شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۸ فروردین ۱۳۹۹ 0 1027

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم فروردین 1399

رونق تولید یا سراب دلالی؟

رونق تولید یا سراب دلالی؟
آمارهای بازار محصولات پتروشیمی در هفته پایانی فروردین 1399، دو پیام دارند! یا تولید در زمان شیوع کرونا، به یک‌باره وارد رونق شده، یا آنچه دیدیم سرابی است که به زودی توهم آن خودنمایی خواهد کرد.

به گزارش ویکی پلاست، این هفته شاهد 82.2 درصدی افزایش معاملات نسبت به هفته قبل بودیم. معاملات محصولات پتروشیمی از 41 هزار و 250 تن در هفته گذشته به 75 هزار و 182 تن در این هفته رسید و 78.6 درصد 95 هزار تن عرضه های این هفته در بورس کالا، معامله شد.

بازار محصولات پتروشیمی در هفته چهارم فروردین با کاهش قیمت های پایه آغاز شد. جایی که تنها سه کالا با افزایش مواجه شدند و سنگین فیلم با 286 تومان در صدر افزایشی ها قرار گرفت و سایر گروه ها، همگی با کاهش قیمت مواجه شدند.

قیمت ها در بازار آزاد

درست بعد از اعلام کاهشی قیمت های پایه، به جز گروه سنگین فیلم که افزایش قیمت آن در بازار آزاد، طبیعی به نظر می رسید، سایر گروه های پلیمری شروع به افزایش قیمت کردند.

افزایش قیمت سنگین فیلم، گویی جرقه ای در انبار باروت بود و سایر کالاها نیز بر خلاف جهت گیری قیمت های پایه، راه افزایش قیمت را در پیش گرفتند. البته در پایان هفته، قیمت های بازار آزاد با کمی کاهش، رو به تعادل رفت و از شدت افزایش ها، کاسته شد.

هفته چهارم فروردین برای برخی واحدهای تولیدی، شروع کار رسمی در سال جدید بود و بخشی از تقاضای ایجاد شده در بازار را می توان به دلیل شروع خریدهای این واحدها دانست.

دلار نیمایی

در قیمت های پایه 24 فروردین، دلار نیمایی 265 تومان کاهش یافته بود و پس از یکشنبه هم دلار نیمایی مسیر کم نوسانی داشت تا امروز (پنجشنبه 28 فروردین 99) که میزان تغییران میانگین هفتگی به 24 فروردین، به 65 تومان افزایش رسید.

دلار بازار آزاد و صرافی

در بازار آزاد هم دلار، توان صعود به بالای 16.300 تومان را نیافت و هفته را کاهشی طی کرد. هر چند در میانه هفته، دلار بازار آزاد تا کانال 15 هزار تومان هم عقب نشینی کرد اما نوسان روی مرز 16 هزار تومان بود تا امروز (پنجشنبه 29 فروردین) که دلار در بازار آزاد به 15.800 تومان عقب نشینی کرد و 500 تومان نسبت به آغاز هفته، ارزان تر شد.

دلار صرافی بدون تغییر ماند و از پنجشنبه هفته پیش تا دیروز روی خرید 15.500 و فروش 15.600، ثابت باقی ماند تا اینکه امروز (پنجشنبه 28 فروردین)، قیمت خرید و فروش دلار با 100 تومان کاهش به ترتیب به 15.400 و 15.55 رسید.

نفت در مسیر سقوط

هر چند اوپک پلاس تلاش کرد از سقوط نفت جلوگیری کند و نتیجه تصمیمات آن به کاهش 19 تا 20 میلیون بشکه تولید روزانه ختم شد، اما حتی این تصمیم هم نتوانست جلوی سقوط قیمت در بازارهای جهانی را بگیرد و روز چهارشنبه، نفت برنت به 27 دلار و WTI به 20 دلار سقوط کردند.

تغییرات در سهمیه ها

کمیته تخصصی پتروشیمی، در هفته جاری اطلاعیه ای منتشر کرد و میزان خرید از بهین یاب 7 کالای پتروشیمی که 6 مورد از آن پلیمری بودند را به 6 ماهه افزایش داد.

می توان این تصمیم را نتیجه آمار پایین معاملات در دو هفته گذشته دانست، هر چند به نظر می رسد، میزان خرید از بهین یاب کالاهای پتروشیمی به زودی به سقف 6 ماهه تغییر پیدا کند. 
از اینجا

شرط شروع کار اصناف

در هفته جاری، وزارت بهداشت برای بازگشایی اصناف شرط گذاشت و اصناف برای اینکه بتوانند فعالیت خود را شروع کنند، باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره نگرانی کارفرمایان در ایجاد مسئولیت ابتلای کارگران خود به کرونا گفت: اطمینان می‌دهم که هیچ مسئولیتی از بابت ابتلای کارمندان واحدهای صنفی به کرونا پس از بازگشایی متوجه کارفرما و اصناف نیست و این تعهد در سامانه ثبت نام اصلاح می‌گردد و اصناف تنها مکلف به رعایت پروتکل های بهداشتی می باشند./دسترسی به سامانه وزارت بهداشت

نزدیکی به ماه رمضان

روند صعودی قیمت ها در بازار آزاد در حالیست که کمتر از 10 روز تا شروع ماه رمضان باقیست و به صورت سنتی، تقاضا برای عمده مواد اولیه و تولید با شروع ماه رمضان با کاهش نسبی مواجه می شود.

 

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 20 و 27 فروردین 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و چهارم فروردین 1399




مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 98 تا هفته چهارم فروردین 1399

 

جدول مقایسه معاملات هفته سوم و چهارم فروردین 1399




میزان معاملات هفته چهارم فروردین ماه : 75.182 تن





نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 11 تا 28 فروردین 1399





نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 16 تا 28 فروردین 1399


مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 17 آذر 98 تا 28 فروردین 1399


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟