سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 823

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم اردیبهشت 1399

عبور آرام بازار محصولات پتروشیمی از کنار نوسانات شدید دلار

عبور آرام بازار محصولات پتروشیمی از کنار نوسانات شدید دلار
در چهارمین هفته اردیبهشت ماه، 96 هزار و 651 تن عرضه انواع محصولات پلیمری در بورس کالا انجام شد و علیرغم کاهش نزدیک 3 هزار تنی عرضه ها نسبت به هفته قبل، معاملات، 4.6 درصد رشد کرد و 76 هزار و 933 تن معامله انجام شد.

به گزارش ویکی پلاست، عمده آمارهای هفته جاری، با کمی اختلاف، نزدیک به هفته گذشته هستند و هم عرضه ها و هم معاملات، آمار قابل قبولی به حساب می آیند. 79.5 درصد عرضه های این هفته معامله شده و نسبت به هفته گذشته که 74.09 درصد عرضه ها معامله شده بود، این هفته معاملات، 4.6 درصد، رشد را ثبت کرده اند.

دلار بازار آزاد و صرافی ها روی نقطه جوش

مهم‌ترین رخداد هفته چهارم اردیبهشت، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ها بود. همه رکوردهای دلار در سال های 98 و 99، این هفته جابجا شد و دلار آزاد از مرز 17 هزار و 200 تومان گذشت و دلار صرافی ها هم 16 هزار و 850 تومان را لمس کرد.

قیمت فروش دلار صرافی‌ها از ابتدای امسال با 1.950 تومان (13.08 درصد) افزایش، روز چهارشنبه 24 اردیبهشت به 16.850 تومان رسید. رخدادهای عجیب بازار دلار در حالیست که به علت کرونا، هم سفرهای خارجی هم صادرات و واردات، تحت تأثیر جدی قرار گرفته اند و حجم سفرها و مراودات کالا به حداقل رسیده است.

قیمت های پایه 21 اردیبهشت

هر چند در قیمت های پایه هفته چهارم اردیبهشت، تعداد قابل توجهی از کالاها، با افزایش قیمت مواجه بودند، اما بازار آزاد، با وجود تنش های جدی در قیمت های دلار آزاد، افزایش‌های هیجانی نشان نداد.

در بورس محصولات پتروشیمی هم، عمده معاملات در کالاهای رایج و حتی جذاب مثل پ پ ها (به استثنای PVC) روی قیمت پایه یا رقابت های بسیار پایین، انجام شد.

کُند شدن روند صعودی قیمت نفت

اگر هفته قبل را بشود شروع نقطه امیدی برای بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت دانست، این هفته را به رغم اعلام کاهش تولید یک میلیون بشکه ای نفت عربستان از ماه آینده، می توان هفته توقف قیمت ها، پشت کانال 30 دلار دانست. طی امروز و دو روز گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت در بازارهای جهانی، در بازه 29 دلار بوده و قیمت نفتا هم از ابتدای هفته 22 دلار کاهش داد و به 188 دلار رسیده است.

دلار نیمایی، کاهشی شد

دلار نیمایی روی مرز 14 هزار تومان است. بعد از اینکه قیمت های پایه 21 اردیبهشت با دلار نیمایی 140.120 ریال قیمت‌گذاری شد، از دوشنبه، دلار نیمایی تغییر مسیر داد و کاهشی شد. 35 ریال، 200 ریال و 120 ریال، اختلاف کاهشی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه این هفته بودند. هر چند میزان اختلاف بسیار شکننده و کم است اما، همین ارقام شکننده و اختلاف های پایین، سیگنال عدم افزایش میانگین هفتگی دلار نیمایی در این هفته بودند. و  در اعلام قیمت امروز اختلاف با روز 21 اردیبهشت با 93 ریال افزایش تغییر مسیر داد و روند افزایشی به خود گرفت.

بازار آزاد بی توجه به قیمت دلار

یکی از شاخص هایی که همیشه روی قیمت مواد اولیه در بازار آزاد، تأثیر جدی داشت، قیمت دلار بود. اما در هفته جاری، حتی عبور دلار بازار آزاد از مرز 17 هزار و 200 تومان و دلار صرافی ها از 16 هزار و 850 تومان هم نتوانست تأثیر کمی روی قیمت ها داشته باشد.

به اعتقاد فعالان بازار، بسته بودن مرزها و عدم صادرات به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا، مهمترین دلیل مصون ماندن قیمت های بازار آزاد از تحولات بازار ارز است.

نزدیک شدن به پایان ماه رمضان

با وجود اینکه اردیبهشت، مقارن با ماه رمضان بود اما خروج از تعطیلات تولید، باعث شد، چهره بازار امسال، متفاوت از ماه رمضان های گذشته باشد و هم عرضه ها در محدوده بالای 90 هزار تن و هم معاملات در بالای مرز 75 هزار تن هستند و شاید بتوان گفت، ماه رمضان سال 1399 نتوانست تأثیر چشمگیری روی کاهش تقاضا داشته باشد.

کرونا و بازار

سبک زندگی بسیاری از مردم تحت تأثیر کرونا تغییر یافته و شیوه های خرید در حال دگرگونی است. رعایت نکات و اصول بهداشتی در حین خروج از منزل و ارتباطات، نوع خریدها و بالا رفتن میزان خریدهای غیرحضوری، از تأثیرات کرونا بر زندگی و سبک خرید بوده است.

بازار محصولات تمام شده پلاستیکی هم از این دگرگونی بی نصیب نمانده و هم تولیدکنندگان تلاش بیشتری در تأکیدات خود برای رعایت اصول بهداشتی تولید دارند و هم خریداران در حین خرید به این موضوع توجه بیشتری نشان می دهند.

 

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 17 و 24 اردیبهشت 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و هفته چهارم اردیبهشت 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 98 تا هفته چهارم اردیبهشت 1399


جدول مقایسه معاملات هفته سوم و هفته چهارم اردیبهشت 1399


میزان معاملات هفته چهارم اردیبهشت ماه : 76.933 تن


نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 13 تا 25 اردیبهشت 1399


 

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 13 تا 25 اردیبهشت 1399

 

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 17 آذر 98 تا 25اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟