پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 1099

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم اردیبهشت 1399

محرک نفتی معاملات مواد اولیه پتروشیمی

محرک نفتی معاملات مواد اولیه پتروشیمی
در سومین هفته اردیبهشت، از نزدیک 100 هزار تن عرضه انواع محصولات پلیمری در بورس کالا، 75.1 درصد معامله انجام شد و 74 هزار و 581 تن انواع گروه های پلیمری، خریداری شد.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات هفته سوم اردیبهشت نسبت به هفته دوم، 6.4 درصد افزایش داشت و از نظر مقایسه با 5 هفته گذشته سال 99، معاملات این هفته در رتبه سوم بیشترین معاملات قرار گرفت.

بازگشت نفت به مسیر صعودی

قیمت نفت در معاملات این هفته بازارهای جهانی صعودی شد و حتی دیروز (چهارشنبه 17 اردیبهشت) از مرز 32 دلار نیز گذشت و امروز (پنجشنبه 18 اردیبهشت) به محدوده 29 دلار بازگشت. صعود 5 دلاری نفت، در کنار تداوم افزایش دلار نیمایی، دو محرک‌ مهم بازار محصولات پتروشیمی در این هفته بود.

با صعود قیمت جهانی نفت و همچنین نفتا، باید منتظر تأثیرات احتمالی افزایش ها، روی قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی و همچنین قیمت های پایه 21 اردیبهشت باشیم. البته نباید کاهش تولید محصولات نهایی در کشورها به علت کرونا را فراموش کرد و در احتمالات پیش رو، کرونا، همچنان یک متغیر مهم در محاسبات خواهد بود.

گام های دلار نیمایی در حوالی 14 هزار تومان

میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت های پایه 14 اردیبهشت، 13 هزار و 956 تومان بود و تنها 44 تومان افزایش لازم بود تا دلار نیمایی به 14 هزار تومان برسد.

ادامه افزایش دلار نیمایی در این هفته، این پیش بینی را محقق کرد و روز سه شنبه (16 اردییبهشت 1399)، میانگین هفتگی دلار نیمایی از 14 هزار تومان گذشت. اما امروز میزان اختلاف دلار نیمایی از 58 تومان به 30 تومان رسید. 13 تومان، فاصله میانگین هفتگی دلار نیمایی تا قله 14 هزار تومان است.

افزایش قیمت ها در بازار آزاد

نگاهی به جدول مقایسه ای قیمت های محصولات پتروشیمی در هفته دوم و سوم اردیبهشت 99 نشان می دهد قیمت ها روندی افزایشی داشته اند.

PVC، سنگین اکستروژن و سنگین تزریقی، کالاهای دارای بیشترین افزایش بودند. بازار PVC از کمبود عرضه های نقدی رنج می برد و در غیاب بندرامام، اروند و غدیر، توانایی پاسخ به تقاضای موجود در بازار را ندارند. رقابت های بالای 20 و 30 درصد در بورس PVC رقم می خورد و نهایتا، تعادل عرضه و تقاضا در این بازار، به هم خورده است.

افزایش 200 تومانی دلار در بازار آزاد

دلار بازار آزاد، این هفته با 16.050 تومان کار خود را آغاز کرد و در بالاترین قیمت، 16.300 تومان را نیز در روز چهارشنبه لمس کرد، اما نهایتا به 16.250 تومان، رسید.

پدلار صرافی هم این هفته 100 تومان افزایش داشت و از 15.600 تومان به 15.700 تومان رسید. اختلاف قیمت دلار صرافی و دلار در بازار آزاد تا ساعت پایانی چهارشنبه 17 اردیبهشت، 550 تومان است.

صدای پای کاهش سهمیه ها

بورس کالا، این هفته ابلاغیه ای را منتشر کرد که بر اساس آن، سهمیه مواد اولیه واحدهای تولیدی که اطلاعات فروش محصولات خود را در سامانه جامع تجارت وارد نکرده اند، از اول خرداد 99 به صورت هفتگی 10 درصد، کسر خواهد شد. همچنین، سهمیه واحدهایی که گرید مصرفی خودشان را در بهین یاب، تعیین نکرده اند، از اول تیرماه 99، تعلیق خواهد شد.

این خبر، می تواند تأثیر مهمی در میزان خریدهای هفته پیش رو داشته باشد و واحدهایی که هنوز سهمیه کامل خود را خرید نکرده اند، برای خرید، وارد بازار شوند.

همچنین، با کسر سهمیه هفتگی واحدهایی که اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت وارد نکرده اند، بخشی از خریدهای واحدها، احتمالا به سمت بازار غیررسمی هدایت می شوند.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 10 و 17 اردیبهشت 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و هفته سوم اردیبهشت 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 98 تا هفته سوم اردیبهشت 1399

جدول مقایسه معاملات هفته دوم و هفته سوم اردیبهشت 1399

میزان معاملات هفته سوم اردیبهشت ماه : 74.581 تن

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 6 تا 18 اردیبهشت 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 17 آذر 98 تا 18

اردیبهشت 1399

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 6 تا 18 اردیبهشت 1399


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟