جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

10 رمز طلایی برای این‌که مدیر موفقی باشیم
خیلی از افراد تنها به دلیل داشتن تجربه فنی در سمت قبلی خود به جایگاه مدیریت یک بخش، یک تیم یا یک سازمان دست می‌یابند اما یک مدیر موفق نیازمند مجموعه‌ای از توانایی‌ها و مهارت‌های متفاوت خواهد بود که اغلب هیچ ربطی به تجربه‌ی فنی او ندارند.

یک مدیر موفق به علاقه ذاتی، ارتباط موثر، تصمیم گیری درست در هنگام مواجهه با چالش‌ها، حمایت و پشتیبانی از اعضای تیم، توانایی رهبری و... نیاز دارد که برخی ذاتی و برخی اکتسابی است.

در ادامه مقاله، درباره رموز یک مدیر موفق، خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها و نحوه تبدیل شدن به یک مدیر موفق صحبت خواهیم کرد.
یک مدیر موفق چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارد؟

1.  مهارت گوش دادن

این توانایی در مدیران موفق وجود دارد که با علاقه، توجه و بدون وقفه به نظرات و صحبت‌های کارمندانشان گوش دهند. بدین ترتیب اعضای تیم می‌توانند به خوبی احساسات خود را بیان کرده و حس احترام در آن‌ها به وجود بیاید.

یک مدیر موفق سعی می‌کند در جلسات کاری و گروهی اعضای تیم را به صحبت کردن و گوش دادن به نظرات بقیه تشویق کند، مثلا از هر یک از اعضا می‌خواهد 5 دقیقه درباره افکار و احساساتش درمورد موضوعی خاص حرف بزند و بقیه اعضا به صحبت‌هایش گوش کنند.

به دلیل این‌که با این روش افکار و نظرات بقیه با سوالات و انتقادات بی‌مورد دیگر کارمندان ضایع نمی‌شود و هر کس این حق را دارد تا نظرش را درمود موضوعی خاص بیان کند در نتیجه جلسات کوتاه‌تر و پربارتر از هر زمانی خواهند بود.

2.  سوال پرسیدن

مدیران موفق اهل سوال پرسیدن هستند و هیچ علاقه‌ای به دستور دادن و قیافه گرفتن ندارند و حتی سعی نمی‌کنند نسبت به اعضای تیمشان ژست یک مدیر را بگیرند. اغلب مدیرانی که سوال می‌پرسند علاقه خود را به تیم کاری‌شان نشان می‌دهند و این مساله باعث می‌شود کارمندان ذهن خود را روی پیدا کردن راه حل متمرکز کنند.

اغلب این سوالات مختصر و مفید است و مزایای زیر را برای اعضای تیم به دنبال دارد:

- افزایش آگاهی کارمندان
- تغییر یا به چالش کشیدن دیدگاه آن‌ها
- طراحی اهداف و اقدامات
- ارائه گزینه‌های مختلف
- شناسایی احساسات
- دست‌یابی به ایده‌های بیشتر از طریق تفکر خلاق یا تجسم خلاق
- سنجش میزان پیشرفت
- تشخیص این‌که چه چیزی مانع پیشرفت‌شان می‌شود
- سنجش انگیزه یا تعهد

3.  حمایت و پشتیبانی از تیم

مراقبت و حمایت از خصوصیات اصلی مدیران موفق است. مدیران موفق به اعضای تیم خود علاقه‌مندند و آن‌قدر روی آن‌ها شناخت دارند تا بدانند چه زمانی در شرایط سخت و چالش‌زایی قرار گرفته‌اند.

مدیران موفق در شرایط دشوار تشخیص می‌دهند چطور و به چه اندازه از اعضای تیم‌شان حمایت کنند، آیا آن‌ها نیاز به آموزش بیشتری دارند؟ آیا باید اعتماد به نفس‌شان را تقویت کرد؟ روی وظایف آن‌ها نظارت بیشتری داشته باشند یا آن‌ها را بیشتر به چالش بکشند؟

وقتی اعضای تیم تحت فشار هستند یک مدیر موفق دست به کار می‌شود و با اعضای تیمش همگام می‌شود تا با هم از شرایط سخت گذر کنند.

مدیران موفق در مواقع مناسب از اعضای تیم خود قدردانی می‌کنند و حتی به برگزاری جشن موفقیت فردی یا گروهی اهمیت می‌دهند.

4.  مدیریت چالش‌ها

اعضای تیم باید احساس و درک روشنی از انتظارات مدیر خود داشته باشند؛ پس یک مدیر موفق انتظارات و توقعات خود را به روشنی بیان می‌کند.

مدیران موفق از اعضای تیم خود انتظار پاسخ‌گویی به موقع دارند و از یک رقابت درون‌تیمی و ایجاد شرایط چالش‌برانگیز سالم حمایت می‌کنند.

5.  الگوسازی درست

کارمندانی که تحت نظر یک مدیر موفق رشد می‌کنند به احتمال زیاد خودشان در آینده یک مدیر خوب برای دیگران خواهند بود.

وقتی در سمت مدیر هستید باید به این مساله توجه داشته باشید که اعضای تیم چیزهای زیادی از شما یاد می‌گیرند پس الگوی خوبی برای آن‌ها باشید.

البته باید بدانید، اعضای تیم بیشتر از رفتار و اقدامات شما الگو می‌گیرند تا گفتارتان. پس یک مدیر موفق باید رفتارهایی از خود نشان دهد که دوست دارد دیگران با چنین رفتارهایی تشویق شوند.
چگونه می‌توانیم یک مدیر موفق باشیم؟

شاید خیلی از افراد بتوانند سمت مدیریت یک شرکت، سازمان یا یک تیم کاری را بگیرند اما قطعا همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند به عنوان یک مدیر موفق و خوب فعالیت کنند. عوامل زیادی در مدیر موفق بودن نقش دارد که از آن جمله می‌توان به شخصیت، مهارت‌ها، توانایی رهبری، ارتباط موثر با دیگران و ... اشاره کرد.

مدیران موفق منبع الهام‌بخش و انگیزه خوبی برای کارمندان‌شان هستند درحالیکه برخی دیگر تنها کسالت و ناامیدی را وارد شرکت می‌کنند.

برای این‌که به یک مدیر موفق تبدیل شوید به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:

1. مهارت‌ها و توانایی‌های تیم را بهبود دهید

مدیران عادی اغلب تصور می‌کنند یکی از کارمندانش که مهارت یا استعداد خاصی دارد سعی می‌کند سمت او را بگیرد یا خللی در کارش ایجاد کند.

اگر می‌خواهید به مدیر موفق تبدیل شوید این طرز تفکر را کنار گذاشته و به دنبال ارتقای مهارت و توانایی‌های اعضای تیم‌تان باشید. اگر همواره بخواهید توانایی‌های اعضای تیم بهبود یابد آن‌ها نیز دلسوزی و تعهد بیشتری از خود نشان داده و سعی می‌کنند بهترین نتیجه را به شما عرضه کنند.

برای این‌که مدیر خوبی باشید باید تیم را رهبری کرده و به مساله آموزش، الهام‌بخشی و آماده کردن اعضای تیم برای رسیدن به دست‌آوردهای عالی توجه ویژه‌ای داشته باشید.
2. به صحبت اعضای تیم گوش کنید

شاید گوش کردن چندان خوشایند نباشد اما به عقیده‌ی اندی استنلی:

مدیرانی که خوب گوش نمی‌دهند در نهایت توسط کسانی که حرفی برای گفتن ندارند احاطه می‌شوند.

پس برای این‌که مدیر موفقی باشید باید بین دستور دادن و گوش دادن به نظرات کارمندان تعادل ایجاد کنید.

گاهی در سمت مدیریت برای تصمیم‌گیری‌های خود بر سر دوراهی قرار می‌گیرید که لازم است با گوش دادن به نظرات دیگران اطلاعات بیشتری کسب کنید.

3. با شخصیت باشید

مدیر بودن به معنای فشار زیادی کار و تلاش برای ایجاد تعادل بین اهداف شخصی، شرکت و تیم است. با شخصیت بودن به معنای مهارت‌های عالی بین فردی است که سبب می‌شود انجام کارها با کمک دیگر اعضای تیم برایتان آسان‌تر شده و در زمان‌هایی که فشار کاری بالاست پشتیبانی و حمایت لازم را داشته باشید.

علاوه بر آن به شما امکان می‌دهد تا با شخصیت‌های مختلف در محیط کاری ارتباط داشته، آن‌ها را مدیریت و میان آن‌ها تعادل برقرار کنید، هرچند لازم است به حفظ احترام در محیط کار توجه ویژه‌ای نشان دهید.

4. مسئولیت‌پذیر باشید

مدیری که تجربه‌ی زیادی ندارد به سختی می‌تواند در شرایط دشوار و موقعیت‌های حساس که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، مسئولیت‌پذیر باشد در حالیکه مسئولیت‌پذیری  یکی از مهم‌ترین خصوصیات هر مدیر موفقی به حساب می‌آید.

برای این‌که مدیر موفقی باشید لازم است هنگام شکستِ تلاش تیم اولین کسی باشید که به جای سرزنش دیگران مسئولیت این شکست را به عهده می‌گیرید، با این کار احترام بیشتری نزد کارمندان خواهید داشت.
5. برای مقابله با مشکلات آماده باشید

برای مدیریت یک تیم در شرایط دشوار باید در خط مقدم مقابله با مشکلات و چالش‌های موجود قرار بگیرید.

خیلی از مدیران هنگام مواجهه با مشکل و خصوصا وقتی کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود مسئولیت کارهایشان را به گردن کارمندان می‌اندازند و وقتی اوضاع به روال عادی برمی گردد دوباره به سمت خود بازگشته و موفقیت‌ها را به نام خودشان می‌زنند.

این در حالیست که برای حل مشکلات لازم است مسئولیت‌پذیری  بالایی داشته باشید بدون توجه به این‌که چقدر شرایط سخت و دردناک است.

6. استعدادهایتان را کشف کنید

از این دیدگاه مدیران به سه دسته تقسیم می‌شوند:

- مدیرانی که تمام کارها را خودشان انجام می‌دهند
     
- مدیرانی که خودشان هیچ کاری انجام نمی‌دهند
     
- مدیرانی که تقسیم کار می‌کنند

وقتی صحبت از مدیریت کارمندان، تحویل کارآمد و به موقع پروژه و مدیریت زمان به میان می‌آید مدیران نوع سوم موفق‌ترند زیرا به خوبی توانایی و استعداد اعضای تیم را شناسایی کرده و به آن‌ها مسئولیت‌هایی می‌دهند که از عهده‌اش بر می‌آیند.

7. دست‌آوردهای دیگران را بشناسید

شناسایی استعدادها رابطه نزدیکی با صحبت کردن درمورد دست‌آوردها و شناسایی موفقیت‌های شخصی اعضای تیم دارد.

اگر فرد مهمی در تیم شما حضور دارد حتما درباره دست‌آوردهای او حرف بزنید، این کار نه تنها باعث تقویت روحیه و اعضای به نفس فرد می‌شود بلکه به تشویق دیگر اعضای تیم برای کسب دست‌آوردهای ارزشمندتر نیز کمک زیادی می‌کند.

8. با اصول موفقیت در مدیریت آشنا شوید

برای این‌که به مدیر موفقی تبدیل شوید نیاز نیست کتاب‌های انگیزشی و موفقیت زیادی مطالعه کنید بلکه باید با اساسی‌ترین نکات و تجربیات افرادی که پیش از شما مسیر مدیریت را پیموده و در آن موفق بوده‌اند آشنا شوید.

از این طریق با شرایط سخت محیط کاری مواجه شده و وقتی نوبت به انجام پروژه‌های بزرگ می‌رسد سریع‌تر و بهینه‌تر عمل خواهید کرد.

9. برای جلسات کاری وقت بگذارید

مدیران موفق در جلسات قدرتمند ظاهر شده و برای آن وقت کافی می‌گذارند. نحوه واکنش اعضای تیم نسبت به شما متاثر از نحوه ارتباط‌تان با آن‌هاست. سعی کنید با اعضای تیم خود به صورت حضوری قرار ملاقات بگذارید، به صورت هفتگی با کل تیم جلسه برپا کنید و نظرات آن‌ها را در مورد مسائل مختلف جویا شوید.

این کار به شما کمک می‌کند تا شناخت و دانش بیشتری نسبت به همکاران، اعضای تیم و وضعیت محیط کار داشته باشید.

10. از خودتان غافل نشوید

خیلی از مدیران عادت دارند حتی وقتی در دفتر کارشان نیستند تمام امور را زیر نظر داشته و همه‌ی اوقات زندگی را صرف کار و مدیریت کنند. اما اگر برای بخش‌های مختلف مسئول مورد اعتمادی استخدام کرده‌اید باید این فرصت را در اختیارش قرار دهید تا وظایفی را که به او محول شده انجام دهد.

بدون شک به توانایی‌های او در انجام وظایفش اعتماد دارید. از طرف دیگر مدیران هم به استراحت و فاصله گرفتن از محیط پر استرس و فشار کاری نیاز دارند و نباید از خودشان غافل شوند.

به عنوان یک مدیر موفق، اگر می‌خواهید از فشارهای کاری خود بکاهید بین کار و زندگی‌تان تعادل برقرار کنید.

منبع: یوکن
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟