نگهداری مواد اولیه خریداری شده واحدهای تولیدی در انبار کارخانه، سرکشی گسترده ای در انبارهای منطقه شورآباد آغاز شد و انبارهای بزرگی پلمب یا مواد اولیه بهین یابی کشف شده در آن ها، توقیف شد. همین اقدامات، عرصه فروش مواد اولیه در بازار آزاد را دشوارتر از قبل کرد و دسترسی واحدهایی که بخشی یا همه مواد اولیه خود را از بازار آزاد تأمین می کردند، سخت تر شد.

با جدی‌تر شدن سامانه جامع انبارها، مواد اولیه ای که قبلا در انبارها موجود می شد، به انبار کارخانه ها رفت و تولیدکنندگانی که مواد اولیه بهین یابی را به فروش می رساندند، انبار کارخانه را جایگزین انبارهای بزرگ کردند.

عمدتا در مواقعی که چنین بازرسی هایی انجام می شود، به دلیل شوک وارد شده، قیمت مواد اولیه در بازار، کاهش پیدا می کند و واسطه ها و تأمین کننده ها تلاش می کنند مواد اولیه خود را با قیمت هایی پایین تر، به فروش برسانند. نتیجه بعدی، کاهش حجم خرید و فروش ها و پیامد نهایی هم، کم شدن موجودی بازار، از مواد اولیه است.

گشت تعزیرات، ترکیبی از نماینده قضایی، پلیس امنیت اقتصادی، بازرسان وزارت صمت، بازار اتحادیه پلاستیک و بازرس اتحادیه انبارداران و تلاش های قانون، پیشگیری از خروج مواد اولیه، از چرخه شبکه تعریف شده است.  بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، در صورت مشاهده فعالیت واحدهای تولیدی با مواد اولیه مرتبط، تنها به اخطار اکتفا می شود ولی در صورت مشاهده وجود میزان غیرمتعارفی از مواد اولیه با حجم بسیار زیاد و غیرمرتبط با فعالیت آن واحد تولیدی، اقدام به توقیف یا پلمب آن واحد و تشکیل پرونده می کند.

در حالی که واحدهای بسیار زیادی به دلیل مشکلات پیش رو برای گرفتن مجوز فعالیت و پروانه صنعتی، ناچارند مواد اولیه خود را از بازار آزاد تأمین کنند و هیچ روش و راه دیگری جز بازار آزاد وجود ندارد، به نظر می رسد سختگیری‌های انجام شده باید به زمانی موکول می شد که بازار ثانویه خرده فروشی در بورس کالا راه اندازی و خرید همه تولیدکنندگان از این بازار، تسهیل می شد.

احتمال ابلاغ دستورالعمل مدیریت بازارهای کالایی در اوایل هفته آتی

بورس کالا، هفته مهمی را پشت سر گذاشت و معاملات کشف پریمیوم برای کالاهای فولادی انجام شد. بنا بر اطلاعات کانال کامودیتی ها، با تایید الگوی جدید توسط کارگروه تنظیم بازار در هفته گذشته، دستورالعمل مدیریت بازارهای کالایی در اوایل هفته آتی توسط فاطمی امین، وزیر صمت برای یک دوره آزمایشی 3 ماهه ابلاغ می شود تا پس از تکمیل زیرساختهای مربوطه و دریافت و بررسی نظرات ارشادی ذینفعان در کارگروه مدیریت بازار (با مسئولیت دکتر مفتح، قائم مقام صمت)، دستورالعمل نهایی وارد فاز اجرای دائمی شود.

اساس الگو در مورد کالاهای قابل عرضه در بورس کالا است و لذا طبق قانون، دولت و صمت اجازه ورود به قیمت گذاری این گروه از کالاها را ندارد! سیاست فعلی وزارت صمت بر تقویت بورس کالا به عنوان نهاد کشف قیمت کامودیتی‌ها استوار است و درخواستهای مربوط به خروج فولاد از بورس کالا و قیمت گذاری آن توسط دولت، بر خلاف سیاست فعلی است.

به این ترتیب در هفته اول آذر ماه می توان انتظار داشت الگوی جدید مدیریت بازار برای یک دوره 3 ماهه ابلاغ شود. دور از انتظار نیست که آذرماه، مصادف با معرفی انبار شرکت های پتروشیمی به بورس کالا و همچنین رونمایی از چارچوب جدید فروش محصولات پتروشیمی با حضور شرکت های بازرگانی باشد.

تکرار معاملات هفته سوم آبان

معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم آبان، تقریبا، تکرار آمار هفته‌ی سوم بود. عرضه ها 1,094 تن کاهش داشت و معاملات 850 تن بیشتر از هفته قبل بود. عرضه ها در محدوده 85 هزار تن و معاملات نیز در محدوده 75 هزار تن باقی ماند.

قیمت های پایه در روز یکشنبه 23 آبان، با دلار نیمایی 23,211 تومان اعلام شد که تنها 15 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش داشت، اما عمده تغییرات از ناحیه قیمت های جهانی بود. نزولی شدن قیمت برخی از گروه های پلیمری در بازارهای جهانی باعث شد تا این هفته، سنگین اکستروژن، ABS و پت‌های بطری و PVC کاهشی شوند. در مقابل پلی پروپیلن شیمیایی در کالاهای MR230 و ZR230 با 1.9 درصد، بیشترین کاهش را داشت و سنگین فیلم و سبک فیلم هم بعد از پ پ های شیمیایی، بیشترین افزایشی های هفته بودند.

سقوط قیمت نفت و پیامدهای آن

عدم موفقیت نفت برای صعود به قیمت های بالاتر، قیمت برنت را در محدوده 81 تا 82 دلار متوقف کرده و حتی امروز، برنت کانال 80 دلار را از دست داد و به 79 دلار عقب نشینی کرد. قیمت های جهانی، عموما یا بدون تغییر هستند یا با کاهش مواجه شده اند. البته گروه PVC شاهد ریزش سنگینی در بازارهای آسیایی‌ست و کاهش قیمت قابل توجه این محصول در قیمت های پایه 30 آبان، دور از انتظار نیست.

دلار در صعود به کانال 29 هزار تومان، ناکام ماند

دلار آزاد که این هفته تا 28,750 تومان صعود کرده بود پس از خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور، نزولی شد و تا 28,150 تومان نیز عقب نشست. هر چند خبر یاد شده، موفق شد مانع از صعود بیشتر دلار شود اما نتوانست دلار آزاد را به کانال 27 هزار تومان برگرداند و دلار در مورد 28,300 تومان، باقی ماند. دلار صرافی اما به کانال 26 هزار تومان عقب نشینی کرد و آخرین قیمت آن در روز چهارشنبه، 26,869 تومان بود.

نیما افزایشی شد

اوج گیری قیمت دلار، نیما را هم که مدت ها بود در پایین کانال 23 هزار تومان، بی تحرک مانده بود به حرکت وا داشت و پس از انتشار قیمت های پایه در روز 23 آبان، نیما افزایشی شد و تا امروز (پنجشنبه 27 آبان) میانگین هفتگی دلار نیمایی 175 تومان افزایش داشته و به 23,387 تومان رسیده است. انتظار می رود این میزان افزایش تا رسیدن به 30 آبان، همچنان در مسیر صعودی باشد.

تغییرات قیمت های بازار آزاد

قیمت های بازار آزاد، این هفته کاهشی شد. بیشترین میزان کاهش قیمت را پت بطری داشت که 1600 تومان پایین تر از قیمت پایانی هفته قبل است. سنگین اکستروژن 1500 تومان، پ پ شیمیایی 548R جم 1000 تومان، Z30s مارون 700 تومان، 0035 تا 600 تومان ABS تبریز 500 تومان، 209 امیرکبیر 300 و سبک فیلم 020، 200 تومان نسبت به هفته قبل، کاهش داشتند. در مقابل پلی استایرن معمولی 1540 تا 2800 تومان، پی وی سی S65 تا 500 تومان و پلی استایرن مقاوم، 300 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، افزایش داشتند.

بیشترین کاهش و افزایش معاملات هفته

مهمترین تغییرات در معاملات بورس کالا هم در گروه پت نساجی اتفاق افتاد که 2,239 تن کمتر از هفته قبل بود.  معاملات سنگین اکستروژن هم 1066 و سنگین بادی، 1,014 تن نسبت به هفته قبل، کاهش داشت. در مقابل معاملات سنگین فیلم، 2,094 تن نسبت به هفته قبل، افزایش داشت.

هفته اول آذر چگونه آغاز می شود؟

هفته اول آذر در حالی آغاز می شود که به احتمال زیاد، الگوی جدید مدیریت بازار به صورت آزمایشی و به مدت 3 ماه، ابلاغ شود، دلار نیمایی در مسیر صعودی است، دلار آزاد و صرافی کانال های 28 و 26 هزار تومان را حفظ کرده اند و نفت کانال 80 دلار را از دست داده و قیمت های جهانی، احتمالا کاهشی یا بدون تغییر باشند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم آبان 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


میزان معاملات هفته چهارم آبان : 75,418


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟