شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 1308

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اردیبهشت 1399

ماه عسل بورس محصولات پتروشیمی در آغاز اردیبهشت

ماه عسل بورس محصولات پتروشیمی در آغاز اردیبهشت
عرضه های محصولات پتروشیمی به 108 هزار تن و معاملات به محدوده 82 هزار تن رسید تا هفته اول اردیبهشت، تمام ویژگی های یک بازار پررونق را داشته باشد، اما آیا این رکوردها، با ریزش‌های بی سابقه نفت در بازارهای جهانی، تکرارپذیرند؟

به گزارش ویکی پلاست، در هفته نخست اردیبهشت 1399، از 108 هزار و 228 تن عرضه، 81 هزار و 929 تن معامله انواع محصولات پتروشیمی در بورس کالا ثبت شد.

عرضه 108 هزار تنی این هفته، یکی از بالاترین حجم عرضه ها در تاریخ بورس محصولات پتروشیمی بود.

افزایش 170 تومانی دلار نیمایی تا 31 فروردین از یک سو و صعودی شدن قیمت برخی گروه های کالایی در بازارهای جهانی باعث شد، بخش قابل توجهی از قیمت های پایه 31 فروردین با افزایش مواجه شوند.

همه آمارهای بورس محصولات پتروشیمی در هفته اول اردیبهشت 1399، در شرایط نرمال، می تواند نویدبخش یک بازار پررونق پیش رو باشد، اما چند اتفاق مهم، این آینده را به ابهام فرو می برد.

کرونا بی‌سابقه‌ترین سقوط نفت را رقم زد

دوشنبه هفته جاری، عجیب ترین قیمت ها برای نفت آمریکا رقم خورد. حواله های سررسید شده نفت آمریکا برای ماه می، جایی برای ذخیره سازی نداشت و قیمت نفت WTI آمریکا تا ارقام منفی 45 دلار را هم تجربه کرد.

از روز سه شنبه هم ریزش قیمت نفت برنت آغاز شد و قیمت هایی مثل 16.5 دلار هم روی تابلو بازارهای جهانی دیده شد. در لحظه نگارش این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در بازارهای جهانی 21 دلار است. قیمت نفت در روز مشابه هفته قبل، 27 دلار بود.

دلار نیمایی در مسیر افزایش

دلار نیمایی طی هفته گذشته در کانال 13.800 تومان بود و تا یکشنبه به 170 تومان افزایش رسید. بخشی از رشد قیمت های پایه، از ناحیه دلار نیمایی ثبت شد، اما در ادامه به کانال 13.700 تومان رفت، تا امروز (پنجشنبه 4 اردیبهشت 99) که مجددا به کانال 13.800 بازگشت و اختلاف آن با دلار قیمت های 31 فروردین به 83 تومان رسید.

دلار صعودی شد

دلار این هفته را خلاف هفته قبل، صعودی آغاز کرد و بعد از برخورد به کف حمایتی 15.500، مجددا روند افزایشی گرفت و به 16.300 تومان رسید. دلار صرافی ها هم که این هفته تا 15.250 تومان کاهش پیدا کرده بود، در ادامه هفته صعودی شد و تا امروز به 15.500 افزایش پیدا کرده است.

ریزش قیمت ها در بازار آزاد

ریزش قیمت نفت و نگرانی از احتمال افت قیمت های پایه در هفته آینده، به کاهش قیمت مواد اولیه که از سه شنبه این هفته آغاز شده بود، شدت بخشید.

بیشترین میزان کاهش قیمت مواد اولیه از زمان شروع سقوط نفت، در روز چهارشنبه 3 اردیبهشت رقم خورد و در برخی کالاها، بیش از هزار تومان کاهش ثبت شد.

محبوب ترین های بورس کالا

پی وی سی، در غیاب بندرامام، همچنان روزهای سختی را سپری می کند و علیرغم کاهش قیمت های پایه، به دلیل کمبود عرضه نقدی، با رقابت های بالا مواجه است.

در بازار آزاد نیز مسیر قیمت PVC بر خلاف سایر گروه‌هاست و تا زمانی که سه تأمین کننده این کالا، یعنی بندرامام، اروند و غدیر به سبد کالایی مورد نیاز هفتگی بازار نزدیک نشوند، می توان انتظار داشت بازار این گروه کماکان در التهاب باشد.

پلی پروپیلن ها هم روزهای خوبی سپری می کنند و پس از چند هفته اختلاف بین عرضه و معاملات، این هفته 100 درصد 12 هزار و 436 تن عرضه پ پ در بورس کالا به فروش رسید.

رخدادهای پیش رو

هر چند اصناف بعد از رفع محدودیت ها، طی دو هفته گذشته در استان ها و تهران کار خود را آغاز کرده و واحدهای تولیدی نیز به گردونه فعالیت پیوستند، اما کرونا، همچنان سایه سنگین خود را بر مصرف نهایی، گسترده و صادرات نیز با اما و اگرهای فراوان روبروست.

به این عوامل، شروع ماه رمضان از هفته دوم اردیبهشت را هم باید اضافه کرد که به صورت سنتی، در ماه های رمضان، میزان تولید، کاهش محسوسی دارد و می شود انتظار داشت این اثر، طی هفته های پیش رو، در تولید نهایی، خودنمایی کند.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 27 فروردین و 3 اردیبهشت 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم فروردین و هفته اول اردیبهشت 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 98 تا هفته اول اردیبهشت 1399

جدول مقایسه معاملات هفته چهارم فروردین و هفته اول اردیبهشت 1399

میزان معاملات هفته اول اردیبهشت ماه : 81.929 تن

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 23 فروردین تا 4 اردیبهشت 1399

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 23 فروردین تا 4 اردیبهشت 1399

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 17 آذر 98 تا 4 اردیبهشت 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟