شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ 0 1358

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم فروردین 1399

خروج از تعطیلات بازار محصولات پتروشیمی زیر سایه کرونا

خروج از تعطیلات بازار محصولات پتروشیمی زیر سایه کرونا
هفته سوم فروردین ماه 1399 را می توان شروع رسمی کار بازار دانست اما کرونا به مانعی جدی برای شروع پر توان بازار تبدیل شده و به رغم عرضه نزدیک به 91 هزار تن محصولات پلیمری، تنها 41 هزار و 250 تن معامله (45.4 درصد) در بورس کالا انجام گرفت.

به گزارش ویکی پلاست، اعلام کاهشی قیمت های پایه 17 فروردین ماه 99، تداوم کاهش قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی و تغییر مسیر دلار نیمایی از صعودی به نزولی، از دلایل مهمی بود که این هفته خریداران در بورس کالا را در خرید، با تردید مواجه کرد.

قیمت های پایه
دومین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در سال 99، یکشنبه در حالی اعلام شد که به رغم افزایش 269 تومانی دلار نیمایی، عمده کالاها به علت کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و خوراک، با کاهش قابل توجه مواجه شدند.

دلار نیمایی
میانگین هفتگی دلار نیمایی در ابتدای این هفته (شنبه 16 فروردین) در کانال 13.900 تومان بود و اختلافش با دلار نیمایی قیمت های 9 فروردین، 298 تومان افزایش بود ولی در طول هفته و با افزایش حجم معاملات در سامانه نیما، میانگین هفتگی کاهشی شد و در روز چهارشنبه 20 فروردین، میانگین هفتگی وارد کانال 13.600 تومان شد و اختلافش با دلار قیمت های 17 فروردین به 210 تومان کاهش رسید.

دلار بازار آزاد و صرافی ها
دلار در بازار آزاد هم هفته را با کاهش به پایان رساند. شنبه این هفته، دلار در بازار آزاد، 16.450 تومان بود و در ساعات پایانی روز چهارشنبه 20 فروردین، دلار بازار آزاد به 15.900 تا 15.950 تومان رسید. یعنی 500 تا 550 تومان ریزش در قیمت دلار بازار آزاد. دلار در صرافی ها هم هفته با کاهشی به پایان رساند. قیمت فروش دلار صرافی در ابتدای هفته 15.800 بود و در چهارشنبه به 15.600 تومان رسید.

قیمت ها در بازار آزاد
کاهش دلار نیمایی، قیمت‌های بازار آزاد محصولات پتروشیمی را هم کاهشی کرد. بعد از اعلام قیمت های پایه در روز 17 فروردین و کاهشی شدن قیمت بیشتر کالاها، واسطه ها اقدام به پایین آوردن قیمت ها کردند و با تداوم کاهش قیمت دلار نیمایی، بر شدت کاهش قیمت ها افزوده شد. بسیاری از کالاها در بازار آزاد کاهش هایی در محدوده 1000 تا 2000 تومان را تجربه کردند.

تغییر برنامه عرضه ها
معاملات این هفته، فقط در روز سه شنبه انجام شد، مانند هفته قبل و هفته بعد هم همین روال خواهد بود. این تصمیم را بورس کالا برای پیشگیری از کرونا گرفته است.

تعطیلی اصناف
به علت کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، اصناف تا پایان همین هفته در کشور تعطیل بودند. اصناف شهرستان ها از شنبه هفته آینده (23 فروردین) و برخی اصناف استان تهران، از 30 فروردین می توانند کار خود را شروع کنند. عدم فعالیت اصناف، یکی از عوامل کاهش تقاضا برای محصول تمام شده است.

فرا رسیدن ماه رمضان
دو هفته تا شروع ماه رمضان باقیست و به صورت سنتی، توان تولید واحدهای صنعتی، کاهش پیدا کرده و تقاضا به صورت عمومی در کشورهای اسلامی، کاهش می یابد.

کاهش صادرات
مسدود شدن مرزها به علت کرونا، بازارهای صادراتی تولیدکنندگان را از دسترس خارج کرده و بخش مهمی از تقاضای خرید مواد اولیه در بورس کالا، به علت عدم دسترسی به بازارهای صادراتی، کاهش یافته است.

بلاتکلیفی نفت
امشب (21 فروردین)، زمان بسیار مهمی برای بازارهای جهانی نفت است. کشورهای عمده تولیدکننده نفت، در انتظار برگزاری جلسه اوپک پلاس و توافق عربستان و روسیه در کاهش تولید روزانه هستند. بازار با مازاد تولید مواجه است و شاید کاهش روزانه 10 میلیون بشکه نفت بتواند مانع از ریزش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.

همه عواملی که شمرده شد دست به دست هم داده تا بازار محصولات پتروشیمی، غیرقابل پیش بینی تر از پیش شود و تولیدکنندگان برای گرفتن تصمیمات کوتاه مدت هم دچار تردید شوند. بازار با روزهای رونق، فاصله زیادی دارد و در خوش بینانه ترین شرایط، احتمال می رود تا پایان دوره اپیدمی کرونا و رسیدن بازارهای جهانی به ثبات نسبی، حداقل تا پایان بهار، تولید با رونق قابل انتظار، فاصله داشته باشد.

 

گزارش تفکیکی گروه‌های کالایی | هفته سوم فروردین‌ماه 1399
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟